Önskar hjälp med tidsstyrning av Mistlur
Önskar hjälp med tidsstyrning av Mistlur
Vet att det finns många duktiga elektronikare i vårt avlånga land, tyvärr så är inte jag en av dem.
Så behöver hjälp med att bygga en liten elektronikenhet som ska styra ett relä för att få en Mistlur att ljuda med olika antal.
Sjövägsreglerna säger följande:
För att ange att ens fartyg ändrar sin kurs till styrbord eller babord hän eller att propellern arbetar för back ska man ge en, två respektive tre "korta" ljudsignaler (en sekund vardera med en sekunds mellanrum) med mistluren. Motsvarande signal kan ges med blinkningar. En lång signal (ca 5 sekunder) kan avges som varning till exempel då man närmar sig ett synhinder. Fem eller fler korta signaler anger att man inte förstår den andra båtens avsikter.
Om jag tillverkar en panel med en 5-polig Vridomkopplare, en Strömbrytare (ON/OFF), en Återfjädrande Strömbrytare samt en LED.
Vridomkopplaren kan ha följande läge:
1 - Girar Styrbord (1 sekunds ljudsignal)
2 - Girar Babord (2 st 1-sekunds ljudsignaler)
3 - Backar fartyget (3 st 1-sekunds ljudsignaler)
4 - Varning synhinder (1 st 5-sekunder lång ljudsignal)
5 - Förstår ej (5 st 1-sekunds ljudsignaler)
ON/OFF Strömbrytaren är för att strömsätta panelen
LED lyser då
Återfjädrande Strömbrytaren trycker man på för att få önskad (inställd på Vridomkopplaren) signal.
Mistluren drar rätt mycket ström (12VDC), så måste "gå" via ett relä (typ bilrelä)
Finns det någon vänlig själ som kan rita upp en schema på detta?
Kan en del om elektronik, men när vi kommer till konstruktion, då går jag bet.
Tacksam om någon vill hjälpa mig!
Så behöver hjälp med att bygga en liten elektronikenhet som ska styra ett relä för att få en Mistlur att ljuda med olika antal.
Sjövägsreglerna säger följande:
För att ange att ens fartyg ändrar sin kurs till styrbord eller babord hän eller att propellern arbetar för back ska man ge en, två respektive tre "korta" ljudsignaler (en sekund vardera med en sekunds mellanrum) med mistluren. Motsvarande signal kan ges med blinkningar. En lång signal (ca 5 sekunder) kan avges som varning till exempel då man närmar sig ett synhinder. Fem eller fler korta signaler anger att man inte förstår den andra båtens avsikter.
Om jag tillverkar en panel med en 5-polig Vridomkopplare, en Strömbrytare (ON/OFF), en Återfjädrande Strömbrytare samt en LED.
Vridomkopplaren kan ha följande läge:
1 - Girar Styrbord (1 sekunds ljudsignal)
2 - Girar Babord (2 st 1-sekunds ljudsignaler)
3 - Backar fartyget (3 st 1-sekunds ljudsignaler)
4 - Varning synhinder (1 st 5-sekunder lång ljudsignal)
5 - Förstår ej (5 st 1-sekunds ljudsignaler)
ON/OFF Strömbrytaren är för att strömsätta panelen
LED lyser då
Återfjädrande Strömbrytaren trycker man på för att få önskad (inställd på Vridomkopplaren) signal.
Mistluren drar rätt mycket ström (12VDC), så måste "gå" via ett relä (typ bilrelä)
Finns det någon vänlig själ som kan rita upp en schema på detta?
Kan en del om elektronik, men när vi kommer till konstruktion, då går jag bet.
Tacksam om någon vill hjälpa mig!
Re: Önskar hjälp med tidsstyrning av Mistlur
Det finns fler...
