Förhållande mellan spänning och kapacitans i elektrolyter?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Förhållande mellan spänning och kapacitans i elektrolyte

Inlägg av xxargs »

Oj, blir faktiskt lite imponerad över att de byggde en komplett makapär (med Philpskretsar till stor del förvisso) med förstärkare och allt som fungerar till 0.9 Volt batterispänning och utan att använda någon spänningsomvandlare alls!!!.

I dom lägen så får man börja tänka lite i designfasen - en enkel C/E spänningsfall i en bipolär trissa tar ensam runt 0.2 Volt...
nakamichi
Inlägg: 15
Blev medlem: 5 augusti 2017, 18:43:02

Re: Förhållande mellan spänning och kapacitans i elektrolyte

Inlägg av nakamichi »

Tack för en härlig support. Jag har svårt att läsa och förstå diagram. Det som slog mig att jag inte kunde hitt dom 22uh 6v kondisar på diagrammet samt att det var en 2,2 uh 50v kondis mer än på mitt kretskort. För övrigt tror jag mig förstå att dom kondisarna som ligger vid dom tre switcharna är dom som i första hand skall bytas?
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Förhållande mellan spänning och kapacitans i elektrolyte

Inlägg av SM7CZR »

Kondis är väl konditori? :)
nakamichi
Inlägg: 15
Blev medlem: 5 augusti 2017, 18:43:02

Re: Förhållande mellan spänning och kapacitans i elektrolyte

Inlägg av nakamichi »

:D
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Förhållande mellan spänning och kapacitans i elektrolyte

Inlägg av danei »

Du ska nog fundera lite på ditt vokabulär.
Enheten som används för kondensatorer är farad. Det skrivs med versalt F. En farad är en i sammanhanget stor enhet. Så man använder i princip alltid prefix i det här fallet mikro som skrivs µ. Det fuskas ofta med ett u av dem som inte har alt-gr + m på tangentbordet.
H är beteckningen för henry, Dvs enheten för induktans. Även volt ska skrivas versalt, V.

Kondis är ett ställe dom säljer bakelser, det har inget med elektronik att göra. Konding är en vedertagen slang för kondensator om man inte vill skriva korrekt.
nakamichi
Inlägg: 15
Blev medlem: 5 augusti 2017, 18:43:02

Re: Förhållande mellan spänning och kapacitans i elektrolyte

Inlägg av nakamichi »

Tack för påpekandet. Jag vill verkligen lära mig om elektronik synnerligen när det gäller kretskort.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Förhållande mellan spänning och kapacitans i elektrolyte

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sedan ska man i ärlighetens namn nämna att det som printats på diverse komponenter är inte alltid så djäkla självklart. Man hittar amerikanska kondingar märkta som t ex 5uuF, potar kan märkas som 50K A där A ibland betyder logaritmisk och ibland linjär.
De scheman vi ritar själva har ofta udda beteckningar och de som finns ute på drift (originalscheman till allehanda apparater) har också ibland konstiga beteckningar.
Ju mer man jobbar med el/elektronik destu mer lär man sig och att blir tillrättavisad ger massa influx som man har nytta av.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Förhållande mellan spänning och kapacitans i elektrolyte

Inlägg av Icecap »

Nåväl, back on topic: då det bara är DU som vet hur speldosan låter fel är det extremt svårt för oss att veta/ge råd om vilka kondensatorer som ska bytas.

MEN - om ljudet är "lika fel" i båda kanaler (höger & vänster) är det sannolikt att det KAN röra sig om uttorkade kondensatorer - och att det måste vara två lika (en för varje sida).

Och är de uttorkade är de andra det nog också, ingen av dessa komponenter utsätts för värme av betydelse.

Är det den ena kanal är det sannolikt "bara" ett komponentfel och man behöver bara byta den rätta kondensator. Sedan kan det vara svårt att hitta vilken "den rätta" är och då är det frestande att byta alla. Problemet med den taktik är dock att man bör vara ganska kunnig på lödning och även då är varje lödning en belastning för kretskortet.

Är felet att det skrapar/knastrar är det däremot glappkontakt eller oxidering i brytare.
nakamichi
Inlägg: 15
Blev medlem: 5 augusti 2017, 18:43:02

Re: Förhållande mellan spänning och kapacitans i elektrolyte

Inlägg av nakamichi »

Tjuter från båda kanalerna och är ett vanligt fel på dessa modeller. Jag inte någon stjärna när det gäller lödning med har lyckats löda av några kretskort från chassit på Panasonic freestyles när jag har bytt drivrem på dem samt bytt en elektrolyt på kretskortet till en digitalbox. Där fanns dock större ytor att jobba med och den elektrolyten lödde man fast på undersidan. Jag känner mig lite nervös inför det här jobbet då det är väldigt trångt och att dom skall lödas fast på ovansidan.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Förhållande mellan spänning och kapacitans i elektrolyte

Inlägg av Icecap »

Hmmm - om det tjuter i båda kanaler ("likadant tjut") skulle jag faktisk nog starta med den 320µF som finns i ensam majestät.

Den avkopplar spänningsmatningen och blir den trött kan impedansen på matningen stiga till det tjuter.

Hade det varit de enskilda kanaler som reagerar olika ville det vara en annan sak.
nakamichi
Inlägg: 15
Blev medlem: 5 augusti 2017, 18:43:02

Re: Förhållande mellan spänning och kapacitans i elektrolyte

Inlägg av nakamichi »

Ursäkta men nu blir jag lite förrvirrad. Menade du 330µF 2v och tidigare sa du att den hade minst med ljudet att göra?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Förhållande mellan spänning och kapacitans i elektrolyte

Inlägg av Icecap »

Tja, då du inte tidigare beskrev något om VAD som var fel annat än att ljudet var fel är det svårt att anta att det inte var fel på en kanal.

Nu är det du beskriver en oscillering i drivsteget vilket ger helt andra orsaker.

Det är ALLTID bäst att beskriva vad problemet är än att anta att vi kan gissa det.
nakamichi
Inlägg: 15
Blev medlem: 5 augusti 2017, 18:43:02

Re: Förhållande mellan spänning och kapacitans i elektrolyte

Inlägg av nakamichi »

Ok, skall försöka vara mer tydlig efter egen förmåga i framtiden.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Förhållande mellan spänning och kapacitans i elektrolyte

Inlägg av prototypen »

Kan ju vara störning från motordrivkretsen som "tjuter" Det är ju en BLDC motor.
Jag skulle FÖRST prova med att parallellkoppla 330 µF med en vanlig trådad kondensator och höra om det bli någon skillnad.

Vi har en annan tråd på forumet som har "lagat sönder" en förstärkare med att byta kondensatorer.
Felsök först och laga sedan.

Protte
nakamichi
Inlägg: 15
Blev medlem: 5 augusti 2017, 18:43:02

Re: Förhållande mellan spänning och kapacitans i elektrolyte

Inlägg av nakamichi »

Hej! Hur går en pararellkoppling till?
Skriv svar