MOSFET kelvin source fundering

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tumblebeer
Inlägg: 108
Blev medlem: 21 februari 2013, 15:00:05

MOSFET kelvin source fundering

Inlägg av Tumblebeer »

Jag håller på och river mig i huvudet lite angående FETar med en separat source pinne.
Är dock inte helt säker på om jag tänker rätt med implementationen.

I bilden nedan har jag en halv-brygga:
Skärmklipp.PNG
Det jag funderar på är om jag sätter decoupling kondingarna på låga sidan på rätt sätt, och om jag får till mina strömloopar rätt.
Nu har jag satt kondingarna på låga sidan (C21, C22) till min source return (S1) och inte till (HV_GND = S2) som min gate drive supply är refererad till (+12V_ISO). Tanken med det är att jag kommer slå gaten med laddning huvudsakligen från (C21,C22), och att den loopen inte ska dela någon source induktans med mina fas-strömmar.
Jag tänkte inte köra något stort jordplan för HV_GND, för jag vill styra vart de strömmarna går över kortet. Det betyder att loopen för +12V_ISO kommer att bli väldigt stor, men det borde inte vara så mycket di/dt från den, eftersom det mesta tas från (C21, C22, C27, C25 (och motsvarande på andra halv-bryggor)).

Tänker jag rätt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: MOSFET kelvin source fundering

Inlägg av lillahuset »

Jag är ingen expert men skulle också ha gjort sådär. Det står ju uttryckligen i databladet att man ska använda S1 till styrningen och S2 till lasten.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: MOSFET kelvin source fundering

Inlägg av prototypen »

Då bör drivningen vara galvaniskt skild från kraftsidan så strömmen och resistansen (och induktansen) inte ska störa drivningen.

Protte
Skriv svar