Detektera signal på line in/aux

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pajn
Inlägg: 1160
Blev medlem: 6 juni 2008, 19:14:29
Ort: Nyköping
Kontakt:

Detektera signal på line in/aux

Inlägg av Pajn »

Hej!

Jag skulle vilja slå på förstärkaren automatiskt när det kommer signal från en chromecast audio. Förstärkaren jag har har inte stöd för optisk ingång så det är en analog ljudsignal som måste detekteras utan att skapa störningar på den faktiska signalen som går till stärkaren.

En tanke har varit att leda signalen till en analog ingång på en microprocessor då jag antar att den höga resistansen på de pinnarna gör att signalen inte påverkas märkart, samt gör det enkelt för mig att även stänga av stärkaren igen om det inte har kommit någon signal på säg 20 minuter. Men jag har ingen som helst erfarenhet om det är en bra lösning eller om det fins bättre lösningar med diskret elektronik?

Tankar och råd mottages med stor tacksamhet :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Detektera signal på line in/aux

Inlägg av grym »

favorit för mig är, in i en op med icke inverterad förstärkning, då kan du själv välja ingångsimpendans
ut via motstånd till två antiparallella optokopplare, där får man lite lagom hysterans med
ha möjlighet till att ändra förstärkningen så den passar till signalen

på andra sidan optokopplarna så kopplar man dom prallellt och får då en halvvågslikriktning med hysternas, antinen låter man optokopplarna ha kollektor till + och en konding på emittern och en motstånd över kondingen, där har man möjlighet att annvända signalen för att dra något, ex en transistor
RadioDJ
Inlägg: 407
Blev medlem: 7 november 2005, 16:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Detektera signal på line in/aux

Inlägg av RadioDJ »

En gång för länge, länge, länge sedan byggde jag en sådan. Fungerar fortfarande i dag.
Denna byggdes av transistorer och kallades då TABA.
Om du söker på VOX (voice operated switch) så använder en del radioamatörer sådan utrustning.
Borde finnas massor av exempel på detta.
Pajn
Inlägg: 1160
Blev medlem: 6 juni 2008, 19:14:29
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Detektera signal på line in/aux

Inlägg av Pajn »

Tackar för svaren, ursäkta att jag lät tråden bli liggande ett tag.
Nu är i.a.f. opamps beställda och jag tror jag vet vad jag ska göra med dem :)

Som sagt fanns det mycket på VOX. Det jobbiga innan man vet vad det heter är att det är nästan omöjligt att göra en vettig sökning.
Skriv svar