Kärcher högtryckstvätt 6.80, kond. kass ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
BGA
Inlägg: 77
Blev medlem: 9 september 2010, 11:51:38

Kärcher högtryckstvätt 6.80, kond. kass ?

Inlägg av BGA »

Stannade plötsligt och brummade, hann inte stänga av säkringen gick.
När den brummar kan jag hjälpa den igång genom att snurra på fläkthjulet, men låter inte frisk trots att den snurrar och pumpar. Kondensatorn? 25 μF. Har inget instrument att mäta. Ingen kortslutning, laddade med 17 Volt som den höll mindre än 3 sek (Fluke digitalmätare). Vad tror ni? är det bara att byta kondensator?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kärcher högtryckstvätt 6.80, kond. kass ?

Inlägg av Glenn »

Inte mycket hjälp kanske, men min kärscher hade samma fenomen, och det var kondensatorn som var ledsen.. blev en ny tvätt istället dock.
BGA
Inlägg: 77
Blev medlem: 9 september 2010, 11:51:38

Re: Kärcher högtryckstvätt 6.80, kond. kass ?

Inlägg av BGA »

Hjälpte inte byta kondensator. Hjälper jag den igång snurrar den men låter inte bra och motorn blir varm efter ca halv minut. Motorn kass?
primerone
Inlägg: 154
Blev medlem: 8 juli 2014, 18:56:29
Ort: Växjö

Re: Kärcher högtryckstvätt 6.80, kond. kass ?

Inlägg av primerone »

Troligt att motorn är kass, men det kan ju också vara så att pumpen kärvar. Typ skuret lager eller något annat som gör det för trögt för motorn.
Kan du dela på motor och pump och se om motorn går utan last?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Kärcher högtryckstvätt 6.80, kond. kass ?

Inlägg av xxargs »

motorer brukar inte enkelt bli kassa om de inte har bränts pga. fastkärvad axel till pumpen eller pumpen i sig fastnat.

kondensatorstarter är inte överdrivet starkar heller (om man jämför med 3-fasmotor, start) och går den mycket tyngre än vad den brukar när den används regelbundet så kanske man har det här läget och det kanske räcker med att vrida loss det hela och det får motionera en stund med vatten för att sola ut all grums från salter och kalk från den intorkade vattnet en gång i tiden.
Skriv svar