Nödvändig bandbredd för FSK?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8409
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Nödvändig bandbredd för FSK?

Inlägg av AndersG »

Om vi har en 6kHz signal FSK-modulerad med 170Hz skift och 100 baud och jag vill veta bandbredden för att filtrera, så hittar jag följande formel:

BW = datahastighet + 2 * deviationen

BW = 100 + 2 * 170 = 440Hz

Stämmer det?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Nödvändig bandbredd för FSK?

Inlägg av xxargs »

2 * delta f + 2 * B där 'B' är bandbredden av den använda datasignalen.

i ditt fall så kan 2 * B vara samma som datahastighet om man ser till väldiga specialfallet som '101010' om denna modulation är i sinus-kurvform utan övertonshalt!! - kör du med fyrkant av '101010' så kommer det vara breda kjolar av sidband utanför den tänkta bandbredden med motsvarande energi som finns i fyrkantvågen gentemot dess sinus-representation av samma signal. - dvs alla komponenterna av 1/3f, 1/5f, 1/7f kommer att skapa motsvarande sidband utanför din tänkta bandbredd.


Moduleras det inte i sinusformad envelopp när det övergår från ena den andra frekvensen så får du kjolar av övertonsenergier utanför den tänkta bandbredden och är modulationen inte i form av kontinuerlig frekvens-fasändring utan görs genom att man klipper osynkroniserat mellan två oberoende tonkällor med i ditt fall 170 Hz skillnad, så kan det bli avsevärda nycklingssplatter som reser rejäla kjolar av energi långt utanför tänkta bandbredd.

För att minska verkan av detta så är första steget faskontinuerlig modulation, nästa för att minska nycklingssplatter ytterligare är att växla modulationshastigheten exakt vid nollgenomgången - men även får man derivata-skillnad i enveloppen före och efter nollgenomgången som ger störande sidband men ändå mindre än om växlingen görs på andra ställen på enveloppen - därför om man vill trycka ned sidbanden ytterligare utanför tänkta frekvensområde så måste man söla med denna övergång så att frekvensförändringen sker över större delen an halvperioden med tex. gaussiskt filter etc. metoder.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8409
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Nödvändig bandbredd för FSK?

Inlägg av AndersG »

Är väl kantvåg i detta fall? SITOR-B? I så fall bör man ha en litet bredare bandbredd, eller hur?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Nödvändig bandbredd för FSK?

Inlägg av xxargs »

För informationsöverföring i sig behövs det inte större bandbredd - däremot påverkar hur modulationen utförs andelen oönskad utstrålning och har man regelverk att hålla sig till så kan även små designval i hur modulationer realiseras påverka om man kan få produkten att klara testerna eller inte.

Det finns anledning till varför man använder gaussiska filter mm. tekniker för att övergång mellan '0' '1' skall ske med en kontrollerad funktion/hastighet och frekvensen i FSK-modulationen 'glider' mellan den ena till den andra frekvensen med en viss karaktär och därmed undertrycker de oönskade sidbanden.

Att filtrera den färdiga signalen i efterhand när den väl är tillverkad med tex. en skarp bandpassfilter är inte alltid så gynnsamt och har man skarpa filter för att undertrycka sidbanden för att tex. klara regelverk med Tjebytjev eller Cauer-filter så får man grupplöptidsdistorsion och därmed intersymbolinterferens (dvs 'bitarna' växer på bredden tidmässigt och överlappar varandra allt mer och mottagaren börja ha svårt att särskilja dem från varandra eftersom '1' '0' började vara utsmetade i tiden och med allt lägre 'sannolikhet' på varje punkt i tidaxeln)

Dessutom är det inte så lätt att klippa hårt ett antal 10-tal Hz utanför tänkta bandbredd på 500 Hz om man redan ligger på 6 kHz...
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8409
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Nödvändig bandbredd för FSK?

Inlägg av AndersG »

OK. Noterat. Det är ju inte en sådan vansinnig datahastighet. Inte QM-256 direkt, utan 100 baud med inbyggd felkorrigering. Största problemet är nog att plocka upp signalen ur bruset.
guckrum
Inlägg: 1669
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Nödvändig bandbredd för FSK?

Inlägg av guckrum »

Jag tänker att du har två toner på 6000-170 Hz och 6000+170 Hz som du mixar din puls med,
i detta fallet en rektangelpuls. Spektrum för en rektangelpuls är en sinc, så du får ett spektrum
som består av två superpositionerade sincar med mittfrekvenserna enligt ovan.

För att minimera bandbreddet kan man välja deltafrekvensen så att den ena sincens maximum
hamnar i den andras nollgenomgång, och vice versa. Nollgenomgångarna ligger på 100+k*200Hz
i ditt fall, så med 2*170Hz mellan tonerna blir bandbredden "onödigt" stor. Den exakta bandbredden
tar man enklast fram via numerisk beräkning.

(För bättre spektrumeffektivitet försöker man forma pulserna på något sätt. I till exempel EDGE
är bandbredden samma som symboltakten, 271kHz, och det är tre bitar per symbol. Detta till
en kostnad av att symbolerna blandas (intersymbolinterferens) redan i sändaren, så man måste
ha en utjämnare (equaliser) på mottagarsidan som återställer detta.)

Just det ja, det kan vara önskvärt att sprida informationen så att du får lika många positiva som
negativa pulser, annars kommer spektrum att tilta. Detta kan man göra med en PN-generator till
exempel.

EDIT: Korrigerade och förtydligade.
Senast redigerad av guckrum 11 augusti 2017, 10:41:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8409
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Nödvändig bandbredd för FSK?

