Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mattiaz
Inlägg: 71
Blev medlem: 9 augusti 2014, 14:04:19
Ort: Värmland

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Inlägg av mattiaz »

Mindmapper skrev:
De säljs oftast för ett visst effektområde. Du bör inte underdimensionera. Står valet mellan en exakt på storleken och en som hade lite marginal skulle jag ta en med marginal. Kinagrejor har jag ingen erfarenhet av så där skulle jag nog helst inte vilja ha en exakt på märkeffekten.

Du har ju annat som spelar in också. Att montera VFD så att den får rätt luftväxling t.ex.
Det verkar som om 11kw är fantastisk mycket dyrare, typ 7ggr.
säter skrev:Finns avlastningsventilen?
Den måste du ha.
Avlastaren finns. Dock saknas det en magnetventil
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Inlägg av TomasL »

Har en Danfoss VLT 5000 liggande
3x380-500V 50/60Hz 31,5A
Ut: 0-Uin 0-1000Hz 24/32A 33kVA
NEMA123 IP54
Listpriset var väl runt 27k en gång i tiden.
mattiaz
Inlägg: 71
Blev medlem: 9 augusti 2014, 14:04:19
Ort: Värmland

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Inlägg av mattiaz »

Nåt du vill avyttra?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Inlägg av TomasL »

Jodå, priside 10k
Den har RS485, varit i drift någon månad eller så
mattiaz
Inlägg: 71
Blev medlem: 9 augusti 2014, 14:04:19
Ort: Värmland

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Inlägg av mattiaz »

Det blir nog för mycket pengar att lägga på en kompressor för min del. Jag får jaga vidare
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Inlägg av Mindmapper »

TomasL skrev:
Mindmapper skrev:
TomasL skrev: Nej den går inte YD-Koppla, enbart D-kopplad.
Vid 50Hz 380V 15A.
Vid 60Hz 440V 13A.

Så du behöver antingen en mjukstart eller en omformare.
Vad baserar du det på?
Har du sett kopplingsplinten?
Motorplåten anger att den är fast D-Kopplad och de spänningar, frekvenser och strömmar.
Det innebär inte att om du kan komma åt båda sidor av lindningarna att du inte kan Y-koppla den.
Därför är det intressant att se hur inkopplingsstället ser ut.
En motor med 400V lindning är ju exakt vad man använder när man Y/D-kopplar, det gäller bara att komma åt båda ändar på lindningen. Ser kopplingsplinten ut som vanligt, där båda ändar på lindningarna kommer upp från motorn, finns det alltså inget som hindrar att man Y-kopplar den.
Sambanden mellan strömmar och spänningar är ju fast givna av fysiska förhållanden så vet man det vid D-koppling, kan man räkna fram det vid Y-koppling. Att motorn klarar både 50 och 60 Hz vid D-koppling talar också om att den fungerar lika bra vid Y-koppling på dessa frekvenser.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Inlägg av grym »

remdriven?, byt motor till lite mindre och ändra utväxlingen därefter

kolla som sagt inkopplingen om man kan yd starta den, nästan säker på att det går, en yd start kan man bygga billigt med gamla kontaktorer


mjukstart kan man annvända ntc motstånd, bara man inte startar innan dom svalnat nog, men med avlasting så kär man ofta länge nog
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Inlägg av Elman »

Skumt ?? :-( Enligt Atlas manual skall den vara YD startad enligt. elföreskrifter gällande då motorn tillverkades får dom inte direktstartas mot allmänt elnät...
Industri modell?/byttmotor?/ eller ej alla uppgifter på den Franska skylten? (Kanske några glas rött till frukost som bar brukligt vid tiden för motons tillverkning)
Ta en bild på plinten.. i motorn. Tror fortfarande att den går att koppla om tills jag är överbevisad med ett foto på plinten ligger blecken som 3 III och 5 plintar går den att koppla om ..

