Hur många kretstyper finns det i en logikkretsfamilj?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Hur många kretstyper finns det i en logikkretsfamilj?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag har ett lyxproblem, jag skulle vilja veta hur många kretstyper/typnummer det finns inom följande logikkretsfamiljer:

1) 74HC
2) 74LS
3) 74HCT
4) 4000

Eftersom jag tror att typnumrerna är samma för 1-3 så räcker det om jag får reda på en av de familjernas samtliga typnummer.

Däremot är jag osäker på 4000-serien.

Jag tänker såhär, eftersom jag lyckades vinna en större mängd logikkretsar på auktion här på EF så vore det lämpligt om jag gjorde plats för alla typnummer för även om jag kanske inte fått dom via auktionen så kan man alltid addera några i efterhand och eftersom jag köpt Raaco-skåp för kretsarna så vore det direkt olyckligt om jag i efterhand fick fatt på nåt typnummer för att då behöva göra rokad på alla skrivna etiketter, bättre då att att göra utrymme för alla typnummer och fylla på om man känner för det.

Jag reserverar just nu 30*4=120 kretstyper per familj vilket jag känner borde räcka, men vad heter dom alla?

Istället för att googla upp varje typnummer för sig hade jag också uppskattat nån slags databok över allihop, jag har en för HC-MOS men ingen för 4000.

Tacksam för tips.

MVH/Roger
PS
Frågan är om jag kan lita på att dom kretstyper som finns i min HC-MOS databok från Toshiba är samtliga HC-MOS kretstyper som går att få tag i, detta skulle nämligen underlätta.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Hur många kretstyper finns det i en logikkretsfamilj?

Inlägg av Andy »

Det finns en liten snabbgenomgång av 4000 familjen här: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_4 ... d_circuits
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11339
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Hur många kretstyper finns det i en logikkretsfamilj?

Inlägg av Klas-Kenny »

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur många kretstyper finns det i en logikkretsfamilj?

Inlägg av Spisblinkaren »

Andy skrev:Det finns en liten snabbgenomgång av 4000 familjen här: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_4 ... d_circuits
Vad schysst, jag tackar för detta!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur många kretstyper finns det i en logikkretsfamilj?

Inlägg av Spisblinkaren »

Klas-Kenny skrev:Och motsvarande för 74xxx
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of ... d_circuits

:)
Tack så hjärtligt för detta!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur många kretstyper finns det i en logikkretsfamilj?

Inlägg av Spisblinkaren »

Tänk att det fanns på Wikipedia tom, korkat nog hade jag aldrig gissat det :)

MVH/Roger
PS
Synd bara att min virtuella Bullzip-skrivare gav hela 36 sidor pdf av 74-serien så den vill jag inte printa ut men jag kommer nyttja min HC-bok istället, hittade en lista som faktiskt listar alla (Toshibas) HC-kretsar, det får duga.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur många kretstyper finns det i en logikkretsfamilj?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu räknat alla kretstyper i 4000-serien.

Svar: 179st!

Det tråkiga med det är att jag bara reserverat 120 fack.

Jag kan reservera 240 fack (eller 60*3=180 fack) men då måste jag köpa 2st Raaco-skåp till och även om det ekonomiska är ett problem så är det än värre med platsproblemet.

Sen önskade jag att jag kunde printa ut 7400-listan utan att det går åt en halv laddning A4 (36 sidor) :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Hur många kretstyper finns det i en logikkretsfamilj?

Inlägg av Micke_s »

Alla kretsar är inte aktiva heller.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur många kretstyper finns det i en logikkretsfamilj?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tror inte det spelar nån roll om man vunnit en bunt kretsar, eller vad tror du? ;)

MVH/Roger
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Hur många kretstyper finns det i en logikkretsfamilj?

