Ersätta gammal 400uf ellyt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Ersätta gammal 400uf ellyt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag grunnade på trafon, fast min tanke kan ju vara fel. Att den är rôten ändå och vid tomgång lämnar den .... äsch! kolla bryggan ordentligt!
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Ersätta gammal 400uf ellyt

Inlägg av Mindmapper »

Jolles skrev:
soundbrigade skrev:Är du säker på att det är bryggan, då?
Vad annat kan det vara menar du? Vid mättillfället finns bara trafon, likriktarbryggan och en liten koding inkopplad (som syns på bilden) Skulle det vara kondingen som reducerar strömmen så mycket?
Det är nog bara så att spänningsangivelsen är gjord med en stor filterkondensator (400uF ?)
Då laddar kondensatorn upp sig till toppspänningen 43V AC RMS * roten ur 2 = ca 60V DC.
(Du får lite mindre då du även tappar lite spänning i likriktarbryggan)


Med en pytteliten kondensator (eller trasig) så behåller den inte laddningen utan laddar ur sig mellan halvperioderna.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Ersätta gammal 400uf ellyt

Inlägg av Jolles »

400uf var i strömtillförseln som endast tillhörde tuner-delen (som har en egen 22v sekundär från trafon) Trafon levererar där 20vac (iställd som 240v).
Jag provade nu att ladda upp en av de större ellytarna i förstärkarens strömtillförsel, då får jag istället ut 54VDC så länge kondingen är inkopplad så det ser väl bra ut.

Jag antar att det är bättre att köra trafon som 240V och inte 220V? Optimalt kanske vore att sätta in en strömstabb och köra trafon på 220v...
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Ersätta gammal 400uf ellyt

Inlägg av Jolles »

Om man säger att man tar en variabel strömstabb och justerar den att lämna 60V, vad händer om stabben bara har 54V in? Öppnar den inte alls då eller skickar den bara vidare 54V? Vet inte hundra hur dom funkar.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Ersätta gammal 400uf ellyt

Inlägg av prototypen »

Vanligtvis blir det lite mindre är 54 volt.
Om det nu inte är något switchat.

Protte
peo007
Inlägg: 441
Blev medlem: 21 juni 2009, 06:08:43
Ort: Tierp

Re: Ersätta gammal 400uf ellyt

Inlägg av peo007 »

De Röda & Svarta trådarna som kommer från den lilla kondingen, är det de som visar 40,9VAC?
Har du någon konding efter likriktaren? Annars sätt dit en liten konding så ska du se att du får ca 55V
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Ersätta gammal 400uf ellyt

Inlägg av ensten »

Kan du vara snäll och inte citera föregående inlägg (forumregel).
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Ersätta gammal 400uf ellyt

Inlägg av Jolles »

Är det jag som citerat felaktigt? Ursäkta isf!
peo007 skrev:De Röda & Svarta trådarna som kommer från den lilla kondingen, är det de som visar 40,9VAC?
Har du någon konding efter likriktaren? Annars sätt dit en liten konding så ska du se att du får ca 55V
Japp det är dom som är 40,9 (ac) vilket är rätt. "19,55v" är 20vac sekundären som går till radion, bara för att bekräfta att den mätte rätt (dittills utan belastning) Jag mätte sedan DC ut från likriktaren som är monterad bakom den där plattan som den lilla färggranna kondingen sitter på och fick inte ut mer än ca 35vdc, men det var som sagt utan belastning och det visade sig bli 55vdc med en stor ellyt monterad.

Så som jag kan se så funkar den faktiskt. Trafon är ju ganska väl indränkt i nått göök i den rejält rostiga lådan som den är monterad i, vilket jag antar var räddningen. Jag ska hålla koll på hurvida den strömmen är konstant när trafon väl är inkopplad i förstärkaren också.

Har målat trafolådan med hammerite-färg för att den ska sluta rosta... strax dax att prova den igen :-)
Skriv svar