- Uppmärksamhetssignal (trånga passager etc)
. Avser att gira styrbord
. . Avser att girar babord
. . . Mina propellrar arbetar för back
. . . . . Uppmärksamhetssignal
- – . Avser omkörning om styrbord
- – . . Avser omkörning om babord
- . – . Bekräftar omkörning
. . . . . Nekar omkörning just nu
Ljudsignaler vid nedsatt sikt (mistsignaler)
Dessa ljudsignaler används vid nedsatt sikt. Dessa ska avges varannan minut.
Signal Innebörd
- maskin fart genomvattnet
- – maskiin ej fart genom vattnet
- . . Övriga, ej manöverdugligt, bogsering, fiske etc
- . . . Avges av fartyg som blir bogserat
. – . Fartyg under 100m för ankar
. . . . Avges av lotsfartyg
- – . Morse för ”G”, kalar på lots
En hel del andra regler finns för fartyg över 100 meter som jag inte tar upp här.
- Uppmärksamhetssignal (trånga passager etc)
. Avser att gira styrbord
. . Avser att girar babord
. . . Mina propellrar arbetar för back
. . . . . Uppmärksamhetssignal
- – . Avser omkörning om styrbord
- – . . Avser omkörning om babord
- . – . Bekräftar omkörning
. . . . . Nekar omkörning just nu
Ljudsignaler vid nedsatt sikt (mistsignaler)
Dessa ljudsignaler används vid nedsatt sikt. Dessa ska avges varannan minut.
Signal Innebörd
- maskin fart genomvattnet
- – maskiin ej fart genom vattnet
- . . Övriga, ej manöverdugligt, bogsering, fiske etc
- . . . Avges av fartyg som blir bogserat
. – . Fartyg under 100m för ankar
. . . . Avges av lotsfartyg
- – . Morse för ”G”, kalar på lots
En hel del andra regler finns för fartyg över 100 meter som jag inte tar upp här.
Re: Önskar hjälp med tidsstyrning av Mistlur
Jag skulle ha löst det med en mikrocontroller. Och sen skulle jag inte kört med en vridomkopplare utan istället en tryckknapp per signal. För styrbord/babord/back skulle man kanske kunna ha nån form av joysticklösning (tänk "blinkersspak").
I princip handlar det ju om att sända olika morsetecken med mistluren.
Den enkla lösningen är ju att ha ett program som bara kör olika subrutiner för varje signal. Den snygga lösningen är att ha signalerna som nån form av "strängar" i programmet så man enkelt kan lägga in ny signaler. En variant som jag funderat på för att simulera fyrar är att man anger signalerna i en array där man anger tiondels sekunder.
50,50,50,50,0 skulle då bli 5 sekunder tut, 5 sekunder tyst, 5 sekunder tut, 5 sekunder tyst (och sen null är slut). I och med att den sista är null så kan man iofs komprimera den till 50,50,50,0.
I princip handlar det ju om att sända olika morsetecken med mistluren.
Den enkla lösningen är ju att ha ett program som bara kör olika subrutiner för varje signal. Den snygga lösningen är att ha signalerna som nån form av "strängar" i programmet så man enkelt kan lägga in ny signaler. En variant som jag funderat på för att simulera fyrar är att man anger signalerna i en array där man anger tiondels sekunder.
50,50,50,50,0 skulle då bli 5 sekunder tut, 5 sekunder tyst, 5 sekunder tut, 5 sekunder tyst (och sen null är slut). I och med att den sista är null så kan man iofs komprimera den till 50,50,50,0.
Re: Önskar hjälp med tidsstyrning av Mistlur
Torparn61: att rita schemat är enkelt men då den "bästa" lösningen är med en mikroprocessor (µC) ska det ju programmeras också.
Är det något du klarar själv?
Och jag håller med om att vridomkopplare nog är en mindre bra lösning, en tryckknapp per signal är bättre.
Det finns såklart andra typer och storlekar och många där man kan göra egna inlägg.
Är det något du klarar själv?
Och jag håller med om att vridomkopplare nog är en mindre bra lösning, en tryckknapp per signal är bättre.
Det finns såklart andra typer och storlekar och många där man kan göra egna inlägg.
