Ledbelysning i verkstan/garage, Vågar man köpa från Kina?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Ledbelysning i verkstan/garage, Vågar man köpa från Kina

Inlägg av limpan4all »

Jag skulle monterat upp armaturer som har inbyggda reflektorer och sittandes/hängandes från vajrar som går från sidovägg till sidovägg det blir både enklast och bäst.
Men du kommer att få en massa outnyttjad plats på höjden, "kanske ett entresolplan?".
Typ denna http://www.malmbergs.com/frmProductDisp ... em=7297858
Fast denna är faktiskt billigare... http://www.malmbergs.com/frmProductDisp ... em=7298008
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Re: Ledbelysning i verkstan/garage, Vågar man köpa från Kina

Inlägg av PTC »

det blir nog som du föreslår.
Entresol har jag starka funderingar på då höjden räcker och blir över :D
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Ledbelysning i verkstan/garage, Vågar man köpa från Kina

Inlägg av Sverige »

limpan4all skrev:PTC: "2x6 st eller 2x8 st armaturer." Enkelt 2*8st eller ännu hellre 1*16st för det är lättare att släcka armaturer som finns än att tända upp armaturer som inte finns. Om du nu är inne på T5 så fundera på om du inte skall gå på 1*1500mm istället för 2*1200mm som de flesta andra. och flera istället...
1*1500mm ger lika mycket ljus på golvet (men bättre då armaturen är längre) som 2*1200mm och är billigare.

Du tänker 28W vs 49W.
Finns även 54W 1200mm (ännu mer ljus).


Skulle valt IP23T med reflektorer (som IP65 saknar) om det inte ska sprutas vatten, pga takhöjden.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Ledbelysning i verkstan/garage, Vågar man köpa från Kina

Inlägg av limpan4all »

Nej faktiskt inte. Mitt motiv var faktiskt snarare att få det hela längre. På en såpass liten yta och det indikerade användningsområdet så är det oftast viktigare att få jämt ljus än att få mycket ljus. Att 1500 röret ger lika mycket ljus som två "vanliga" 1200 rör är en bonus. De starka 1200 rören är inte riktigt "standard" vilket kan ge problem när man vill återanskaffa rör.
Från mitt eget användande så har jag kommit till insikt att många och "stora" ljuskällor (och mycket ljus) bara blir viktigare med ökad ålder :D
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Re: Ledbelysning i verkstan/garage, Vågar man köpa från Kina

Inlägg av PTC »

Mycket ljus är bra. Har beställt åtta armaturer nu och material till en övervåning. Får bara se när jag får tid med allt
Skriv svar