Kemppi PS2800 Svets har lagt av

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Chrille1H
Inlägg: 7
Blev medlem: 2 augusti 2017, 20:58:25

Re: Kemppi PS2800 Svets har lagt av

Inlägg av Chrille1H »

Hej igen.
Att kontrollampan lyser indikerar att vissa delar av kortet fungerar i alla fall, kolla hela kretsen runt R003, brytaren för fjärr/panelomkoppling kan oxå glappa. Skall va 0-10 volt in på kortet 10 volt över R003, försvinner spänningen stannar maskinen.
Lite för hög spänning in på kortet spelar ingen roll så det som trafon ger blir bara bra, och du har hittat rätt med kabelnummer.
Mät kapacitansen i kondensatorerna och kolla mot märkt värde.
Det finn även termovakter inkopplade till styrkortet som kan va felaktiga, den som ligger inkopplad mot fläktmotor har ingen betydelse här. Kortet stoppar invertern om en termovakt löser ut.
Kolla detta och återkom, jag hittade ingen dokumentation idag, hann ej leta så länge. Jag har om detta inte hjälper förstås.
En multimeter med kapacitansmätning måste du låna av någon, kolla bara allt annat först och till det duger vilken multimeter som helst, tänk bara på att det är direkt dödliga spänningar i maskinen på primärsidan.
En fråga bara, det låter inget alls om den, när du slår på maskinen eller slår av den, invertern tjuter till ibland vid vissa fel, en undran bara. Spika på och simma lungt...
//Chrille
Koebes
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 februari 2012, 20:48:50

Re: Kemppi PS2800 Svets har lagt av

Inlägg av Koebes »

Hej,

just nu låter den inte alls. Den är absolut knäpptyst oavsett vad man gör och vilka brytare man rör. När jag köpte den och tjöt det rätt friskt när man pinnsvetsade. Sedan la MMA sidan av över natten, dvs inte under använding. Och då slutade tjutandet också. Men Mig fungerade fortfarand. Den la också av över natten. I vintras funkade det fint, sedan död. Tyvärr har jag ingen varmgarage så den står inomhus men i kylan. och en vinter som i år är det rätt fuktig i luften faktiskt.

Återkommer med mätresultat. I värsta fall blir det att köpa en mätare som duger. Skulle en sån räcka?

https://www.elfa.se/sv/cr-maetare-2000- ... &simi=97.0

Har du någon dokumentation och vill lämna ifrån den några dagar, så jag kan skanna in den skulle jag vara ytterst tacksam. Självklart står jag för portot, etc.

Trevlig helg,

Nisse
Chrille1H
Inlägg: 7
Blev medlem: 2 augusti 2017, 20:58:25

Re: Kemppi PS2800 Svets har lagt av

Inlägg av Chrille1H »

Hej du.
Eftersom den funkade på mig ett tag så tror jag felet ligger i kretsen runt R003 och den brytaren där.
Kan ju va styrkortet också, det lättaste sättet att kolla det är att utesluta allt annat..... vilket inte låter sig göras så lätt.
Den kapacitansmätaren som Elfa har blir nog jättebra, men kolla allt annat först innan du köper hem den, tror nog felet ligger runt styrkortet i alla fall, det brukar heta A001, det stora med all elektronik på.
Återkommer senare med ev dokumentation om maskinen, har nog bara samma schema som du och reservdelslista, som ju är ganska
värdelös då inget finna att beställa längre. Med lite tur har jag något mer.
//Chrille
Koebes
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 februari 2012, 20:48:50

Re: Kemppi PS2800 Svets har lagt av

Inlägg av Koebes »

Nu hade jag i alla fall lite tid för mätövningar.

1. Mellan X52 och X56 vid kretskortet är det 28,5V
2. Samma mellan X27 och X211. Med andra ord så är matningsspänning in på kretskortet OK
3. Mellan X51 och X54 är det 10V och mellan X54 och X55 0-10V beroende på vad man ställer in på potentiometern. Det är alltså också korrekt om jag fattar det rätt
4. Det som är interessant är att det är ingen spänning als vid AC polarna på diodbryggan VG301. Det bör ju då vara problem vid T001. Var ska jag mäta isåfall? Multimetern var inställt på AC, men kollade även i DC läge. 0V i båda lägen.
5.Provade att mäta vid R001 men Mellan X35 och X36 är det varken AC eller DC spänning. Bör inte det vara något där? Ställde om mellan MMA och MIG också, men det blev ingen skillnad
6. Ryckte ut alla kontakter på kretskortet, men dem är hela och inte korriderade eller svarta.

:humm:

Imorrn ska jag iväg två dagar och kan inte mäta något mera.
Koebes
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 februari 2012, 20:48:50

Re: Kemppi PS2800 Svets har lagt av

Inlägg av Koebes »

Nu har jag mätt upp dem olika kondensatorer.


C001-C003 har ungefär samma värde 75microF

C004-C008 har värden mellan 1,2 och 1,5 och på dem är det märkt att det ska vara 1,5.

Brytare S002 fungerar


Vad ska jag mäta nu? :humm:
Assassen
Inlägg: 1
Blev medlem: 2 september 2012, 00:30:58

Re: Kemppi PS2800 Svets har lagt av

Inlägg av Assassen »

Snor tråden lite.
Någon som har bild/värde på kondingen C011 till fläkten. Skulle fixat en ny till min PS2800...
Skriv svar