Nödvändig bandbredd för FSK?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8477
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Nödvändig bandbredd för FSK?

Inlägg av AndersG »

Jo, det var en monosladd, 3,5" teleplugg med mottagaren och då blir det bara ena kanalen. Slarvigt av mig, har lött en övergång som byglar signalerna. Det är ju litet stressigt när man har 10 minuter på sig, var fjärde timme. Rent realistiskt kan jag lyssna 18:20 lokal tid och 22:20. Sedan måste man stänga av husqvarnaklipparen...

Tänkte gå litet runt i huset och leta flera störkällor senare.

Jo, set är ganska duktig fading på signalen. Och mycket störningar. Faktum är att jag läste i något navtexpapper att man inte kunde räkna med mottagning då man låg i hamn.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8477
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Nödvändig bandbredd för FSK?

Inlägg av AndersG »

OK. Den egna mottagaren fungerar, dvs med den signalen så klarar SeaTTY av att avkoda. Rent subjektivt låter den brusigare dock, måste meta mera, men det kan ju delvis bero på den allt annat än RF-mässiga uppbyggnaden på en labplatta:)

Måste få till ett kretskort med jordplan bara jag finaliserat designen.
guckrum
Inlägg: 1686
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Nödvändig bandbredd för FSK?

Inlägg av guckrum »

Här är en plot på ett idealt effektspektrum, varje ton för sig samt summan. Den streckade linjen är -3.01dB. Avsaknaden av pulsforming gör att energin avtar långsamt, som 1/x, ut från centrum.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8477
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Nödvändig bandbredd för FSK?

Inlägg av AndersG »

Snyggt! Vad tror ni om ett 8-ordningens switchat elliptiskt kondensatorfilter före A/D-konvertern. Hellre än ett diskret med opampar.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Nödvändig bandbredd för FSK?

Inlägg av xxargs »

Så länge signal-energin inkl. dess sidband är en bra bit från -3 dB brytpunkten innan det börja falla. Det du har att slåss med är grupplöptidsdistorsion och den är som störst i närheten av innan det vänder ned, speciellt då med Cauer och Elliptiska filter.

(sådan går förvisso att räta upp igen med FIR-filter som equlizer på beräknings-sidan med tillräckligt många pinnar, men på digitalsidan har man en svår bristvara - antal möjliga multiplikationer som hinns med mellan varje sampel)

Idag översamplar man ofta för att kunna använda antialisingfilter med snällare kurva och därmed bättre fasgång (typ Butterworth och därmed lägre grupplöptidsdistorsion och sedan reducerar man samplingstakten med olika metoder innan detektion.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8477
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Nödvändig bandbredd för FSK?

Inlägg av AndersG »

Dvs jag tänkte ha IF=1kHz och sampla vid 4kHz, då kan jag sätta brytpunkt vid 3k? Det är ju lätt att justera på ett dylikt filter.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8477
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Nödvändig bandbredd för FSK?

Inlägg av AndersG »

Det är ju inte helt fel att spela in och labba med audacity. Ännu med under 1uV in så hör jag IF i bruset hos min mottagare:
Spektrum_2017-08-17_21-51-36.png
Och litet filtrering gör att man hör IF riktigt bra!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Nödvändig bandbredd för FSK?

Inlägg av xxargs »

jo - det är inte alls dumt att prova runt lite i en ljudeditor och med den repertoar av olika filter som finns i dessa så kan man se om det övh är lönt att försöka skotta i signalen.

Jag kör alltid linjär frekvensaxel på sådana saker när jag leker - den logaritmiska axeln stämmer ganska bra med hur vi uppfattar ljud, men det är inge bra när man tex. skall titta på frekvensavstånd mellan två carrier etc.

---

Lite synd att audiocity inte har FFT som arbetar i realtid medans man spelar upp

det fanns i coolwave som jag lekte mycket förr vid sådana problem.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Nödvändig bandbredd för FSK?

Inlägg av YD1150 »

Jag brukar använda denna:

http://www.qsl.net/dl4yhf/spectra1.html

Direkt via ljudkortet eller ljudfil som ingång.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Nödvändig bandbredd för FSK?

Inlägg av xxargs »

hmm... nu blev jag också sugen att leka med sådana saker, har nog någon amatörradiommottagare liggande om jag letar...

Finns det några bra på FPGA/DSP-kit med AD/DA on board och kan köpas enkelt och utan för stor summa och god stöd med program och kompilator-miljä (GNU-baserad miljö en fördel)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8477
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Nödvändig bandbredd för FSK?

Inlägg av AndersG »

Finns det några bra på FPGA/DSP-kit med AD/DA
Elektor hade en design för en SDR (Software Defined Radio). Finns en enklare i form av en Arduino-shield, men även en ganska avancerad
guckrum
Inlägg: 1686
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Nödvändig bandbredd för FSK?

Inlägg av guckrum »

Dvs jag tänkte ha IF=1kHz och sampla vid 4kHz, då kan jag sätta brytpunkt vid 3k? Det är ju lätt att justera på ett dylikt filter.
Det låter bra. Det viktiga är att filtret fungerar som ett anti-vikningsfilter och dämpar ordentligt från 2kHz. En annan anledning till analoga IF-filter kan vara att filtrera bort "blockers", dvs starka signaler i närheten av den önskade som "saturerar" A/D-omvandlaren.

EDIT: formattering
Senast redigerad av guckrum 18 augusti 2017, 08:06:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8477
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Nödvändig bandbredd för FSK?

Inlägg av AndersG »

Tack. Jag antar att du menar "quote" och inte "code" :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8477
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Nödvändig bandbredd för FSK?

Inlägg av AndersG »

@guckrum
Strunta i detta om det är oklart. Det är bara genereringen av filtertappar till ett bandpassfilter. Det är en sinc som fönstras med en annan sinc och som sedan "skruvas upp" till den önskade centerfrekvensen. Sincfilter approximerar ett rektangulärt utsnitt i spektrum, och det bättras på lite med fönstringen. Det blir ett lågpassfilter, så därav multiplikationen med exp(...) för att skicka upp den i frekvens.
Kan du förklara hur jag enklast gör ett bandpassfilter för 1462 och ett för 1292Hz, dvs mittfrekvensen 1377 +/-85hz? Jag misstänker att 70 taps blir litet för häftigt för den enkla processor jag tänkt använda, så jag kanske behöver labba litet.

Enligt dokumentationen skall man kunna använda funktionen fir(), men den kräver paketet "signal" som behöver paketet "control" och då jag installerar de får jag massor av vad som ser ut som c-kompilatorvarningar.

OK. Fick paketen installerade, men begriper inte riktigt syntaxen:

Kod: Markera allt

h = b = fir1 (32,[0.1,0.2], 'pass')
Hur får jag till de två frekvenserna i matrisen? så här?

Kod: Markera allt

f1 = 1286;
f2 = 1341;
# bandpass filter receied signal
h = fir1 (32,[[f1 ]/(Fs/2),[f2 ]/(Fs/2)], 'pass')
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Nödvändig bandbredd för FSK?

Inlägg av YD1150 »

Provade med Matlabs "fdatool".
filter.jpg
Ger följande filter i pdf:en.
filter.pdf
Filterkoefficienter för bandpassfilter fs=4kHz, 1286-1341Hz passband:
Coeffs.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar