Telemetri av badsjö.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Telemetri av badsjö.

Inlägg av danei »

Jag har i flera år spånat på möjligheten att mäta vattentemperaturen på distans.
Tanken är en fågelholk med solceller på taket och teknikgrum i källaren. Som sensor en tätad ds1820. Temperaturen sänds när något förändras. Max en gång i timmen och minst en gång per dygn. Sändningenskulle te.x. kunna ske med SMS. Är det någon som har tips på smidig hårdvara för att lösa det?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Telemetri av badsjö.

Inlägg av Icecap »

Det viktiga är ju att kunde stänga av modem när det inte måste vara aktivt för att inte behöva en mycket stor solpanel ock ackumulator.

Att mäta medelst en DS18B20 kan knappast vara ett problem, att skicka SMS är knappast ett problem heller och att hålla koll på tiderna ska vara enkelt.

Själv har jag erfarenhet av ett Maestro GSM-modem men de finns ju i massor. Det viktiga är som sagt att det går att stänga av det helt när det ändå inte behövs på länge.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17101
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Telemetri av badsjö.

Inlägg av AndLi »

Jag skulle tagit en STM32 (finns billiga utvecklingskort(Nucleo) med programmerare) och ett utvecklingskort till en Telit GL865 (tex MikroElektronikas 1298)

Finns på tex mouser 932-MIKROE-1298

Den setupen använder jag i mitt övervakningsprojekt, du kommer ju behöva stänga av GSM modemet mellan varven för att spara batteri...

Är det bara sommaren eller är det året runt du vill övervaka?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Telemetri av badsjö.

Inlägg av danei »

När isen ligger kommer ju temperaturen inte att variera så mycket. Men tanken är kontinuerlig loggning. Tack för tipsen. Jag ska titta närmare på dem.
Användarvisningsbild
bruka
Inlägg: 243
Blev medlem: 29 augusti 2011, 08:06:27
Ort: Hälsingland

Re: Telemetri av badsjö.

Inlägg av bruka »

Hur långt är det till sjön?
offe
Inlägg: 152
Blev medlem: 30 december 2003, 21:16:14
Ort: Stockholm

Re: Telemetri av badsjö.

Inlägg av offe »

Particle Electron 2G eller 3G kanske kan vara intressant om det inte funkar med wi-fi? Mer info här: https://store.particle.io/collections/electron




. Pro
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Telemetri av badsjö.

Inlägg av danei »

I ett fall är det 1,5km men det är en höjd mellan så det är allt annat än fri sikt.
Skriv svar