El-fråga om PE och N

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

El-fråga om PE och N

Inlägg av Magnus_K »

Hej!

Tänkte dra om elen i min lilla elverkstad (typ förråd), då vi misstänker jordfel eller annat spännande där. Det kittlar i fingrarna när man rör vid nätanslutna prylar.
Blev lite nervös när jag öppnade första kopplingsdosan och fick se nedan syn. Det var dock inte lika illa som det ser ut då PE-snöret använts som fas mellan två kopplingsdosor. Det är inte första gången jag ser det här i huset. Kan inte förstå är varför folk inte visar mer respekt för grön/gul? Dra en ny kabelj*vel om inte antal ledare räcker till...

Verkstan ligger i ett uthus med andra rum men inkommande matning går först till en undercentral, ett gammal hederligt proppskåp med 9 proppar.
Faserna råder ingen tvivel om men PE och N. På nollskenan är inkommande nolla monterad och på samma skena har montören sen skruvat fast en plint där alla utgående PE är anslutna.
Lite frågande är jag också då skåpets skyddskåpa skruvas fast i nollskenan...

Min undring är om det är godkänt att montera jordade uttag i verkstan och ansluta både PE och N till nollskenan i undercentralen? Känns inte rätt men osäker.
Skulle bästa lösningen vara att handla en ny modern central? Då borde jag även kunna få jordfelsbrytare.
DSC_3716.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: El-fråga om PE och N

Inlägg av tecno »

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hu ... n-i-hemmet

Detta kanske reder ut hur det bör vara.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: El-fråga om PE och N

Inlägg av Magnus_K »

Det var mig bra beskrivet, tack för det tecno :tumupp:
Då ska jag riva ut alla ojordade uttag och se till att dra fram PE till alla ställen.

Ska bli spännande att se vart felet ligger. Eventuellt skulle det kunna vara alla delvis monterade PE som skapar en kapacitiv koppling. Servisledningen till gården löper någonstans precis utanför verkstan också så det kanske bidrar? Inte vet jag.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: El-fråga om PE och N

Inlägg av Purre »

Om du inte vill byta hela centralen så sätt dit en JFB i en egen kapsling bredvid. Är det en verkstad där elmaskiner förekommer skulle jag säga att det är önskvärt att ha en.
Sen möjligen dra fram ett enskilt uttag till en labbänk som ligger utanför jfb men då måste man ha koll på vad man pysslar med och det förutsätter att det behovet finns då av någon särskild anledning.
Är man nervös över att allt blir strömlösa väljer du antingen fler jfb annars väljer du att montera PSA (personskyddautomat, säkring och jfb i ett)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: El-fråga om PE och N

Inlägg av Magnus_K »

Mmm, tål att tänkas på. Tack för informationen!
Just i denna byggnaden så vistas vi inte så mycket förutom just elverkstan. Här är det bara en ren nördverkstad där inga "tunga" verktyg vistas.
Skulle JFB:n lösas ut så finns det inget vattensystem eller liknande som kan frysa.

Ska fasicken påbörja arbetet att modernisera elen lite häromkring. Ser att flertal säljer färdiga undercentraler för strax under 2k.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: El-fråga om PE och N

Inlägg av Purre »

Runt 1500 får man betala för en färdigkopplad central på elbutik.se. en lös jfb kostar 5-600 + kostnad för kapsling och rk.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: El-fråga om PE och N

Inlägg av Magnus_K »

Ah se där, tackar för det. Relativt bra pris på KULO också. :tumupp:
Får kika över det en extra gång imorrn hur det behöver se ut.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: El-fråga om PE och N

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jfb i en verkstad där efare härjar, en själkvklar sak.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: El-fråga om PE och N

Inlägg av danielr112 »

Finns inget skäl att inte montera JFB om du nu ska dra om elen som sådant. Har du nu en enhet som faktiskt felaktivt skickar ut saker där den inte ska kommer JFB att bryta direkt. Och som sades går det att montera vid sidan om men samtidigt kostar inte en helt ny central inte så fasligt mycket idag.

Allt eftersom vi har gjort om i huset och el har bytts så har central efter central bytts. I huset sitter det nu 3 st som bytts ut och då givetvis med JFB o.s.v.. Man sover lite tryggare med den vetskapen.
Skriv svar