Lite nybörjarhjälp behövs

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mattiaz
Inlägg: 71
Blev medlem: 9 augusti 2014, 14:04:19
Ort: Värmland

Lite nybörjarhjälp behövs

Inlägg av mattiaz »

Vill börja med att säga att jag inte kan ett skit om elektronik egentligen. Resultatet kommer från googlande och tuben. Gäller såväl konstruktion som ritande.

Håller på med en mätare som har en flottörgivare ala båtstandard 0-180ohm. Nivån ska visas med 5st lysdioder samt 1 lysdiod som varning för låg nivå. Vidare finns en funktion som medger att tanken fylls automatiskt. Jag har kört det i ett simuleringsprogram och det verkar fungera som tänkt faktiskt. Har även byggt det på en labplatta och även där fungerade det bra efter att jag höjde drivspänningen från 5V till 6V.

1. Ser schemat någorlunda vettigt ut?
2. C3 lade jag dit för att få en viss fördröjning på signalen så att inte det blir flipperspel om det skulle skvalpa i tanken. För att få någon vidare effekt så krävs det en rätt rejäl kondensator, det borde finnas en annan lösning på det? Jag skulle iof kanske kunna lösa det rent mekaniskt men det borde ju gå ändå.
3. Jag har ett antal Mosfet:ar för att driva externa lampor eller reläer, men de jag tänkte använda i fanns inte i Eagle, har det nån betydelse mtp kretskort?
4. Jag får inte till jord och matningsspänning till den ena OP-förstärkaren i Eagle. När jag lägger över det till kretskortlayout så finns det inte med. Tips?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RadioDJ
Inlägg: 407
Blev medlem: 7 november 2005, 16:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Lite nybörjarhjälp behövs

Inlägg av RadioDJ »

Tänkte svara på frågorna om Eagle.
Börja med att köra en ERC i schemat.
Detta kommer att visa alla fel.
Rätta felen och kör igen.
Det som kan få lov att vara kvar är att komponent saknar värde och att VCC och andra spänningsbitar kan vara kopplade till annat t.ex. +12V.
Här gäller det att du har koll själv.
Om ritningen som du lagt upp stämmer, så ser jag ett flertal fel som måste fixas.
Jag tror att de flesta utgångarna på kretsarna inte är kopplade.
Om du lägger upp Eagle filen så kan jag kolla på den till dig.

Angående att komponenter inte finns så kan du antingen göra nya själv (är lite bök om man aldrig gjort det för, och även annars) eller sök hos en vän (internätet) och se om det inte redan finns ett bibliotek där din komponent finns med.

Du använder OP förstärkare för att kolla spänningsnivåerna (LM324). Ett förslag, använd en komparator i stället, t.ex. LM339. Finns säker bättre idag men det var den jag kom på.
mattiaz
Inlägg: 71
Blev medlem: 9 augusti 2014, 14:04:19
Ort: Värmland

Re: Lite nybörjarhjälp behövs

Inlägg av mattiaz »

Har kört felsökningen ett antal ggr och får varningar som förmodligen bekräftar dina teorier.
Jag skulle gärna vilja snygga till schemat också, det känns att man inte har en aning om vad man pysslar med...

Ang LM339, så verkar komparatorkoppliningen till op vara den vanligaste. Vad skiljer den från en dedikerad komparator? Fungerar den på samma sätt?

Bifogar filen, lova att inte :badgrin:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Lite nybörjarhjälp behövs

Inlägg av Icecap »

Om man använder en komparator eller op-amp är utan betydelse, skillnaden är i slutsteget.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Lite nybörjarhjälp behövs

Inlägg av prototypen »

Aldrig funderat på en färdig krets, LM 3914?
R8 - R 19 går att förenkla med en stege, ett motstånd mellan varje komparator. med den här lösningen behöver man en väldig massamotståndsvärden för att få till omslagsnivåerna.

Spänningsregulatorn saknar GND anslutning.

Välkommen till forumet.

