Kokplatta till rök

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
merald
Inlägg: 89
Blev medlem: 16 juni 2011, 22:50:12

Kokplatta till rök

Inlägg av merald »

Tänkte använda en kokplatta som värmekälla till en rök för kött och fisk. Skruvade upp den och tänkte sära på reglaget för att ha det utanför röken, men undrar om det fungerar så att jag kan flytta den eller om den går på värmen för att slå ifrån där den sitter? Bifogar bilder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Kokplatta till rök

Inlägg av limpan4all »

Nej, det går inte om du vill kunna reglera värmen.
Analys: De två vita ledarna går till värmeelementet. En av dessa går direkt till matningen. Den andra passerar vad som verkar vara ett anliggningstermostat som troligen har ett förspänt bimetalellement.
OM bimetalellementet inte längre har kontakt med den varma ytan så kommer det aldrig att koppla ifrån värmen.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Kokplatta till rök

Inlägg av Henry »

Den ena vita på termostaten går till plattans ena anslutning och den andra anslutningen på plattan går sedan till fas. Den andra anslutningen på termostaten är kopplad till nollan, alltså plattan ligger i serie med termostaten. Den långa strumpan som är fastsatt på plattan är med ytterst stor sannolikhet en temperatursäkring. De två röda som går lite utanför bild går bara till en indikatorlampa som visar när termostaten är på.

Kan inte se att det skulle vara någon annan typ av termostat än en som värms upp av genomgående ström och då kvittar det i stort var man har den. Ta ur den från spishöljet och sätt den på lägsta effekt och se om plattan inte blir överdrivet varm och sedan se om den blir varmare om du ökar aningen mer, alternativt om du hör att den klickar till mer sällan desto mer du drar upp värmen.

Behöver väl kanske inte säga det men tänk nu på att du har 230V på öppna delar på termostaten!
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Kokplatta till rök

Inlägg av xxargs »

termostaten känner sin egen värme av strömmen _och_ värmen från plattan/omgivningen samtidigt - annars skulle den inte vara placerad där det den är nu

plockar du isär denna så får du fixa egen återkopplande styrning inklusive säkerhetstemostat etc.

det finns som redan nämnt en termosäkring redan - men osäkert om det är av engångstyp eller återställande - dess funktion är att vara katastrofskydd och inget annat och är inget man man skall bygga sin temperaturreglering på.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Kokplatta till rök

Inlägg av Henry »

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall ... 5739.9433/

Här har hälften det hälften och inte så tror inte det spelar någon större roll för funktion.

Ta och pröva merald, ta ut den utanför höljet, funkar det så funkar det.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Kokplatta till rök

Inlägg av Eli »

Funkar det inte ( vilket är mest troligt ) så brinner något upp. Rätt onödigt!
jako
Inlägg: 319
Blev medlem: 26 oktober 2006, 18:32:35
Ort: Sandviken

Re: Kokplatta till rök

Inlägg av jako »

Det går nog inte att flytta reglaget, bygg istället en mekanisk lösning med att förlänga ratten så den når utanför din rök så behåller du säkerheten.
Vi vill se bilder på röken när du blir klar :)
krille356
Inlägg: 349
Blev medlem: 5 oktober 2008, 08:33:37
Ort: Skåne

Re: Kokplatta till rök

Inlägg av krille356 »

Har byggt några rökar själv för några år sedan vilka har fungerat bra men haft sina små problem.
Här kommer lite tips vad jag lärt mig.

Byggde rökskåpet i plywood med en plåt i botten som jag monterade värmeslingorna i från en sådan här.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Flakt/Var ... 000034997/

Vill minas att jag kopplade alla slingor i serie för att sänka effekten.

Termostaten ersatte jag med en från Conrad som säljer både termostater och värmetålig kabel, termostaten i fläkten kunde inte reglera rätt temp område ( ca 10 - 150C )så därför återanvände jag inte den.

Värmeslingorna i skåpet håller bara temperaturen när man varmröker och har inget med röken att göra.

