Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mattiaz
Inlägg: 71
Blev medlem: 9 augusti 2014, 14:04:19
Ort: Värmland

Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Inlägg av mattiaz »

Har möjlighet att komma över en äldre Atlas Copco kompressor snorbilligt. Den har dessutom knappt gått något då den endast har stått som reserv.
Kruxet är att den är på 7,5kw och jag har 20A huvudsäkringar hemma. Det blir väl i storleksordningen 13,8kw men den ska ju helst starta utan att övriga huset slocknar...

Läste nånstans att Y/D-start inte var sådär fantastiskt som det verkar utan det var bättre med en mjukstart.

Så vad är det? (på bonnsvenska gärna)
Skulle det öht funka med en mjukstart?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Inlägg av TomasL »

Mjukstart i sin enklaste utformning består av tre effektmotstånd och en kontaktor som byglar över motstånden efter någon halvannan sekund eller så.
Elektroniska mjukstartare gör ungefär samma sak, rampar upp spänningen till fullt under en period på någon eller några sekunder.
Dock kan det vara svårt om inte kompressorn är avlastad.
Det bästa för dig är faktiskt att köra med en omformare, då får du per automatik mjukstart och slipper en massa reaktiv effekt i din installation.
mattiaz
Inlägg: 71
Blev medlem: 9 augusti 2014, 14:04:19
Ort: Värmland

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Inlägg av mattiaz »

Tror att kompressorn är tänkt att vara avlastad då det sitter en avlastningsventil på den. Men den saknar all annan elstyrning.

Vad är en omformare? Google gav inte mycket.

Mycket tjusig avatarbild! :bravo:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Inlägg av TomasL »

Frekvensomformare, VFD, går under många namn
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mattiaz
Inlägg: 71
Blev medlem: 9 augusti 2014, 14:04:19
Ort: Värmland

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Inlägg av mattiaz »

Det var nog en sådan jag menade med mjukstart.
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Inlägg av SeniorLemuren »

Innan du vräker ut dyra pengar på en mjukstartare eller frekvensomriktare så kan du ju testa med att y-koppla motorn och testa om det skulle kunna funka med y/d start.
mattiaz
Inlägg: 71
Blev medlem: 9 augusti 2014, 14:04:19
Ort: Värmland

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Inlägg av mattiaz »

Vad är skillnaden på en mjukstart och frekvensomriktare?

Eller snarare, vilka olika startmöjligheter finns det.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Inlägg av TomasL »

En mjukstartare är något helt annat, den begränsar spänning/ström vid startögonblicket enbart.
Med en omformare kan du varvtalsstyra elmotorn, beroende på motorkonstruktion, från 0 upp till 70-90 Hz. dvs upp till nästan det dubbla varvtalet.

Omformaren är betydligt mer avancerad och förmagnetiserar motorn innan start till exempel.
mattiaz
Inlägg: 71
Blev medlem: 9 augusti 2014, 14:04:19
Ort: Värmland

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Inlägg av mattiaz »

Den enda funktionen jag behöver är just mjukstarten. Så det kanske duger med en sån, den är ju fantastiskt mycket billigare.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Inlägg av Elman »

Dom enklare mjukstartarna begränsar 2 faser / lindningar och eftersom den 3dje är gemensam i en D koppling ..
Att tänka på .. I Y läge eller när man kör mjukstartaren kommer man värma lindningen så köra en motor på för länge i det läget kan medföra brända lindningar
att den går med lägre spänning i start läge i ex 15 sekunder är ingen fara men i 10 minuter kan göra det..
Omriktaren håller spänning och ström inom max värden och ändrar frekvensen/=hastigheten..
mjukstarten är som en dimmer med en kontaktor som byglar över den efter inställd tid ,tryckströmställaren ser till att tömma cylindern på luft annars blir det som att starta en bil med växeln i .
/P
mattiaz
Inlägg: 71
Blev medlem: 9 augusti 2014, 14:04:19
Ort: Värmland

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Inlägg av mattiaz »

På de mjukstarter jag tittade på så gick det att ställa in tiden till max 20sekunder. Bästa är väl om man låter kompressorn gå avlastad under hela startperioden antar jag? Det sker med en magnetventil så man får väl ha ett tidsrelä om det inte finns någon utgång på mjukstarten.
mattiaz
Inlägg: 71
Blev medlem: 9 augusti 2014, 14:04:19
Ort: Värmland

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Inlägg av mattiaz »

http://www.ebay.com/itm/Neu-HY-7-5KW-VF ... SwmrlU1E5T

Skulle en sån duga? Kinapryl men till samma pengar som en mjukstart.
Mindmapper
Inlägg: 6416
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Inlägg av Mindmapper »

Först skulle jag ju funderat hur kan den användas med andra förbrukare i huset? Har man elvärme t.ex blir det svårt på vintern. Utan elvärme behövs inte mycket snedbelastning i huset för att det ska hända saker.

När detta är utrett skulle jag prova med Y/D-starten innan jag köper in en frekvensomriktare.

Om Y/D-starten ändå bränner säkringar vid uppstarten borde det kanske finnas möjlighet att bygga på Y/D-starten med en mjukstartsfunktion. Tre st resistorer som begränsa strömstöten vid övergången från Y till D. Du behöver utöka Y/D-starten med en kontaktor och en tidsfördröjning för detta.
mattiaz
Inlägg: 71
Blev medlem: 9 augusti 2014, 14:04:19
Ort: Värmland

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Inlägg av mattiaz »

Fast y/d-starten är ju inte heller gratis. Funkar det inte med den så kan det ju ff fungera med en mjukstart tänker jag.

Eldar med ved så det är inget bekymmer. Kruxet är väl om många andra stora förbrukare är igång samtidigt.
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Inlägg av SeniorLemuren »

Som jag redan skrivit. Du behöver inte köpa en Y/D-starter för att testa om det funkar. Prova bara med att Y-koppla motorn och se om den orkar upp i varv, kör den inte någon längre tid i Y. Orkar den upp i varv så fungerar det mycket troligt med en Y/D-starter.
Skriv svar