Förhållande mellan spänning och kapacitans i elektrolyter?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Förhållande mellan spänning och kapacitans i elektrolyte

Inlägg av adent »

Du bara ansluter en en annan kondensator parallellt med den befintliga utan att löda bort något. Ta med fördel inte en ytmonterad kondensator utan en
med ben för detta test.

Den vänstra figuren visar parallellkoppling (och den högra seriekoppling). Parallellkoppling är lätt att göra med befintlig kondensator kvar på ditt kretskort.
Det är ett bra test, för blir det då bättre så är den befintliga kondensatorn dålig.

Bild

MVH: Mikael
nakamichi
Inlägg: 15
Blev medlem: 5 augusti 2017, 18:43:02

Re: Förhållande mellan spänning och kapacitans i elektrolyte

Inlägg av nakamichi »

Tack. Behöver man löda fast för att testa?
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Förhållande mellan spänning och kapacitans i elektrolyte

Inlägg av adent »

Nej, egentligen inte! var bara stadig på hand! :)

Edit: lättare att höra skillnad om du kan ta dit/bort den on the fly.
nakamichi
Inlägg: 15
Blev medlem: 5 augusti 2017, 18:43:02

Re: Förhållande mellan spänning och kapacitans i elektrolyte

Inlägg av nakamichi »

Bra tips att parallellkoppla för att testa. Jag valde dock att byta alla elektrolyter då jag ändå redan hade köpt dom. Det var ju ett jäkla job då dom vara så små och även satt på utan. En del hade läckt. Resultatet blev bra. Oljudet försvann med et dök upp ett annat problem. Det hördes dåligt på andra kanalen genom hörlursuttaget men jag tog ut från en annan Walkman vilket fixade problemet. Nu är det riktigt njutbart att lyssna på musik med min Walkman. Inga träd får dock växa till himmelen och ett ytterligare problem dök upp. Autoreversen fungerar bara åt ett håll. Kan det vara ett mekaninskt fel? Jag tror nånstans ha hört att smörjning skulle åtgärda problemet. Skulle man i så fall satsa på kontaktspray eller vit lithium fett som jag har hemma?
Tack ån en gång för alla fina råd jag fått!
Skriv svar