Digital styrning av Peltierelement?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kappatronics
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 juli 2017, 15:43:31

Digital styrning av Peltierelement?

Inlägg av kappatronics »

Hej,

Jag har köpt ett Peltierelement som jag vill styra via en Raspberry Pi. Tanken är att två flänsar ska sitta på vardera sida av elementet så att den ena flänsen blir varm och den andra kall.

Jag hade tänkt koppla elementet till en H-brygga så att jag kan bestämma vilken sida som ska vara varm respektive kall. Jag vill också digitalt kunna styra spänningen till elementet (som tål upp till 12V). Jag hade nämligen tänkt mig att skriva ett program som styr hur mycket kräm som jag ska försörja elementet med (vid en lägre spänning arbetar elementet mindre). En annan approach kan tänkas vara att man i intervall slår av och på elementet när man inte vill ha maximal output. Någon som sitter på expertis om vilken approach som är lämpligast?

Jag är osäker på vilken typ av komponenter jag kan tänkas behöva för den digitala styrningen av elementet - en dubbel H-brygga (typ L298n) tänker jag mig borde fungera. Jag vet dock inte alls vilken spänningsregulator som kan tänkas vara lämplig - ifall detta är rätt väg att gå.

Elementet i fråga:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 0-w-p90655
Senast redigerad av kappatronics 10 juli 2017, 17:45:48, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Styra volt till Peltierelement?

Inlägg av danei »

Du får bättre verkningsgrad om du kan variera spänningen än om du kör med till/från varianten. Men det blir ju lite mer komplicerat. Polvändningen kan du göra med ett växlande tvåpoligt relä.

( rubriken är inte så bra)
kappatronics
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 juli 2017, 15:43:31

Re: Digital styrning av Peltierelement?

Inlägg av kappatronics »

danei skrev: Du får bättre verkningsgrad om du kan variera spänningen än om du kör med till/från varianten. Men det blir ju lite mer komplicerat. Polvändningen kan du göra med ett växlande tvåpoligt relä.

( rubriken är inte så bra)
Tack för inputen - jag har nu omformulerat rubriken!

På vilket sätt är ett två-poligt relä bättre än en H-brygga? Har du tips på vilken modell jag ska kika på? Kan jag även styra ett 2-polsrelä via mjukvara på Raspberry Pi'en?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Digital styrning av Peltierelement?

Inlägg av danei »

Du ska inte citera som du gör. Det står i reglerna.

Ett relä är enklare teknik. Kan du styra en diskret så är det inga problem. Men en R-pi låter minst sagt overkill för det här.
kappatronics
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 juli 2017, 15:43:31

Re: Digital styrning av Peltierelement?

Inlägg av kappatronics »

Raspberry Pi'n ska också användas till andra ändamål - bland annat husera en server och styra en kamera. Dessa bitarna vet jag dock hur jag ska lösa på egen hand. Jag har tittat som hastigast efter lämpliga modeller men jag är lite osäker på exakt vad jag letar efter. Kan denna tänkas fungera för ändamålet?

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 0-v-p36100
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Digital styrning av Peltierelement?

Inlägg av kodar-holger »

Hmm. Jag är inte 100 men jag tror inte peltier-element kan reverseras.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Digital styrning av Peltierelement?

Inlägg av Icecap »

Peltier-elementer kan INTE reverseras!

Reverserar man dom blir de värmeelement vilket faktisk används i vissa kyl-/värmeväskor.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Digital styrning av Peltierelement?

Inlägg av danei »

Jo de kan reverseras. Både så tillvida att de kan generera en temperaturskillnad åt båda hållen med hjälp av en ström i olika riktning. Men även så tillvida att den kan generera en ström med hjälp av en temperaturskillnad. Tyvärr är verkningraden normalt sett för låg för att det ska vara riktigt användbart.
kappatronics
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 juli 2017, 15:43:31

Re: Digital styrning av Peltierelement?

Inlägg av kappatronics »

Det jag vill åstadkomma är ju att kunna byta mellan att kyla och värma de respektive sidorna av elementet.

Om vi tänker oss att vi har ett peltierelement med sidan A och sidan B så går det ju utmärkt att bestämma vilken sida som ska vara varm respektive kall genom att variera vilken av elemetnets två kablar som får plus respektive minus.

Jag vill ju i ena läget att sidan A ska vara varm och sidan B ska vara kall, medans i andra läget byta så att sidan A blir kall och B blir varm.

Jag tänkte att en H-brygga fyllde denna funktionen (så att jag slipper koppla om kablarna för hand). Är jag helt ute och cyklar nu så får ni gärna rätta mig. Men nog går det väl att byta riktningen på spänningen med en H-brygga och därmed bestämma vilken av elementets sidor som ska vara kall respektive varm?
kappatronics
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 juli 2017, 15:43:31

Re: Digital styrning av Peltierelement?

Inlägg av kappatronics »

Jag är medveten om att verkningsgraden för ett peltierelement är väldigt låg ifall man har för avsikt att kyla. Jag är dock intresserad av att ta till vara på både värmen och kylan i min applikation.

Det jag hade behövt hjälp med är att titta ut lämpliga komponenter för att digitalt styra spänningens riktning (med H-brygga eller 2-poligt relä) samt reglera spänningens styrka (ingen aning om vilka komponenter som kan användas till detta?).
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Digital styrning av Peltierelement?

Inlägg av Icecap »

kappatronics: den funktion kan du inte få vid att polvända!

"Rätt" polariserat förs värme över från ena sidan till den andra, motsatt polariserat värms båda sidor upp.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Digital styrning av Peltierelement?

Inlägg av danei »

Jo st får du. Det är exakt samma princip som gäller för typ-K sensorer. Du får en spänning som är proportionell mot temperaturskillnaden mellan "kalla" och "varma" löddtället. Det funkar även om temperaturskillnaden är omvänd. På samma sätt kan man generera en temperaturskillnad i valfri riktning med en pålagd ström i lämplig riktning.
kappatronics
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 juli 2017, 15:43:31

Re: Digital styrning av Peltierelement?

Inlägg av kappatronics »

Hej,

Jag har ett peltierelement som jag har testat att ändra polriktningen på och det går alldeles utmärkt att på så vis bestämma vilken sida som ska vara den kalla respektive den varma.

Jag hade nu varit tacksam ifall någon vet hur jag digitalt kan styra spänningsriktningen antingen med en H-brygga eller en relä, samt även hur jag styr spänningsstyrkan.

Någon som vet? :)
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Digital styrning av Peltierelement?

Inlägg av NULL »

Då måste vi veta spec'arna på Peltier'n.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Digital styrning av Peltierelement?

Inlägg av danei »

För att svara på hur man gör för att polvända och reglera spänning behöver man inte ha någon spec på lasten.
Skriv svar