Inlägg av AndersG »

Nu har jag ju ingen kontroll över insignalen. Den kommer ju från en sändare. Min bit är mottagaren. en FET-kaskod, avstämd till 518k, följt av en NE612 mixer där den mixas med en 512k LO. Sedan ett lågpassfilter och sedan ett bandpassfilter. Resulterande pulståg dekodas i en PIC.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Nödvändig bandbredd för FSK?

Inlägg av xxargs »

Aha!! - du är på den svåra sidan alltså - av ur nästan ingenting och dränkt i olika typer av brus - skall finna något användbart ur röran...


Jag skulle nog kika igenom efter lite bättrer demodulationspriciper är rakt på som du skissar på - dvs varianter av I/Q-demodulering och om möjligt signalanpassade filter på I resp Q-grenen om möjligt (signalanpassade filter är filter designade för att främja en viss envelopp och undertrycka former som inte liknar det), du skottar fram mycket känslighet på mottagaren om du tittar på lite mer avancerade mottagare...

när det gäller felrättning - har du en ide hur det görs, är det enkel paritet eller är det mer avancerat med felrättande CRC eller ännu mer avancerade algoritmer som Reed-solomo.
guckrum
Inlägg: 1669
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Nödvändig bandbredd för FSK?

Inlägg av guckrum »

Spännande projekt! Kan man tänka sig en lägre mellanfrekvens än 6kHz? Om demoduleringen sker
digitalt skulle det antagligen spara effekt och klockcykler.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Nödvändig bandbredd för FSK?

Inlägg av mankan »

Äh, undersampla i typ 4kHz med beräknad vikning och kör FFT som är trimmad för dina frekvenser i PICen.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8409
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Nödvändig bandbredd för FSK?

Inlägg av AndersG »

Felrättningen är enkel, man sänder om vissa tecken helt enkelt.
Compared to SITOR-A, SITOR-B doesn't use ARQ (Automatic Repeat Request). Instead, it uses FEC (Forward Error Correction) by sending each character twice during transmission.
Man kan säkert använda valbar IF, bara man ändrar i koden. Orginalet av OH2AUN använder 18 eller 6k, sedan finns det en variant (som jag länkade till i andra tråden) där man har 1,4k som IF.

Tänkte använda Mickes kod rakt av och köra 6k, kan säkert ändra det senare. Vill inte heller göra det hur avancerat som helst så vi får se vad det blir. Börjar med RF-delen. Se andra tråden.
guckrum
Inlägg: 1669
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Nödvändig bandbredd för FSK?

Inlägg av guckrum »

NAVTEX verkar ha 170Hz _mellan_ de två tonerna, och inget annat. Bandbredden är alltså smalare än vad jag trodde tidigare.

På raderna 556-558 i koden du länkar till antyds det att skillnadsfrekvensen är 140Hz, men det är inte direkt uppenbart (i alla fall
för mig just nu) vilka siffror som faktiskt används i själva mottagaralgoritmen, så det kan ju vara rätt ändå.
Jag tror inte att den implementerade algoritmen har så hör känslighet.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8409
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Nödvändig bandbredd för FSK?

Inlägg av AndersG »

Har inte ens hunnit lusläsa koden. Kompilerade bara och programmerade. Innan jag har en vettig signal så spelar det mindre roll. Om jag begränsar mig till Tallinn så har jag 10 min eller mindre, var fjärde timme att testa med. Kanske jag borde spela in det...
guckrum
Inlägg: 1669
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Nödvändig bandbredd för FSK?

Inlägg av guckrum »

Ja, mellanfrekvensen är ju audio! Sedan kan du sätta den på repeat medan du testar.
Och kanske posta samplingen någonstans, det kan ju hända att det finns tokstollar där ute som skulle kasta sig över den och försöka avkoda informationen:-) (Undvik ljudfilskompression bara...)
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Nödvändig bandbredd för FSK?

Inlägg av xxargs »

hmm... Skulle nog vilja se hur denna signal ser ut... (och därmed kvalificerar mig till gruppen tokstollar ;-) )

Är det efter nedblandning (dock före förstärkeriet eller vartfall innan det förstärker olinjärt och framförallt _innan_ komparatorn i slutet innan PIC...) vid 6 kHz så kan det spelas in med ljudkort ganska enkelt och spelar man in i stereo kan man ta signalen före och efter komparatorn (med lämplig dämpning innan) parallellt och den vägen ser man ganska bra vad PIC har att jobba med i sin dekodning.

Och som redan sagt, ej komprimerat utan som wav-fil eller liknande utan förlustkompression. Det räcker med någon 10-tal sekunder inspelning för att man skall ha något att jobba med, och då bör inte storleken vara allt för fläskig ens för forumet


- Användningen av komparatorn och att det omvandlas till 'digitalt' är en stor orsak till att man tappar känslighet, ty då har man bara tiden att gå på och vid brusig signal så gittrar omslagstiden och det blir svårt att se när omslaget skedde pga FSK:ns envelopp-passage (säg nollgenomgång) och med överlagras brus förlängs eller tidigareläggs denna och vid riktigt dålig S/N och bandbredden mycket bredare än tänkta signal så hackar fram och tillbaka kanske flertal gånger över allt större del av bit-tiden innan det bestämt sig hög eller låg.

man brukar säga att mottagare med mjuka beslut (dvs analog behandling och detektion) så har man knappt 3 dB bättre möjlighet till avkodning med samma BER gentemot mottagare med hård beslut (komparator), oavsett vad man stoppar in efter i efterbehandling
Skriv svar