Kan jag bar koppla in spisen på trefas?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Kan jag bar koppla in spisen på trefas?

Inlägg av danielr112 »

Jag kollade inte med leverantören före. Jag gjorde just felet med att koppla in och "antog" att neutral fanns draget fram... Men det fanns det inte utan det blev till att dra in en extra tråd fram. I och med detta kollade jag upp om något enligt dem skulle ha pajat. Då uttaget i fråga inte hade neutral blockerat.... Så antar man och många hem-användare att uttaget är fullkopplat.

Givetvis ska man kolla innan
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Kan jag bar koppla in spisen på trefas?

Inlägg av Sverige »

Fast i ditt fall fick väl inte spisen 400V där den skulle ha 230V, utan det blev 0V (fas utan nolla)...?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Kan jag bar koppla in spisen på trefas?

Inlägg av Teknikern »

rikkitikkitavi skrev: Att fulkoppla o använda en fas som nolla (vissa induktionshällar klarar sig på två faser) för att slippa dra om är inte att rrkommendera, de som bor efter dig kommer tacka dig om man följer färgstandae.
Vill man "fulkoppla" finns både kabelskydd och krympslang i allsköns färger, även gulgrön, och sätter man dessutom dit markeringar på tråden i båda ändar ska det mycket till innan nästa ägare eller en elektriker gör bort sig. Kabelmarkeringarna finns med 0123456789, -, +, P, N och jordtecken samt en massa andra varianter färdiga att bara trä på tråden.


Apropå att använda jord som nolla, det är inte rätt, men det funkar. 8)
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Kan jag bar koppla in spisen på trefas?

Inlägg av danielr112 »

Sverige precis. Dvs nollan saknades bara. det är väl det vanligaste att just nollan saknas på gamla spisar och.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Kan jag bar koppla in spisen på trefas?

Inlägg av Elman »

Teknikern skrev:
rikkitikkitavi skrev: Att fulkoppla o använda en fas som nolla (vissa induktionshällar klarar sig på två faser) för att slippa dra om är inte att rrkommendera, de som bor efter dig kommer tacka dig om man följer färgstandae.
Vill man "fulkoppla" finns både kabelskydd och krympslang i allsköns färger, även gulgrön, och sätter man dessutom dit markeringar på tråden i båda ändar ska det mycket till innan nästa ägare eller en elektriker gör bort sig. Kabelmarkeringarna finns med 0123456789, -, +, P, N och jordtecken samt en massa andra varianter färdiga att bara trä på tråden.


Apropå att använda jord som nolla, det är inte rätt, men det funkar. 8)
Totalförbjudet!!! att använda Gul/Grön till annat än JORD.. att märka om en svart med blåtape tillåtet!!!! gamla hus har vanligen Röd jord ,svart och vit kan vara Nolla eller Fas då lokala elverken bestämde det lokalt..1975 kom nya bestämmelser dom ersatte den från 1939 så där av att olika färger förekommer i hus äldre än 1975 året för Gul/Grön jord kabel.
/P
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Kan jag bar koppla in spisen på trefas?

Inlägg av Teknikern »

Visst är det förbjudet, men det funkar. :mrgreen:


Har man jobbat på tivoli för en massa år sen och sen ute på bondvischan får man en helt annan syn på "alternativa" dragningar och kopplingar som ju blir permanenta provisorium, att inte mera brinner är en gåta. :oops:


Apropå tivolidragningar, räcker inte kabelarean till att driva karusellen men man har kablar till övers så kan man med fördel använda så många som behövs parallellt. :whoho:
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Kan jag bar koppla in spisen på trefas?

Inlägg av danielr112 »

Har man inte ström så går man ju bara ut med en högtalarsladd till närmaste telefonstolpe och kopplar in... Det har jag sett att man gör på andra ställen 8)
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Kan jag bar koppla in spisen på trefas?

Inlägg av Teknikern »

Inte till telefonstolpe, men högtalarsladd och telekabel med spik i mitten har jag sett "för vi ska ju bara ha en lampa och den drar inte så mycket så grabben fixade det", ja och sen satt det en lamptjyv i sockeln också som användes till strykjärnet och brödrosten,,,,, :shock:

2-fas 400 volt i ett ojordat vägguttag har jag också råkat på, förra ägaren hade ett element på 400 volt där, nya ägaren märkte att nåt var fel när 2 sladdlampor formligen exploderade på raken. :oops:

Det finns så mycket "kul" och kreativt som folk pysslat med.
jako
Inlägg: 319
Blev medlem: 26 oktober 2006, 18:32:35
Ort: Sandviken

Re: Kan jag bar koppla in spisen på trefas?

Inlägg av jako »

Off topic?
När jag fick min värmepump installerad av väl etablerad elfirmor för många år sedan så fungerade värmepumpen bra, men när jag skulle slå på lyset efter att elektrikern åkt så small det bara till i glödlampan. Jag gick in i nästa rum och samma sak hände :shock:
Ok, jag gick och letade rätt på min gamla Fluke och stack in probarna i vägguttaget, gissa? Just det, 400 V mellan stiften.
Istället för nollan hade man flyttat om nolla och fas i den gamla undercentralen (det fanns gamla "ostandardiserade" färger på kablarna vilket förvirrade elektrikern). Lite efterkontroll hade inte skadat.
Ringde elfirman och det tog inte många minuter innan chef och elektriker var här... jag fick hämta ut allt som gått sönder på deras bekostnad. :)
Så det gäller definitivt att veta vad man gör och att kolla upp arbetet när det är klart.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kan jag bar koppla in spisen på trefas?

Inlägg av säter »

Elman skrev:Totalförbjudet!!! att använda Gul/Grön till annat än JORD..
I en av mina trådar ansågs det tillåtet.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 4#p1099674
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Kan jag bar koppla in spisen på trefas?

Inlägg av NULL »

Spisen ska ha en nolla, så hör med en elektriker som dra dit en i det befintliga uttaget, det behöver inte vara dyrt.
LarryXz
Inlägg: 641
Blev medlem: 13 mars 2013, 20:31:08
Ort: Norra Uppland

Re: Kan jag bar koppla in spisen på trefas?

Inlägg av LarryXz »

säter skrev:I en av mina trådar ansågs det tillåtet.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 4#p1099674
Gul/Grön får endast användas till skyddsledare. I ditt exempel var den inte längre gul/grön (den del som syntes). Tycker dock det är idioti att måla den.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Kan jag bar koppla in spisen på trefas?

Inlägg av Teknikern »

NULL skrev:Spisen ska ha en nolla,
Räcker det inte med att en nolla kopplar in den? :vissla: :drool:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kan jag bar koppla in spisen på trefas?

Inlägg av säter »

LarryXz skrev:I ditt exempel var den inte längre gul/grön (den del som syntes).
Det var samma sak det var tal om i denna tråd.
Sätta på färgad krympslang för att på så sätt byta färg på kabeln.
Skriv svar