Protte
mattiaz
Inlägg: 71
Blev medlem: 9 augusti 2014, 14:04:19
Ort: Värmland

Re: Lite nybörjarhjälp behövs

Inlägg av mattiaz »

Har inte funderat på någon annan krets, jag har helt enkelt inte kunskapen. Jag inser såklart att det måste finnas bättre lösningar, men jag är inte rätt man för att fixa till det.

Förklara gärna en stege.

Gnd kan ju vara bra!

Tack! :)
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Lite nybörjarhjälp behövs

Inlägg av prototypen »

Titta på sidan 8 http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm3914.pdf så ser du stegen med 1 kOhm motstånden.
Kopiera till din diskreta lösning eller skaffa en LM 3914.

Protte
mattiaz
Inlägg: 71
Blev medlem: 9 augusti 2014, 14:04:19
Ort: Värmland

Re: Lite nybörjarhjälp behövs

Inlägg av mattiaz »

Hm, den lösningen ser ju smidigare ut förstås.
Men om jag köper den kretsen så blir funktionen linjär i förhållande till flottören om jag förstår det rätt. Om tanken har en oregelbunden form så speglar inte det volymen antar jag.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Lite nybörjarhjälp behövs

Inlägg av prototypen »

Hmmm LM3915 finns ju men den är logaritmisk men det kanske blir för olinjärt.
Med 3914 kanske det duger att hoppa över en och annan utgång, den färdiga kretsen har 4 fler steg än din diskreta.

Det går att göra stege som är olinjär till din diskreta lösning men det blir en del räknande.

Protte
mattiaz
Inlägg: 71
Blev medlem: 9 augusti 2014, 14:04:19
Ort: Värmland

Re: Lite nybörjarhjälp behövs

Inlägg av mattiaz »

Den översta länken påminner ju mycket om det jag är ute efter. Men jag har ingen aning om hur jag skulle kunna modifiera den så att den blir som jag vill.


Apropå en motståndsstege så är väl det ohms lag? Om jag bestämmer strömmen till ex 1mA (räcker det?) så blir väl totala resistansen 6kohm vid 6V? Om jag då vill ha låt säga en volt på den första op:n så blir första resistorn (från jord) 1kohm. Om jag då vill ha 3V på andra resistorn så blir då den resistansen från jord 3kohm vilket innebär att resistor nr 2 ska vara på 2kohm. Rätt tänkt?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Lite nybörjarhjälp behövs

Inlägg av prototypen »

Båda Soundbrigades länkar är LM3914 projekt.

Vill du ha en annan indelning på stegen så får du skapa din egen spänningsstege och jag tror du räknar rätt på motstånden.

Protte
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Lite nybörjarhjälp behövs

Inlägg av prototypen »

Vi kan ju backa lite, har du en väldigt oregelbunden tank så en liten modifikation av din första lösning.
Ponera att tanker rymmer 60 liter.
Ersätt motstånden R8-R19 med potentiometrar.
Slå i 10 liter vatten i tanken, vrid på första potentiometern precis så första dioden tänds.
I med 10 liter till justera 2an
10 liter till osv

Inga krångliga uträkningar utan enkelt kalibrerat.

Ingen snygg lösning men det ger något som fungerar i praktiken och ger självförtroende en knuff.

Protte
mattiaz
Inlägg: 71
Blev medlem: 9 augusti 2014, 14:04:19
Ort: Värmland

Re: Lite nybörjarhjälp behövs

Inlägg av mattiaz »

Jag räknar gärna lite, tycker det hjälper mig att förstå vad jag håller på med :wink: Fast jag tänkte göra så först med potentiometrar men jag vill bygga in allt i en liten låda och den ska användas utomhus så jag tänkte att det tar för stor plats och att det blir strul med fukt och ärg förr eller senare.


Ingen som har bättre förslag på ett filter till insignalen, för att dämpa vid skvalpande?
schema tankmätare.sch
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7931
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Lite nybörjarhjälp behövs

Inlägg av Gimbal »

Du kan alltid mäta upp vad pottarna står på efter kalibreringen och byta till fasta motstånd.
Skriv svar