Certifierbart?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17122
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Certifierbart?

Inlägg av AndLi »

https://www.marstekenergy.net/

Går det att få ett system som bakmatar nätet via en vanlig stickpropp godkänt i Europa?
(Ser ut som att det är Australiensiska kontakter på videon)

Man skulle väl kunna tänka sig att inget matas ut om det inte finns spänning på pinnarna redan. Alltså kontakten i satt i väggen, men vad händer när man drar ut den?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Certifierbart?

Inlägg av TomasL »

Nej, det är en omöjlighet.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Certifierbart?

Inlägg av Elman »

Min första tanke NEJ men!! i kombi med en korrekt installerad och godkänd omriktare ser jag inget problem. Batteribanken agerar just batteribank om jag fattade rätt laddar och ger till baka energi. .. med med celler som i kombination av micro omriktare med stickpropp. är det inte godkänt i sverige.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Certifierbart?

Inlägg av danei »

Det finns godkända system inom EU. Men i Sverige är det för tillfället inte godkänt.
jihe
Inlägg: 2411
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Certifierbart?

Inlägg av jihe »

<ot> Min omedelbara reaktion på trådtiteln var att AndLi kommit på en svensk översättning av den engelska termen för knäpp i huvudet :D </ot>
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7048
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Certifierbart?

Inlägg av Teknikern »

Här råder begreppsförvirring märker jag, nätet får A-L-D-R-I-G kunna spänningssättas och huvudbrytare i elcentral är icke godkänd som reservkraftomkopplare. Kravet är att antingen använda kontaktor i automatiska anläggningar eller manuella 1-0-2 strömställare som bryter även nollan men inte jorden, sen är det krav på eget jordtag också vid ö-drift och här skiljer man inte på 1-fas ö-drift för tex. värmesystem eller 3-fas för hela fastigheten. Jag har 2 intag för att möjliggöra att antingen enbart kunna köra vattenpump, pannor och värmesystem från litet elverk eller växelriktare , detta sitter på styrskåpet för värmesystemet och så stora reservkraftomkopplaren vid elcentralen där också 3-fasintaget sitter. Båda omkopplarna är valsströmställare av Kraus&Naimers fabrikat.

Man får aldrig-aldrig-aldrig kunna bakmata nätet, då kan man bli vållande till en elektrikers död vid ett strömavbrott trots att det man skickar ut är klen effekt, en högspänningstransformator funkar ju åt båda hållen så står nån elektriker med fingrarna i skåpet eller i en stolpe och skarvar linan,,,,,, :kortis: :dead:
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17122
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Certifierbart?

Inlägg av AndLi »

Teknikern:
Jag tolkade lösningen som att man skulle köra det som vilken solcellsanläggning som helst, och de "bakmatar" ju nätet hela tiden, om det finns inkommande spänning.

Men tanken kanske är att kunna köra det för Ö-drift? Då får man ju förutom det du säger också problem med hur man ska få kontakten säker..
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7048
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Certifierbart?

Inlägg av Teknikern »

Enda säkra sättet är brytare med 0-läge i mitten, allt annat är bara dumt. Visserligen hade jag en sladd med hanar i båda ändarna men den användes under byggtiden innan undercentralen blev monterad och enbart för att få lyse och ett uttag när jag monterade och kopplade in undercentralen och när bygget blev klart med elen så klipptes ena hanen bort från kabeln.

Recervkraftintaget som kan matas med enfas har intag som tidigare suttit på en cementblandare, du vet en sån där stänkskyddad modell, det är helt okej bara den är bortbruten från nätet och enbart kan matas, aldrig bli matad och aldrig kan mata nätet.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17122
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Certifierbart?

Inlägg av AndLi »

Jo hur man bör lösa det tror jag att jag har rätt bra koll på, lite sugen på att montera ett Reservkraftintag på vår vatten/avlopps pumpanläggning...

Men funderingen var rörande den länkande produkten lösning för att bli säker, då finns inga reservkraftsomkopplare eftersom det ska kunna sättas i bruk av brukaren direkt.

Vad är det som skiljer Svensk lagstiftning mot andra EU länders där lösningen är godkänd?
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Certifierbart?

Inlägg av Nerre »

Logik?

Om nån ska arbeta på en anläggning så vill man att den tveklöst ska vara spänningslös om huvudbrytaren är avslagen eller säkringarna bortplockade. Kan det komma spänning bakvägen så vet man aldrig om det är spänningslöst eller inte.

"Man kan mäta" kommer nån säkert och säger nu, men hur vet du att den där grejen som matar el baklänges inte är tillfälligt avslagen och kan slås på utan förvarning?

Och det gäller ju även utanför hushållet, om elnätsägaren ska göra arbete på en "matarledning" så bryter de ju matningen till den, men de kan ju inte sitta och koppla loss alla kunder "nerströms" för att vara säkra på att inte få ström bakvägen? Det är ju därför anläggningar som matar ut el ska vara såna att de slår ifrån om elnätets spänning försvinner. De får inte mata ut på ett "tomt" nät.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17122
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Certifierbart?

Inlägg av AndLi »

Hela problematiken med spänning bakvägen finns ju med "vanliga" solcellsanläggningar med.
"Jorda och kortslut" stod det på skyltar vid säkringscentraler förr, det borde lösa problemet, och vara än viktigare nu med så många microproducenter.

Den extra dimensionen på den här produkten är att man med ett enkelt handgrepp kan koppla loss den från nätet, och för att vara säker måste den då omedelbart slå av sin utmatning.
Men hur kan den samtidigt mata ut spänning till nätet och kontrollera att det finns spänning på "matarnätet"?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Certifierbart?

Inlägg av danei »

Den har ingen möjlighet att hålla rätt spänning och frekvens på egen hand. Så den mäter hela tiden frekvens och spänning på nätet och kopplar ifrån om det går utanför tillåtna gränser.
Haralt
Inlägg: 2483
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Certifierbart?

Inlägg av Haralt »

Balkongkraftverk har en eller två solcellspaneler och en mikro-växelriktare som ger ut 230 Volt. Den ansluts med stickpropp till ett 230Volts-vägguttag i lägenheten.
Mikroväxelriktaren får ha 600 Watt uteffekt, tror jag det är. Det är för att strömmen den ger blir då 2,6 A och det ska elledningen 1,5 mm2 i väggen klara som är avsäkrad med 10 A eller 13A. Sådana balkongkraftverk använder de tydligen bl.a. i Holland.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Certifierbart?

Inlägg av Nerre »

AndLi skrev: 27 augusti 2023, 20:59:41 Hela problematiken med spänning bakvägen finns ju med "vanliga" solcellsanläggningar med.
Det är väl just därför det är särskilda krav på just att de inte får mata ut om nätet är "dött"?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17122
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Certifierbart?

Inlägg av AndLi »

danei skrev: 27 augusti 2023, 21:06:31 Den har ingen möjlighet att hålla rätt spänning och frekvens på egen hand. Så den mäter hela tiden frekvens och spänning på nätet och kopplar ifrån om det går utanför tillåtna gränser.
Hjälp min hjärna räkna ut hur man samtidigt som man matar ut en spänning håller koll på att det finns en spänning från andra hållet med?
Utan att då avbryta utmatningen under mätning, vilket jag antas inte görs?
Skriv svar