Inlägg av E Kafeman »

Det var rätt många hål i TTL-listan. 74ls29, 74ls325-340 är sådant jag har på lager och då är det ändå inte något stort lager. Säkert fler hål i listan. 74LS325 är en av de bättre radio-kretsarna att bygga PLL och dekoders av. Avsevärt bättre än CD4046. Fast sådant gör man kanske inte nu för tiden.
Några av de viktigare grund-kretsarna har jag i flera versioner. 7414 är sådan grundkrets. Har den i version S, LS,AS,F,ALS,HC,AC.
74AC14 är en riktigt bra krets då dess flanker är symmetriska, vilket gör att man kan överföra snabba signaler långa sträckor mha kontrollerad impedans utan allt för stora problem.
74HC14 är favorit när man kör batterimatat eller mixar med 4000.
74F och 74S är elaka som ger mycket EMI-skräp men kan ge riktigt snabba flanker rätt avkopplade och rätt belastade, så varje variant används vid väl valda tillfällen.
74LS04 är en snarlik krets, som jag medvetet inte har en enda av. Det kommer aldrig att bli något behov den när jag har 74LS14.
Mitt sortiment DIL-logik är inte mer än kanske 100 fack i sortiment-askar samt 30-40 blandade rör.
När jag designar en krets så gör jag det med utgångspunkt från vad jag har hemma. Man behöver ju inte ha mer någon krets av varje logik-typ och en vippa kan ersätta de flesta andra vippor om man styr själv över logiken. Räknare i 74-serien är onödigt när det finns 4020/4040, OR och AND-grindar fixar man med 1N4148.
Nu är TTL, i synnerhet DIL, gammalmodigt, ineffektivt och utrymmeskrävande på kretskortet, så det jag byggt de senaste åren har varit mest egna test-kopplingar på kopplingsdäck för att verifiera funktioner som sedan översätts till SMD eller programkod. När jag gör dessa byggen tar jag fram en enda sortimentask, där vanligaste kretsarna finns. Det skulle vara hopplöst om de flesta facken i asken vore tomma bara för att min nummerserie inte är komplett med "onödiga" kretsar.

Däremot är det intressant att ha riktiga data på de flesta kretsar, så att man kan utnyttja dessa till fullo, eller begripa varför något inte blir som tänkt och studera de kretsar som man inte har hemma.
Enklaste formen av dokumentation är en ELFA-katalog från tidigt 80-tal. Mycket kompakt får man pin-data och logik för de flesta logik-kretsar. Bara detta är skäl nog att vårda katalogen.
Vill man ha något mer fylligt, RCA,TI och Fairchild gav ut flera logik-biblar typ denna eller TI's stora TTL-bibel. Dessa är något som fortfarande gör sej bäst i pappers-format. De har funnits i mängder, varje anständig tekniker hade förr ett eget exemplar, men alla dessa böcker är numera slängda, då de blev omoderna. Ett fåtal böcker har överlevt och säljs numera dyrt på t.ex.Amazon.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur många kretstyper finns det i en logikkretsfamilj?

Inlägg av Spisblinkaren »

E Kafeman, jag tror jag älskar dig :)

Har du förresten sett senaste ELFA-katalogen och vad dom gjort med logikkretsarna?

Jo, dom har dummy-avatarer på allihopa (som inte ens är allihopa dom har).

Hur kan man få för sig som seriös elektronikgrossist att bara visa ytliga bilder på logikkretsar?

Vad ska jag med en sån bild till och vad var det för fel på de gamla topologi-bilderna där man riktigt såg pin-konfigurationen som ju var helt klockrena i så många år?

Det finns tydligen skrivet på en stentavla från Fenicien att det var bättre förr :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Hur många kretstyper finns det i en logikkretsfamilj?

Inlägg av prototypen »

Roger, dra inte på dig "allt", köp det du behöver, Många funktioner finns i olika varianter och man kan med lite yttre kretsar göra om en variant till en annan.
74XX76 (som inte finns längre i HC blyfritt) kan ersättas med 74XX112 eller kanske 74XX109
74XX132 kan i 99,99% av fallen ersätta 74XX00
Lika med 74XX14 ersätta 74XX04
Till nöds kan 74XX154 ersätta 74XX42

Du behöver inte alla AND, NAND, OR och NOR med 2-8 ingångar, alla logiska går att göra med 74XX132, kan bli några kretsar men det går.

