Hur förstärker man RF bäst?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Hur förstärker man RF bäst?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag undrar vilket som är det optimala sättet att förstärka RF på, jag har dessa tre ide'er:

1) Single coil, capacitive coupling (pga det resonanta steget kan Cin hos nästkommande steg trimmas "bort")
2) Dual coil, single capacitor (detta borde räcka samtidigt som den kapacitiva lasten, dvs Cin, reflekteras "rakt av", men den borde också gå att trimmas bort på primären)
3) Dual coil, dual capacitors (här vet jag inte riktigt vad som händer annat än att man kanske kan se det som att man redan på sekundären kan trimma bort Cin och om båda resonskretsarna är i resonans vid samma frekvens så borde den resonanta impedansen vara som störst och därmed blir förstärkningen som störst, eller?

Så, vad är bäst?

Jag tycker alla tre verkar bra även om den sista är mest diffus, dock gillar jag metod 1) bäst ty den är enklast.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Hur förstärker man RF bäst?

Inlägg av YD1150 »

Den sista är mer selektiv än de två första (rensar bort oönskade frekvenser/signaler) då den har två resonanskretsar.
Allihop fungerar, men du har väl inte glömt kaskoden där millereffekten trollas bort. :)
Sen har du jordat galler (grounded grid) om du behöver låg inimpedans och hög ut.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur förstärker man RF bäst?

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad är kaskoden för nåt? :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur förstärker man RF bäst?

Inlägg av Spisblinkaren »

Vilken är skillnaden mellan A och B?

Vilken är bäst och varför är den det?

A är att föredra för det är enklare att linda en ensam spole än två på samma kärna och vad jag tror mig förstå så innebär inte dubbla spolar med rent induktiv överföring nån direkt fördel gentemot rent kapacitiv överföring, fast det är bara vad jag tror.

Har jag rätt eller fel? :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hur förstärker man RF bäst?

Inlägg av Icecap »

Att ha två avstämda kretsar som är "hårt" kopplade mot varandra ger inte bättre selektivitet, de uppträder som en enda.

Skillnaden mellan dessa kretsar är att de är varierande grader av besvärliga att skaffa spolar till och det kan behövas extra avstämningskondensator.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur förstärker man RF bäst?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej Icecap!

Kan man eventuellt se det som att båda Gaussklockorna "faltas" (för att använda ett uttryck jag inte förstår annat än lite löst) dvs att dom multipliceras helt enkelt så att resulterande effektiv Gaussklocka blir "smalare"?
Skillnaden mellan dessa kretsar är att de är varierande grader av besvärliga att skaffa spolar till och det kan behövas extra avstämningskondensator.
Jag har inga problem med det för jag lindar mina egna ;)

MVH/Roger
PS
Om du är intresserad av vad jag håller på med kan du kika här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 1#p1331331
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hur förstärker man RF bäst?

Inlägg av Icecap »

Om de blir lösare kopplade kan de gemensamt ge bättre selektivitet.
Detta kan även uppnås med två separata kretsar med en liten överföringskondensator mellan.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur förstärker man RF bäst?

Inlägg av Spisblinkaren »

Låter intressant men jag förstår inte så mycket av det där.

Spontan förståelse är att tajt kopplade dubbelavstämda lindningar får den totala Gaussklockan att bli smalare.

Lösare kopplade spolar borde innebära att effektiv Gaussklocka inte blir så smal längre.

Men som sagt, jag förstår inte det här (heller).

MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 21 juli 2017, 02:10:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 574
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Hur förstärker man RF bäst?

Inlägg av Synesthesia »

Har du hårdare kopplat får du 2 toppar och en "dip" i mitten, en som förklarar med lite kurvor och annat: http://www.robkalmeijer.nl/techniek/ele ... 12/page29/
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur förstärker man RF bäst?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tackar för den där länken, den var extremt intressant att läsa!

MVH/Roger
PS
Om jag nyttjar transformator så borde med andra ord (den induktiva) kopplingen vara så stark att jag inte kan få annat än "dubbel-pucklar" om jag trimmar primären och sekundären till samma frekvens, eller har jag fel?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hur förstärker man RF bäst?

Inlägg av Icecap »

Med hård koppling kommer de att uppträda som en enda svängningskrets, alltså ingen extra branta flanker eller dubbla toppar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur förstärker man RF bäst?

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu förstår jag inte, efter att ha läst den intressanta artikeln från synesthesia så blev jag att tro att hård koppling (i detta fallet "stor" konding mellan två separata LC) gav upphov till dubbel-pucklar, när han gick ner i kapacitiv koppling så blev resultatet enkel-puckel men denna enkel-puckel var smalare än single-tuned (och därmed högre selektivitet) och hade högre förlust (insertion loss) dvs nådde inte upp till 0dB jämfört med referensen (kritiskt kopplad double-tuned).

Min slutsats måste bli att hårt kopplade tank-kretsar (LC) ger dubbla pucklar, om man får tro den här artikel alltså för enda sättet att undvika dubbelpucklar är om kopplingen är svag vilket den knappast kan vara hos en dubbelavstämd trafo.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Hur förstärker man RF bäst?

Inlägg av YD1150 »

Det är skillnad mellan spolar lindade som en solenoid (vanlig spole) och toroider.
Tar du två separata toroider som resonanskretsar och en liten kondensator som koppling mellan dem
så får du ett bandpassfilter. Men två resonanskretsar på samma kärna så är resultatet okänt.
Kopplingsgraden som tidigare har avhandlats bestämmer om det blir "puckel" eller inte... :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur förstärker man RF bäst?

Inlägg av Spisblinkaren »

Fast jag är envis, om man får tro artikeln ovan så innebär starkt kopplade resonanskretsar dubbla pucklar och det kan inte bli starkare än när man nyttjar en gemensam toroid som kärna.

Nu är det här aningen akademiskt för mig ty jag snackar sidoavstämda resonanskretsar dvs primären är avstämd till MF och sekundären några 100kHz (?) bort vilket samtidigt faktiskt ger dubbla pucklar, gissar jag.

MVH/Roger
Skriv svar