Är Raspberry bra som fusk PLC?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Volvo740
Inlägg: 149
Blev medlem: 15 juli 2017, 19:11:01

Är Raspberry bra som fusk PLC?

Inlägg av Volvo740 »

Jag har hört att CodeSys lanserat stöd till Raspberry PI och jag funderar på att köpa ett sådant system. Jag tänkte höra med er om ni har några erfarenheter när det kommer till reglersystem av CodeSys. Hur brusig var de analoga signalerna och hur stabila var de digitala signalerna? Är denna fusk PLC snabb? Nu pratar jag om max 100 ms, helst 10 ms.

Det finns många olika Raspberry PI's. Har ni några favoriter?

Mitt uppdrag:
Transportera hydraulisk vätska från tryckfria tankar med en LQGI-regulator där endast en givare skall användas. G:et i LQGI är en observatör som observerar hela hydrauliksystemet beteende igenom en mätgivare.

Även här har jag inte bestämt mig om det ska bli en tidkontinuerlig matematisk modell, eller en tidsdiskret matematisk modell.
milsson
Inlägg: 138
Blev medlem: 15 juli 2013, 13:09:03
Ort: Umeå

Re: Är Raspberry bra som fusk PLC?

Inlägg av milsson »

Det har avhandlats tidigare, sök lite.

Codesys runtime körs ovanpå Linux vilket gör den ganska dålig för kritiska saker. Linux kanske helt plötsligt kommer på att den har viktigare saker att göra än att codesys skall få tillgång till hårdvaran.

Men skall man tända och släcka lampor, presentera lite data från sensorer och så bör det ju funka galant till.
Volvo740
Inlägg: 149
Blev medlem: 15 juli 2017, 19:11:01

Re: Är Raspberry bra som fusk PLC?

Inlägg av Volvo740 »

Jag ska vara styra en servo och ett relä och logga tryck via en analog givare.
Behöver jag endast Raspberry PI?
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 249
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Är Raspberry bra som fusk PLC?

Inlägg av ojz0r »

Om du är rädd för bruset på AI på själva RPI så kan du använda den med ModbusTCP till industriella I/O-moduler (tex siemens, abb, wago mfl).

Notera att CoDeSys skriver (senast jag kollade för något år sedan) explicit på sin sida att deras runtime för RPI är i utbildningsyfte enbart.
Volvo740
Inlägg: 149
Blev medlem: 15 juli 2017, 19:11:01

Re: Är Raspberry bra som fusk PLC?

Inlägg av Volvo740 »

Jag har en säljare som säljer en gammal Raspberry PI B+ och en gammal Arduino UNO för 200 kr.
Jag har faktiskt hållit på att programmera i PLC för länge sedan och jag vill minnas att det fanns möjlighet hos en PLC att programmera olika program som anropas olika snabbt. Då tänkte jag att jag har tre program på min PLC. Första programmet läser analoga signaler varje 10 ms och andra programmet är regulatorn. Regulatorn anropas varje 100 ms och sist har vi styrtekniken som anropas för varje 150 ms. Då kan jag dra ett medelvärde på 10 analoga värden, innan jag skickar analoga värdet till regulatorn.

Fråga: Kan jag komma ned till 10 ms med en Raspberry PI B+ och en Arduino UNO som slav?
thunderbolt
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 januari 2007, 13:53:44
Ort: Klippan

Re: Är Raspberry bra som fusk PLC?

Inlägg av thunderbolt »

Kolla in Open PLC http://www.openplcproject.com/, är gratis till skillnad mot mot codesys.
Annars så finns det faktiskt ganska billiga PLC:er från "riktiga" tillverkare som t.ex Siemens LOGO för du kommer snabbt upp i pris även om du använder en Pi, Arduino och codesys, så det kan vara värt att satsa på något färdigt.
H.O
Inlägg: 5710
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Är Raspberry bra som fusk PLC?

