Nybörjarfråga angående labbaggregat (Mascot 719)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
RRRickard
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 juli 2017, 12:07:53

Nybörjarfråga angående labbaggregat (Mascot 719)

Inlägg av RRRickard »

Hej
Hoppas på att någon kan hjälpa. Mina kunskaper i ellära är smått begränsade och ett labbaggregat har jag aldrig använt mig av.
Men saken är den att jag måste byta strömförsörjning till min tatueringsutrustning. Så kom jag på att jag har en Mascot 719 ståendes som jag aldrig använder och funderade på om jag kunde använda detta. Kommer väl garanterat ge bättre och jämnare ström till min maskin tänker jag än dessa Kinesiska strömkällor som jag använt hittills.

Jag vet att många använder liknade aggregat till sina maskiner. Men min fråga gäller väl mest ratten för A. Den som visar 30mA - 2A. Vad gör den? Reglerar Amperen i utströmmen?
30mA verkar ju skadligt. 2A minst sagt dödligt. Men mitt logiska tänkande säger ju att att de inte är gjorda så att man av misstag kan grillas inifrån. Kommer ju ihåg att vi använde dessa i skolan utan att folk dog.

Så kan jag koppla min maskin i min Mascot utan problem?

Säkert en idiotisk fråga men jag vill gärna ställa den?

Tack på förhand / Rickard
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Nybörjarfråga angående labbaggregat (Mascot 719)

Inlägg av Zkronk »

Lasten som ansluts drar så mycket ström som den vill, och med ratten på labbagget kan du begränsa den strömmen.
Mycket användbart ifall man startar upp något för första gången ifall man är orolig för att det ska gå åt skogen :)
RRRickard
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 juli 2017, 12:07:53

Re: Nybörjarfråga angående labbaggregat (Mascot 719)

Inlägg av RRRickard »

Ah okej. Så då borde inte vara några problem att koppla min tatueringsmaskin i den. Det är ju bara en liten motor i den som går max på 12 V.

Tack!
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Nybörjarfråga angående labbaggregat (Mascot 719)

Inlägg av Zkronk »

Det viktigaste är att du ställer in spänningen på max 12 V, och att inte tatueringsmaskinen drar mer än 2 A för att det ska fungera bra.
opampen
Inlägg: 1776
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Nybörjarfråga angående labbaggregat (Mascot 719)

Inlägg av opampen »

Ratten "A"är en strömbegränsare. Ampere= ström. Volt= spänning. Man kan alltså ställa in den maximala strömmen som går att ta ut från agget. Man kan begränsa den uttagna strömmen till min. 30mA=0,03 A. och max. till 2A.

Det är inte spänningen som är farlig utan strömmen! Strömmar under 10mA (0,01 A) är ofarliga. Man kan klara flera 1000 V. om strömmen är liten. Huden har har viss resistans vid ganska låga spänningar är resistansen så pass hög att det är ofarligt. Däremot vid högre spänningar som vid 230 Volt sjunker resistansen betydligt vilket kan göra att om man t.ex. är fuktig om händerna kan komma upp i strömmar som kan vara på gränsen till livsfarliga.

Men i ditt fall behöver du inte tänka på att dom strömmar du får ut från agget är farligt eftersom spänningen är så låg som 12V.

Om maskinen inte drar mer än 2A så är det inga problem med att använda utrustningen.
RRRickard
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 juli 2017, 12:07:53

Re: Nybörjarfråga angående labbaggregat (Mascot 719)

Inlägg av RRRickard »

Tack tack!

Känns som det ska gå bra att använda maskinen nu. Återkommer med resultat.
Angående exakt A och V som maskinen drar, så på elförsörjningen jag har använt nu, som är billig Kina står det. Output 0-15V och DC 2A.

Var lite av en gissning att den drar 12 volt. Men när jag mätte upp rpm, så var det en fin och jämn ökning per volt från 0-12, sen blev ökning ojämn. Men så där mycket volt kommer jag aldrig behöva. Som det är nu kör jag aldrig maskinen på mer än 7 volt ändå.
Skriv svar