Mäta nätspänning med oscilloskop

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Mäta nätspänning med oscilloskop

Inlägg av danielr112 »

Jag skulle vilja mäta nätets spänning. Eller mer tanken är att helt enkelt mäta lite skillnader och framför allt titta på hur inverterns utspänning ser ut.

Jag har ett Rigol 1054Z och jag vet om hur farligt den biten kan vara att mäta och att man kan förstöra skopet och har helt enkelt hållt mig till att mäta det jag byggt :)

Så frågan är hur går man tillväga för att ta en kik på detta? På mitt gamla som jag hade till datorn så funkade det bra så länge man inte hade datorn inkopplad och man kortslöt. Men jag vill inte testa med detta :)

Att ha skopet i samma uttag och sedan bara ansluta själta testpinnen? Differentialprobe? Går det utan för dom är ju inte så billiga utav det jag sett.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mäta nätspänning med oscilloskop

Inlägg av TomasL »

Beror på om skopet är jordat eller flyter.
Diffprob för 230 kostar rätt mycket.
Vanliga prober klarar inte nätspänning
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16772
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Mäta nätspänning med oscilloskop

Inlägg av grym »

halfarliga varianten, isolationstransformator till skopet
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Mäta nätspänning med oscilloskop

Inlägg av H.O »

Är det inte bättre med isolationstrafo på DUT'en i så fall?

RPV2150 i 10X-läge är specade för 300VAC RMS, det är den proben som följer ned DS1054Z (i alla fall enligt nuvarande datablad). Notera dock att bandbredden sjunker med ökad spänning. Skopets ingångar är specade till 300V RMS (CAT I).

I brist på en riktig diff-probe för "högspänning": Ryck bort jord-klämman från proberna, tejpa över 1X/10X switchen så den inte oavsiktligt ändras, använd två kanaler som om det vore en multimeter och kör Math:Ch2-Ch1 i skopet.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Mäta nätspänning med oscilloskop

Inlägg av adent »

Men invertern är väl inte "ihopjordad" med "vanlig" jord? Då borde det gå att ansluta direkt på i 10x-läge? Om Skåpet drivs av vanlig nätspänning d.v.s.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Mäta nätspänning med oscilloskop

Inlägg av danielr112 »

Invertern är kopplat mot vanliga systemet. Både PE och N är kopplat till husets system i fråga. Jag är dock lite osäker på om N går igenom till last-ut. Jag har frågat tillverkaren om detta men inget svar. Blir väl att koppla loss och mäta det med alt öppna den och se hur det ser ut.

Jag har mätt lite utan att ha jord sladden inkopplad och det funkar bra och har fått fram det jag velat så långt. Jag har t ex tittat på hur det ser ut när kontaktorerna switchar mellan varandra och lite sådant. Intressant. Att mäta är att veta säger ju vissa och helt klart intressant. Även om det inte är något jag kommer pyssla med utan elektrikern får sköta så är det lite skoj att veta hur det ser ut.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Mäta nätspänning med oscilloskop

Inlägg av Zkronk »

Det här är nog annars en av de mest prisvärda diff-proberna just nu: https://www.eevblog.com/product/hvp70/
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Mäta nätspänning med oscilloskop

Inlägg av H.O »

Eller DP10013 från Micsig: http://www.batterfly.com/shop/micsig-dp10013 eller 2st till rabaterat pris: http://www.batterfly.com/shop/micsig-co ... me=DP10013

EDIT: Även flertalet prober från Pintek har ett mer tilltalande pris än Daves, själv har jag sen flera år tillbaka en dp65-pro.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Mäta nätspänning med oscilloskop

Inlägg av persika »

Jag har också haft problemet att mäta "jordfritt", med oscilloskop ansluten via usb till datorn.
Har funderat på att skaffa usb-isolator. Men vet inte om kapacitet räcker till för matningsström till oscilloskopet och för dataöverföring.
Enklast är ju att ansluta oscilloskopet till batteridriven laptop.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Mäta nätspänning med oscilloskop

Inlägg av danielr112 »

Jag körde med laptop och usb scope förr men sålde det som förmån för nuvarande Rigol. Var så sällan jag behövde den biten och har faktiskt inte ångrat mig. Men någon gång ibland vill man ju kolla nätanslutna saker också.
Skriv svar