Paralellkoppla två LiPo-batterier

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JustNeed
Inlägg: 799
Blev medlem: 7 november 2007, 22:07:01
Ort: 08

Paralellkoppla två LiPo-batterier

Inlägg av JustNeed »

Jag har två st. 5S 5AH (20C) LiPo-batterier som jag använder kopplat i serie för att få ut 40V.

Den laddare jag har klarar dock inte att ladda tio celler i serie.

Finns det någon fara med att parallellkoppla batterierna för laddning eller är det bara att köra på?

Eftersom de alltid balanseras vid laddning så lär det inte vara jättestora spänningsskillnader tänker jag.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Paralellkoppla två LiPo-batterier

Inlägg av Glattnos »

Använd en mätare som mäter varje cell och kolla så det inte skiljer mycket på någon cell, sen använder du en parallell-bräda när du laddar. Då är det inte farligare än normalt att ladda :)
Men du måste mäta alla celler varje gång du tänker koppla ihop dom, för om en cell blivit dålig så kan det i bästa fall förstöra även din andra acc och i sämsta fall börja brinna typ
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Paralellkoppla två LiPo-batterier

Inlägg av Henry »

De skall ligga inom max någon till några högst få 0.1V ifrån varandra innan du kopplar samman de annars kan strömrusningen bli för kraftig.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Paralellkoppla två LiPo-batterier

Inlägg av Glattnos »

Max 0.1V skillnad är ett bra riktvärde. Man brukar se max-rekommendationer på mellan 0.05-0.2V men det är svårt att ge en säker rekommendation då det spelar roll vilka prylar man har och i vilken ordning man kopplar ihop accarna(om det är fler än 2 st alltså). Det viktiga är att ingen cell laddas med för hög ström när man kopplar ihop accarna. Har man 5000mAh accar som är specade till max 3C laddström så bör 15A vara okej en kort stund, har man 1300mAh accar som är specade för mac 3C laddström så är det 3.9A. Så både storleken på accarna och ladd-utrustningen spelar viss roll för vad som är lämpligt.

Jag parallell-laddar alltid 1300mAh-accarna till min mina drönare. Då går jag efter max 0.2V/cell eller max 0.3V/acc-paket. Laddar 4st accar åt gången och kopplar alltid in dom i en parallell-board i ordningen lägst--->högst spänning. Jag kopplar balans-kontakten först eftersom boarden har ström-begränsning på 1.85A/cell på balans-uttagen.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Paralellkoppla två LiPo-batterier

Inlägg av Sverige »

Annars tvärtom, koppla ihop balanseringskablaget sist.
Brukar parallelladda 4st 4s 5,8Ah med 20A.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Paralellkoppla två LiPo-batterier

Inlägg av danielr112 »

Precis. Balans sladden sist så går det bra.

Jag laddar alltid paralellt. Och det kan vara 5-10st åt gången :)
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Paralellkoppla två LiPo-batterier

Inlägg av Glattnos »

Ja, om man inte har ström-begränsning i parallell-boarden(vilket man bör ha om man ska parallell-ladda) så bör man koppla balans-kablarna sist. Men fortfarande i ordningen lägst--->högst spänning.
JustNeed
Inlägg: 799
Blev medlem: 7 november 2007, 22:07:01
Ort: 08

Re: Paralellkoppla två LiPo-batterier

Inlägg av JustNeed »

Tack för alla bra svar!
Jag har inget färdigt parallellkort hemma. Planen var att löda själv.
Borde man dra PTCer emellan cellerna?
Jag har säkringstråd hemma, det kanske duger.

Iom att balanseringstrådarna sitter i en jst-kontakt slipper jag gärna koppla in cellerna en och en.

Kontrollmätte förresten efter användning och ingen av cellerna skiljde sig mer än typ en hundradels volt.

Specad max charge rate är 2C, alltså nominellt 10A. Jag gissar på att balanseringstrådarna och jst-kontakterna ger sig innan cellerna, men oavsett ska man nog ha strömbegränsning.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Paralellkoppla två LiPo-batterier

Inlägg av danielr112 »

Finns inget skäl att ha någon begränsning i paralellkorten som "sådant". Så länge du kör samma typer av celler är det lugnt. Är ju precis samma sak som de större lipo cellerna som är paralla från början. T ex 16Ah jag hade var faktiskt 2p i form av 8Ah.

Bara man kollar spänningen på alla celler innan med en voltmätare av dylikt slag t ex denna (ebay länk) https://goo.gl/rDydeu
och håller sig inom 0.1V är det inga som helst problem. Koppla bara in den grove kablen först. Jag har laddat mina batterier så de senaste 3 åren till mina flygfän.
JustNeed
Inlägg: 799
Blev medlem: 7 november 2007, 22:07:01
Ort: 08

Re: Paralellkoppla två LiPo-batterier

Inlägg av JustNeed »

Batterier.jpg
Dags för nästa omgång batterifrågor! Den här gången inte laddning utan förbrukning.

Kan man utöka batteriet så som på bilden? D.v.s bara smacka dit en uppsättning till med samma kemi och cellspänningar men som inte är matchad i serieresistans.

Förbrukaren toppar kanske 35A och ligger i snitt kanske 10A-15A. Planen är att aldrig tömma batterierna mer än typ 50%.

Edit: För att följa upp tidigare i tråden så parallell-laddar jag faktiskt nu och det har gått utmärkt än så länge.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Paralellkoppla två LiPo-batterier

Inlägg av danielr112 »

Ja det går och så länge du ligger begränsar och ligger för det "sämsta" batteriet funkar det. Visst inte helt optimalt men dom kommer balansera sig.

Jag har kört liknande på stora quads/hexacopters utan några större problem. Kan inte säga att jag sett någon märkbar försämring.
JustNeed
Inlägg: 799
Blev medlem: 7 november 2007, 22:07:01
Ort: 08

Re: Paralellkoppla två LiPo-batterier

Inlägg av JustNeed »

Tack danielr112!
Jag har lite olika batterier jag ska testa att kombinera.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Paralellkoppla två LiPo-batterier

Inlägg av danielr112 »

Sedan är det kanske inte bra att ta 4 helt olika batterier och koppla i ovan kombination... 2 och 2 är bättre om du har.

Men som sagt kör en runda låt oss säga 30% och kolla sedan spänning på alla. Kör sedan 20% till och kolla igen. Så ser du ganska snabbt om det kommer fungera eller inte.
Skriv svar