Kontaktor som ATS kopplingsfråga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Kontaktor som ATS kopplingsfråga

Inlägg av danielr112 »

ats test.PNG
Se bilden. Ja mina paintskills are maaaaad! :)

Ivf så har jag ett kontaktor par uppkopplat så på bänken och det funkar. Dvs med väljaren kan jag välja vilke som faktiskt är huvud lina in. Dvs sol eller main. (Jag hoppas jag ritade upp det rätt. är lite seg just nu)

Men min fråga är mer om man får koppla så här. Mekaniskt låsning och elektrisk blockering är det iom hur det kopplas. När den som är mastern slår till (Kontaktorn) så bryter den ju aux kontakten på sidan och således så bryter också den kontaktorn och låsningen släpper så att den andre kontaktorn kan gå igång.

Men är detta godkänt? Dvs utan en styrning som tidsbegränsar. Det ska ju egentligen inte hända något då det finns mekanisk begränsning.

Orsaken att jag ritat upp det och var tvungen att testa på bänken var att det kom upp en fråga på annat ställe och jag kunde inte låta bli att fundera på det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Joe
Inlägg: 1649
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Kontaktor som ATS kopplingsfråga

Inlägg av Joe »

Fassynkning då? om du tex har en 3-fas motor snurrande när du slår över.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kontaktor som ATS kopplingsfråga

Inlägg av mrfrenzy »

Kan väl inte bli mer belastning på motorn än vid start från stillastående?
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Kontaktor som ATS kopplingsfråga

Inlägg av Purre »

Skulle nog valt ett vred med nolläge så kan man koppla ur båda två. Gärna läsbart i nolläge eller alla lägen också. Tänker lite på Kraus & naimer-vred.
Joe
Inlägg: 1649
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Kontaktor som ATS kopplingsfråga

Inlägg av Joe »

Kanske inte belastningen på motorn men den lär väl agera generator och därefter förhoppningsvis bara skjuta säkringarna?
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Kontaktor som ATS kopplingsfråga

Inlägg av danielr112 »

Joe: Fast det borde väl vara samma sak som UPS system som inte är av typen online och synkar sin utgående frekvens?
För så länge som "ordningen" som sådan är lika dvs RST och inte RTS t ex så bör väl motorn ivf snurra åt samma håll fastän att men kanske inte slår över när det är i fas?
Eller tänker jag fel?

Purre: Ja alt ett system som sakta slår över. Men då dör också ev elektronik under tiden. Att det blinkar gör visserligen inget.

Som sagt det har mer varit en diskussion på ett annat ställe så jag vart tvungen att kolla läget. Jag har plan att ha en styrenhet till ovan som man kan ställa fördröjning och grejer på för att få det helt ok.
hundberg
Inlägg: 43
Blev medlem: 8 november 2015, 15:16:50

Re: Kontaktor som ATS kopplingsfråga

Inlägg av hundberg »

Om det inte finns något hinder i solpanelens växelriktare för att sammanbinda nollorna skulle jag gjort så för att inte riskera nollbortfall om en kontaktor lägger av/kärvar.
Sen om det inte spelar nån roll om du tar styrströmmen från nätet så blir det ju mycket enklare att ta allt därifrån, i alla fall mer överskådligt :)
Joe
Inlägg: 1649
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Kontaktor som ATS kopplingsfråga

Inlägg av Joe »

Någon anledning har det varit till de reservkraft/nät automatik jag har sett har haft en liten fördröjning på ~1s.
Å andra sidan har jag inte sett några UPS'er för 3-fas motordrift.

Styrströmmen är helt rätt att du tar ifrån vardera kraftkälla, praktiskt vid tex strömavbrott på elnätet. Dock så skadar det inte med manöversäkringar.
hundberg
Inlägg: 43
Blev medlem: 8 november 2015, 15:16:50

Re: Kontaktor som ATS kopplingsfråga

Inlägg av hundberg »

Är det frågan om reservkraft så ska det väl helst till någon automatik för att det skall vara till nån nytta.
Hur ofta är det strömavbrott nuförtiden förresten? (under soliga dagar)
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Kontaktor som ATS kopplingsfråga

Inlägg av danielr112 »

Joe. Givet ska det vara avsäkrat på den biten också! Bara inte inritat i ovan.

Ovan är till för att skifta mellan solsystem och vanligt nät. Dvs att skicka över till just invertern som drivs av batteribank/sol.
Det handlar mer om att om solsystemet dör ska nätet ta över helt och inte vara beroende av solsystemet samt på vintertid ska man då enkelt kunna koppla om och ha det andra hållet runt där nät ligger först och sedan kommer solsystemet in som backup om strömmen går. Det går att göra i huvudinvertern jag har t ex men finns andra fall där det inte går därav lyftes diskussionen på annat ställe.

hundberg: Ovan är just en del av automatiken men oavsett vilket så är automatiken bakom för övriga system inte frågan i nuläget och bör kanske inte påverka själva funktionen. (Om det påverkar säg till)

Ang nollan. Ja den ska sitta tillsammans och inte brytas/växlas. I själva verket är det en 3p kontaktor men ritningen jag hittade och ritade på var 4. Skulle helt klart nämt detta.
tradman
Inlägg: 46
Blev medlem: 6 januari 2017, 12:48:46

Re: Kontaktor som ATS kopplingsfråga

Inlägg av tradman »

Jag har diskuterat en del kring reservkraftanslutning (och jordtag) med vår installatör på sistone eftersom vi har ordnat en anslutning för inmatning av reservkraft. Som jag förstår det är brytandet av N beroende på vilken typ av anslutning till nätet man har. Vid TNS (vilket vi har) ska N brytas. Brytarna i reservkraftanslutningsskåpet är därför fyrpoliga och N bryts/växlas vid omkoppling till reservkraft. Det finns också ett nolläge, där vare sig nät eller reservkraft är ansluten. Bifogar två bilder ur Eons anvisningar om de kan vara till någon hjälp
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Kontaktor som ATS kopplingsfråga

Inlägg av danielr112 »

Låter bekant. Jag hade för generator här innan och den var 3polig vill jag minnas. I mitt fall kommer elektrikern få ta hand om det när han kommer.
Skriv svar