Re: Önskar hjälp med tidsstyrning av Mistlur
Fördelen med ett X-Y-tangentbord är ju att man sparar I/O-pinnar, det hade jag faktiskt inte tänkt på.
Sen behöver man fundera på hur det ska fungera om man trycker på flera knappar i rad. Ska det köas eller ska den inte reagera förrän föregående sekvens är avslutad?
Behöver man en knapp för att avbryta en sekvens om man råkar trycka fel?
Programmeringen är ju inte direkt svår, men det kräver ju att man kan programmera i alla fall.
Sen behöver man fundera på hur det ska fungera om man trycker på flera knappar i rad. Ska det köas eller ska den inte reagera förrän föregående sekvens är avslutad?
Behöver man en knapp för att avbryta en sekvens om man råkar trycka fel?
Programmeringen är ju inte direkt svår, men det kräver ju att man kan programmera i alla fall.
Re: Önskar hjälp med tidsstyrning av Mistlur
vad får det kosta ett sånt där projekt då? det som poppa upp i mitt huvud är att har man inte jättestora kunskaper om programmering så är en siemens logo lätt att ha o göra med. där kan man ju bygga i programmet på datorn och sen simulera hur det funkar i verkligheten sen:) ja använder en till bevattningen i mitt växthus med lite olika program via ett vred:)
Re: Önskar hjälp med tidsstyrning av Mistlur
Med risk att bli uppfattad som klassens tråkmåns...
Använd ett relä, en tryckknapp, en utskriven lapp med de olika signalkombinationerna och din tumme (eller valfritt finger).
Det är den enklaste, billigaste lösningen och troligtvis den som krånglar minst i framtiden.
Av de uppräknade signalerna är det bara ankarsignalen som behöver sändas ut regelbundet (i dimma). Jag har dock aldrig hört något fartyg sända ut den signalen. De andra sänds när man är aktiv vid rodret och därmed har tillfälle att trycka på knappen.
Om man nu prompt vill automatisera signalerandet så finns det färdiga moduler för detta. Kockum Sonic TLG2000 är en sådan. Tyvärr går den inte på 12V, bara 24V och 230V, men jag är övertygad att det finns andra som går på 12V.
Använd ett relä, en tryckknapp, en utskriven lapp med de olika signalkombinationerna och din tumme (eller valfritt finger).
Det är den enklaste, billigaste lösningen och troligtvis den som krånglar minst i framtiden.
Av de uppräknade signalerna är det bara ankarsignalen som behöver sändas ut regelbundet (i dimma). Jag har dock aldrig hört något fartyg sända ut den signalen. De andra sänds när man är aktiv vid rodret och därmed har tillfälle att trycka på knappen.
Om man nu prompt vill automatisera signalerandet så finns det färdiga moduler för detta. Kockum Sonic TLG2000 är en sådan. Tyvärr går den inte på 12V, bara 24V och 230V, men jag är övertygad att det finns andra som går på 12V.
Re: Önskar hjälp med tidsstyrning av Mistlur
primerone: Nej då, du är ingen tråkmåns MEN vi är ju på 2000-talet, och då ska ju det mesta gå per automatik. Göra så lite som möjligt, risk för att papperslappen kommer bort osv. Du har ju i princip helt rätt, men Nej, går det att lösa på ett mer krångligt sätt så måste man ju försöka göra det..
ojkroken: Kostnad?? Ja givetvis så lite som möjligt. Jag är väl som alla andra, vill ha allt men får inte kosta något.
Ni andra duktiga: Tack för visat intresse, men jag skiter nog i detta projekt. Har tyvärr för dålig kunskap själv, skulle så gärna vilja, men kan inte tillräckligt, bara att bita i det sura. Så hädanefter kommer jag att ligga i hamn vid dimma, inte köra om en enda båt, aldrig backa osv.
Tack än en gång.............
ojkroken: Kostnad?? Ja givetvis så lite som möjligt. Jag är väl som alla andra, vill ha allt men får inte kosta något.