Fungerade utmärkt att röka i plywod skåpet på sommaren men om man vill röka på vintern så måste skåpet vara isolerat.

Röken genererade jag genom att sätta en gryta på en värmeplatta likt din med ett hål i locket som hade spirorör in till sidan på röken (nertill på röken så att röken stiger upp genom rökskåpet och sen ut i toppen. Fördelen är då att man även kan kall röka om man vill.

Inredning i röken köpte jag RF galler från IKEA billigt, längs ner i röken hade jag en RF ugnsform från IKEA för att fånga dropp och så kunde jag ha vatten i den för att stabilisera temperaturen samt hålla uppe fuktigheten i röken om jag ville.

I toppen på röken hade jag en kort rörbit med ett spjäll så att man kunde justera hur mycket rök man vill släppa ut, stänger man för mycket så får man bitter smak av gammal rök så man måste hela tiden byta ut röken i skåpet.

Det fungerade bra med gryta med rökspån på en värmeplatta förutom att man behövde röra i spånen ca 1 till 0,5 gånger i timmen. Efter 3-4 timmar fick man byta ut rökspånen för att undvika att inte få dålig kvalitet på röken som genererades.

I stort sätt fungerade röken bra och jag använde den under 2-3 år innan jag sålde den, det som var lite jobbigt var att man behövde se till den ca 1 gång i timmen så man blev lite uppbunden. Anledningen att jag sålde den var främst att det inte gick att röka i den på vintern på grund av att den inte var isolerad.

Sen köpte jag en bradley smoker som fungerar ganska bra, den stora nackdelen med den är att det fort blir dyrt att köpa rök puckarna, sen några år så har mina föräldrar lagt beslag på den då de röker en del vilt. Fördelen med den röken är att man startar den och sen kan göra annat tills rökningen är klar.

Senaste åren har jag rökt i min klotgrill vilket fungerar bra till varmrökt, speciellt om man använder wood chunks och inte rökspån. Kör man då snake method på kolen och placerar lite wood chunks längs varvet klarar den nästan sig själv under hela rökningen utan justering av spjällen så länge det inte börjar regna eller blåsa mycket. Har då folieform med vatten i mitten för att hålla uppe luftfuktigheten samt stabilisera temperaturen.

Väntar på en leverans av en kamado big joe vilket blir nästa kombinerade grill/rök, ska bli spännande att se hur en sådan presterar.

Allt man röker själv blir löjligt gott, speciellt varmrökt bacon. Ska jag välja mellan elrök och kolrök så blir koleldad varmrök lite bättre i mitt tycke även om merparten av smaken kommer från rökträdet.

Ovärderligt hjälpmedel är maverick thermometer, trådlös variant så man kan hålla lite koll medan man gör annat.

Nitritsalt, går att beställa i de flesta ICA affärer som har delikatessdisk i 25kg säck väldigt billigt mot att köpa småförpackningar på nätet.

Man behöver inte köpa dyrt rökträd i småpåse bland grilltillbehören, köp i stället en säck AL av någon som säljer ved.

Metoden med gryta och värmeplatta hade jag inte använt om jag skulle gjort en ny rök i dag, sök efter smoke generator på tuben så hittar du många exempel med en liten akvariepump, vet dock inte hur de funkar i praktiken men verkar lovande.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Kokplatta till rök

Inlägg av Jonaz »

Alspån köper du i zoobutiken till ett förmånligt pris.
Används som underlag till burdjur.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Kokplatta till rök

Inlägg av Henry »

Det innehåller inga kemikalier eller så?
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Kokplatta till rök

Inlägg av Jonaz »

Den här körde vi med.
Länk
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Kokplatta till rök

Inlägg av Henry »

"motverkar odör"

Naturlig egenskap från alspån eller iblandade kemikalier?
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Kokplatta till rök

Inlägg av Elman »

Brukar låna kompisens kompostkvarn att göra rökspån/flis med bäst med färsk ved och torkar i en "löksäck"/nätpåse. bara hänga över avfuktaren :-)
al/äpple /körsbär
/P
Skriv svar