Protte
limpan4all
Inlägg: 8210
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Hur många kretstyper finns det i en logikkretsfamilj?

Inlägg av limpan4all »

Det var många år sedan jag använde mig av logikkretsar i några större antal. Men inte ens då kom jag över ca 60 st totalt använda.
Så att ha "alla" hemma låter i alla fall i mina ögon fullständigt befängt och då är jag en extrem samlare på "bra att ha" saker.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur många kretstyper finns det i en logikkretsfamilj?

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för era kommentarer!

Jag tror dock Ni missförstår mig på en punkt som jag nog beskrev en aning vagt, jag har inte för avsikt att samla på mig alla kretstyper, jag har bara för avsikt att göra så att det finns plats för dom redan från början.

På detta sätt slipper man nämligen jobbig rokad av alla fack och etiketter OM det skulle dyka upp en udda krets som man vill förvara så att man hittar den.

Samtidigt har jag inte inventerat klart mina IC-rör än, den expanderade lådan är precis klar och jag avser inventera andra paketet med rör ikväll.
prototypen skrev: Du behöver inte alla AND, NAND, OR och NOR med 2-8 ingångar, alla logiska går att göra med 74XX132, kan bli några kretsar men det går.
Det här är ett trevligt tips, faktum är att man kan bygga en hel dator (inklusive CPU och RAM men exklusive permanentminne såsom HD/ROM) med NAND-grindar, jag har själv byggt en primitiv CPU med enbart NAND-grindar (det enda jag inte lyckades bygga var flanktriggad SR-vippa men mitt bygge hade fungerat IRL fast utvecklingssystemet (ECS) för Xilinx CPLD minimerade bort hasarden och jag och folk på Xilinx forum kom inte runt problemet så det fick bli fördefinierade SR-vippor istället.).

MVH/Roger
PS
För skoj skull ska jag nu ta och printa ut dom få sidorna ur TTL-boken (på 860 sidor :D ) från E Kafeman ovan som innehöll 7400-kretstyperna och manuellt räkna hur många krestyper 7400 innehåller. Jag försökte med ovanstående wiki-länk om 7400 men det blev 36 sidor att skriva ut och jag vill hushålla med bläck och papper.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur många kretstyper finns det i en logikkretsfamilj?

Inlägg av Spisblinkaren »

Här kommer lite intressant information angående antal kretstyper per familj:
1) 4000: 179st
2) 74LS: 168st

Jag räknade nu bara LS även om det fanns 5400/7400 "emellan" ibland dvs troligtvis något fler 5400/7400.

Antal HC och HCT bör vara i paritet med LS.

Det är frestande att köpa ett 60-skåp till vardera familj och dela in askarna i 3 lika stora fack (Raaco-askarna kan ju delas in i fyra fack men då blir två av facken obekvämt små).

Planen nu är alltså inte att fylla dessa skåp utan att först och främst ta av mina vunna IC och lägga i dom fack som de tillhör sen får det bli en hel del (misstänker jag ändå) tomma askar, vilket inte gör nåt och kan tom vara bra på lång sikt om nåt projekt skulle behöva en logikkrets som jag behöver köpa.

Reservplanen är att köra halvskåp och satsa på att jag har färre än 120 olika kretsar både nu och för all framtid, för man kan ju faktiskt påbörja en "rad" med askar med dom kretstyper som droppar in med tiden, de behöver alltså egentligen inte ligga precis där de bör ligga, man kan typ börja om med kronologisk sortering i nedersta raden eller nåt, samtidigt är det lite B över den lösningen men billigare blir den i alla fall (speciellt som jag misstänker att verktygsboden inte säljer så billiga 60-skåp längre).

Jag måste klura lite på det här men det lutar faktiskt åt reservplanen ty jag har redan två 60-skåp.

Vad röstar Ni på att jag ska göra?

MVH/Roger
PS
Ordinarie plan innebär runt en tusenlapp i extra kostnad (=två 60-skåp till).
Skriv svar