Ni andra duktiga: Tack för visat intresse, men jag skiter nog i detta projekt. Har tyvärr för dålig kunskap själv, skulle så gärna vilja, men kan inte tillräckligt, bara att bita i det sura. Så hädanefter kommer jag att ligga i hamn vid dimma, inte köra om en enda båt, aldrig backa osv.
Tack än en gång.............
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Önskar hjälp med tidsstyrning av Mistlur
Nääää, men kom igen nu.
Det är klart du kan fixa det här!
Jag håller med om att ett mindre tangentbord hade varit smidigare. En ON/OFF-brytare och sedan en knapptryckning för varje funktion. Skulle inte det fungera?
Om det här duger och det ska styra ett 12V-relä så kan eventuellt t.o.m jag rita upp ett schema och hjälpa dig.
EDIT: Sätta några såna här på rad -> Tryckströmställare och sedan en liten microcontroller som du kan få hjälp med att programmera som tar emot insignalerna och triggar reläet.
Det är klart du kan fixa det här!
Jag håller med om att ett mindre tangentbord hade varit smidigare. En ON/OFF-brytare och sedan en knapptryckning för varje funktion. Skulle inte det fungera?
Om det här duger och det ska styra ett 12V-relä så kan eventuellt t.o.m jag rita upp ett schema och hjälpa dig.
EDIT: Sätta några såna här på rad -> Tryckströmställare och sedan en liten microcontroller som du kan få hjälp med att programmera som tar emot insignalerna och triggar reläet.
Re: Önskar hjälp med tidsstyrning av Mistlur
De enda som behöver det egentligen är ju yrkessjöfarten, nöjesseglarna brukar inte vara ute i sådana väder.
Och då, tycker åtminstånde jag att kraven är rätt mycket högre.
Nöjjesseglarna har inte en aning om några signaler, så det spelar ingen roll för dem.
Alla undrade varför vi hissade upp en fender i förstaget när vi gick skilsmässodiket för många år sedan.
Det var bara skepparen på turistfartyget som förstod, och han tog hänsyn
Och då, tycker åtminstånde jag att kraven är rätt mycket högre.
Nöjjesseglarna har inte en aning om några signaler, så det spelar ingen roll för dem.
Alla undrade varför vi hissade upp en fender i förstaget när vi gick skilsmässodiket för många år sedan.
Det var bara skepparen på turistfartyget som förstod, och han tog hänsyn
Re: Önskar hjälp med tidsstyrning av Mistlur
Nej precis, med normalstor privatbåt tutar man inte vare sig man backar, kör om eller svänger. Förmodligen för att de svänger runt på en femöring om så skulle behövas. Riktigt stora tunga båtar kan dock behöva förmedla sina intentioner en stund i förväg eftersom de inte kan göra några undanmanövrar att tala om.
Men tillbaka till tutan, en elektromekanisk variant ala 40-tal vore en nedväxlad motor som driver runt ett antal kammar med en microbrytare på varje kamhjul. Med vredet väljer du vilken microbrytare/kam som kopplas vidare till mistluren. Ett av kamhjulen kan se till att de bara går ett varv per start.
Men tillbaka till tutan, en elektromekanisk variant ala 40-tal vore en nedväxlad motor som driver runt ett antal kammar med en microbrytare på varje kamhjul. Med vredet väljer du vilken microbrytare/kam som kopplas vidare till mistluren. Ett av kamhjulen kan se till att de bara går ett varv per start.
- notetoself
- EF Sponsor
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 16 februari 2010, 17:47:28
- Ort: Dalsland
Re: Önskar hjälp med tidsstyrning av Mistlur
Upplys en okunnig...TomasL skrev: Alla undrade varför vi hissade upp en fender i förstaget när vi gick skilsmässodiket för många år sedan.
Det var bara skepparen på turistfartyget som förstod, och han tog hänsyn
Re: Önskar hjälp med tidsstyrning av Mistlur
Begränsad manövrerbarhet pga djupgående, vi hade 50mm eller så fritt under kölen, när vi gick mitt i fåran.
Det var väldigt lågt vattenstånd då.
Det var väldigt lågt vattenstånd då.