Radiostyra borstlös motor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MegaJos
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 augusti 2017, 13:22:58

Radiostyra borstlös motor

Inlägg av MegaJos »

Tjena!

Ny på forumet och ny i ämnet el, skulle behöva lite hjälp av några glada "proffs".

Jag har två motorer som jag skulle vilja radiostyra på enklast och billigast sätt. Har läst fram och tillbaks på nätet om sagda motorer och har kommit fram till själva styrningen som behövs. Hittar väl ett och annat på Electrokit men vet inte riktigt vad som passar.

Vad jag vet om motorerna är att de är 18V borstlösa likströmsmotorer med hallgivare. Det går ut åtta kablar från dessa och med hjälp av kortet inuti (från en kasserad motor) så står det W, V och U i två omgångar, gissar på nån fasvändning. Övriga två kablar bör ju vara plus och jord. Det är sex spolar inuti/i statorn.

Färgerna på kablarna, märkta 1 till 8, är: lila, grå, grön, röd, gul, blå, vit och röd.

Jag är som sagt novis i ämnet men skulle, smått desperat, behöva hjälp. Har sett en del videor på Youtube där man rätt enkelt kopplar ihop tvättmaskinsmotorer med styrdon från drönare/helikoptrar men sen kommer jag inte mycket längre. De har ju inga hallgivare som bökar till saker. Dessutom måste dessa motorer kunna gå i motsatt riktigt från varandra, så att min blivande farkost kan svänga.

Finns det färdiga grejer för radiostyrning (alltså med en handkontroll) att bara koppla på sådana motorer? Vad måste man ha? Vad mer vill ni veta?

Ytterst tacksam för hjälp!
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Radiostyra borstlös motor

Inlägg av danei »

Borst lösa motorer ät inte liktrömsmotorer om det inte finns en elektronisk komutator. Vilket du tycks sakna. Det är i praktiken en flerfasigväxelströmsmotor.

W V U låter som faserna i ett trefassystem. Antagligen har du trefasmotorer med anslutning i båda ändar på alla lindringar.
MegaJos
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 augusti 2017, 13:22:58

Re: Radiostyra borstlös motor

Inlägg av MegaJos »

Det står 18VDC på den men det låter ju mer som du säger, att den kräver växlande ström.

Jag har provat att skicka ström på W, V och U och får motorn att klicka till. Kan det räcka att använda dessa tre tåtar för att få motorn att gå framåt och bakåt? Har tittat på fartreglage till drönare och de är också märkta med W, V och U. Eller måste man ha ett reglage som går på, som du säger, de tåtarna som kommer i andra änden på lindningarna?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Radiostyra borstlös motor

Inlägg av danei »

Står det samma sak i båda ändar. Eller finns det någon +- markering eller liknande. Det kan finnas en mittpunkt och två spolar lindade pt olika håll. Du kommer att kunna få den att gå med en vanlig trefasig styrning. Men kanske inte nytja hela potentialen.
MegaJos
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 augusti 2017, 13:22:58

Re: Radiostyra borstlös motor

Inlägg av MegaJos »

En gissning är att mittpunkten är där kabelstammen går in. Det är mellan U1 och W.

Hallgivarna sitter vid W, V och U, om det hjälper nåt.

Men det låter ju bra att man kan få de att snurra. Går det att backa motorn med dessa tre trådar?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Radiostyra borstlös motor

Inlägg av danei »

Den går säkerligen lika bra åt båda hållen.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Radiostyra borstlös motor

Inlägg av Sverige »

Bilder?

En sensorbaserad borstlös motor brukar ha 3 kablar till motorlindningarna (ibland märkta A, B, C) och 5 kablar till Hall-givarna (6 om den har tempgivare).

För drivning, radiostyrning - fartreglage (ESC) och sändare, mottagare.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Radiostyra borstlös motor

Inlägg av Henry »

Finns ESC:er inom hobbyvälden för sensorbaserade motorer men då får man normalt se sig om efter ESC:er för bilar. Kontrollers som klarar sensorbaserade motorer är för övrigt sedan inte alls så lättåtkomliga och vanliga som de som är för sensorlösa motorer, men de finns.
Skriv svar