Hur solcells-ladda driv-accen automatiskt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xarvox
Inlägg: 137
Blev medlem: 4 augusti 2005, 09:55:07
Ort: växjö

Hur solcells-ladda driv-accen automatiskt?

Inlägg av xarvox »

Hej alla!
Jag håller på o filar på ett belysningsprojekt som kommer drivas av ett batteri, gissningsvis lipo, li-ion eller liknande.

Men eftersom jag vet att jag är glömsk och kommer förr eller senare dra ut projektet utan kräm, så tänkte jag istället försöka ordna "automatisk" laddning på nåt sätt, tex solcell..
Eftersom projektet förvaras utomhus (på balkongen) så bör ju det inte vara ett jätteproblem, bortsett från det elektriska (som jag är väldigt okunnig på).


Men min fundering är ungefär såhär:

En solcellspowerbank (1 lipo-cell?)laddas av solen mest hela dagarna och kontrollerar de enskilda cellerna i driv-accen (den som driver projektet), och om de är mindre än 80% fulla, samt om powerbanken är mer än säg 50% full, slå av solcellsladdningen och ladda driv-accen från power-bankens inbyggda batteri.

Tanken är då att sy "brandskyddsfickor" för battericellerna av brandfiltar och montera paketet inuti ramen (ca 60mm dia alu-rör), solcellen hamnar ovanpå pakethållaren.


Men jag vet av erfarenhet att mina elektronik-idéer sällan är av det bättre slaget och frågar därför publiken om ni hade gjort annorlunda, och i så fall varför?

...jag har ett överdrivet avancerat projekt just för att lära mig om elektronik, programmering, kretskorts-design osv osv osv, så hjälp mig gärna i min jakt efter mer kunskap! :)


Projektet drivs av en arduino nano och jag har några enstaka I/O-pinnar lediga (2 digitala, 3 analoga), strömförsörjningen sker via en självfrånkopplande krets (opto-isolerad transistor på batteriets jord-anslutning).

Så om min ovanstående idé om laddning är hållbar, så tänkte jag försöka hitta ett sätt att starta arduinon säg var 30:e minut, (genom att tända dioden i opto-transistorn) så att arduinon kan ta mätningar och sedan time-out:a.
Mjukvaran jag utvecklar till belysningsprojektet ska stänga av sig själv när det inte använts på några minuter, den sätter pin D13 till låg och den pinnen håller dioden i opto-transistorn igång, som i sin tur styr transistorn på batteri-jordkopplingen.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Hur solcells-ladda driv-accen automatiskt?

Inlägg av GFEF »

Many battery users are unaware that consumer-grade lithium-ion batteries cannot be charged below 0°C (32°F).

http://batteryuniversity.com/learn/arti ... mperatures
Skriv svar