Din F.O behöver inte överdimentioneras PGA överlast kan ej ske..
Den kommer bara pumpa luft
Den kommer bara köra till max kostruktionstryck 10bar? Annars smäller tanken :-(
Avlastnings ventil finns vid starten
Motorn avpassad/provad med rätt moment till belastningen i konstruktionen man behövde inte chansa när man byggde i hop prylarna :-)
motorn är troligen rejält tilltagen :-) och inte som dagens prylar vi ligger på gränsen bara den håller garantitiden så mår vi sälja en ny sen :-(

Jag kan kolla om jag ligger på en beg. ABB F.O bor du i västsverige och den finns kvar/fungerar fortfarande efter 2 år på hyllan? .bytes mot lämpligt.

är kompressorn för hobbybruk och inte drift 7-16 nonstop många start stop rekomenderas starkt YD ingen elektronik som strular YD starter åldras inte till skillnad från F.O YD slits vid drift,
/P
mattiaz
Inlägg: 71
Blev medlem: 9 augusti 2014, 14:04:19
Ort: Värmland

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Inlägg av mattiaz »

En Y/D-start har jag kanske grejer till om jag rotar lite :humm: Men är inte det till motorer 400V/650V. Jag är inte riktigt med på resonemanget att den skulle ev gå att Y/D-starta.
Jag tänkte aldrig på om den hade en eller två kablar in i motorn dessvärre. Blocket var så gigantiskt stort för en hemmakompressor så jag trodde att den hade betydligt större elmotor än vad den i själva verket hade förrän jag tittade lite närmare.

Kompressorn är faktiskt remdriven, jag har aldrig sett den varianten på dessa kompressorer tidigare så en mindre motor med annan utväxling skulle absolut vara en möjlighet. Med den nackdelen att det blir mindre kapacitet. Hur räknar man föresten om det förhållandet?

Tre alternativ:
Kina-vfd enl länk tidigare. Törs man köpa en sån?
Mjukstart
Annan elmotor

Alla dessa alternativ kostar nog ungf detsamma
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Inlägg av grym »

motorn är 380v D kopplad, så 400v över varje lindning, kopplar man den Y så är det 230v över varje lindning

dom som inte går att Y D koppla har 230v över varje lindning, då funkar dom för D koppling på 127v

luftvolymen blir proportionellt mot effekten , men liiite mindre

kan ha motor liggandes på 5.5kw, men det beror på vart du är med, inte lönt att skicka tunga saker
mattiaz
Inlägg: 71
Blev medlem: 9 augusti 2014, 14:04:19
Ort: Värmland

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Inlägg av mattiaz »

Verkar som om ni Y/D-startförespråkare har rätt...
http://www.akron.se/Uploads/Products/in ... otorer.pdf
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Inlägg av tecno »

Kommer inom snar framtid att koppla bort min 5.5kW Asea motor och VFD i svarven om detta kan vara intressant.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Inlägg av TomasL »

mattiaz skrev:Verkar som om ni Y/D-startförespråkare har rätt...
http://www.akron.se/Uploads/Products/in ... otorer.pdf
Nej, motorn är inte märkt så, den är enbart märkt med 400V-D.
Har personligen aldrig sett en motor som går att YD-koppla som inte är märkt Y/D.
Däremot alla motorer jag sett som är märkta enbart D eller Y har enbart anslutning för resp inkopplingssätt, dvs den går inte att ändra.
Men ett foto på kopplingsboxen vore ju bra.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Inlägg av grym »

jag har sett sådanna, dom har inte brytt sig om att dom ska kunna köras i Y läge, utan skriver bara D läget
mattiaz
Inlägg: 71
Blev medlem: 9 augusti 2014, 14:04:19
Ort: Värmland

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Inlägg av mattiaz »

Jag ska se om jag kan åka dit i morgon och fota kopplingsplinten. Så kanske det går att bestämma en gång för alla.
Skriv svar