Inlägg av H.O »

Notera att CoDeSys skriver (senast jag kollade för något år sedan) explicit på sin sida att deras runtime för RPI är i utbildningsyfte enbart.
Hmm, det står The combination of Raspberry Pi and a CODESYS Runtime is primarily intended for test and teaching purposes (min understrykning) men jag ser inget på sidan eller i EULAn som säger att den inte FÅR användas till nått annat.

Demoversionen (gratis) kör i 2h, sen måste den startas om. En licens kostar €50, en licens för varje RPi behövs.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Är Raspberry bra som fusk PLC?

Inlägg av Nerre »

Det ojz0r menar är väl att de inte garanterar dess prestanda och funktion på ett sånt sätt att den är lämplig att använda för just annat än utbildningssyfte.
Volvo740
Inlägg: 149
Blev medlem: 15 juli 2017, 19:11:01

Re: Är Raspberry bra som fusk PLC?

Inlägg av Volvo740 »

thunderbolt skrev:Kolla in Open PLC http://www.openplcproject.com/, är gratis till skillnad mot mot codesys.
Annars så finns det faktiskt ganska billiga PLC:er från "riktiga" tillverkare som t.ex Siemens LOGO för du kommer snabbt upp i pris även om du använder en Pi, Arduino och codesys, så det kan vara värt att satsa på något färdigt.
Tack för länken. Så mycket alternativ det finns. Vad rekommenderas om jag vill göra grundläggande och även ha grafisk miljö där jag kan ställa bärsär den och begynnelsevärden?

Med tanke på att jag ska programmera en linjär kvadratisk gaussisk integrerade regulator så förekommer det matematiska beräkningar. Kan en logo fungera då?
Volvo740
Inlägg: 149
Blev medlem: 15 juli 2017, 19:11:01

Re: Är Raspberry bra som fusk PLC?

Inlägg av Volvo740 »

Nerre skrev:Det ojz0r menar är väl att de inte garanterar dess prestanda och funktion på ett sånt sätt att den är lämplig att använda för just annat än utbildningssyfte.
Finns det kommersionella PLC:er som kan göra matematiska beräkningar? LOGO typ?

Jag måste också ha anslutning till en skärm som jag kan ställa in börvärden och begynnelsevärden
H.O
Inlägg: 5710
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Är Raspberry bra som fusk PLC?

Inlägg av H.O »

Det ojz0r menar är väl att de inte garanterar dess prestanda och funktion på ett sånt sätt att den är lämplig att använda för just annat än utbildningssyfte.
Så kan det varit menat ja.

Jag har inte stött på någon PLC som INTE kan göra matematiska beräkningar. Siemens LOGO, Omron ZEN och de andra "småburkarna" finns ju både med och utan inbyggd display och knappsats. Sen kan du alltid sätta värden och annat online med programmeringsverktyget eller använda en extern operatörsterminal eller (typ) SCADA-applikation. Ta en titt på HMI Droid t.ex - utvecklaren är aktiv här på forumet.
Volvo740
Inlägg: 149
Blev medlem: 15 juli 2017, 19:11:01

Re: Är Raspberry bra som fusk PLC?

Inlägg av Volvo740 »

OpenPLC låter bra. Men vilken plattform ska jag använda?

Jag måste kunna styra PWM och ta analoga signaler samt måste jag kunna observera temperaturen grafisk, kunna sätta börvärden och begynnelsevärden.

Jag använder Linux.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Är Raspberry bra som fusk PLC?

Inlägg av CPMS »

Känns nästan som du skulle kunna klara dig med en typ LOGO, ALPHA eller någon annan mini-PLC.
Ta hem XLogic programmeringsverktyg och lek lite, kan hända det finns nog med beräkningsresurser för detta i en mini-PLC.

http://xlogic.se/
Volvo740
Inlägg: 149
Blev medlem: 15 juli 2017, 19:11:01

Re: Är Raspberry bra som fusk PLC?

Inlägg av Volvo740 »

Nu har jag bestämt mig.

Raspberry PI B+ och Arduino UNO som I/O-modul.
Codesys på det så klart.
Skriv svar