Vilket värde har denna zenerdiod?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Claustrofob
Inlägg: 26
Blev medlem: 22 februari 2011, 08:50:02

Vilket värde har denna zenerdiod?

Inlägg av Claustrofob »

Tjena!

Håller på att felsöka kraftagget i ett SEGA Dreamcast och har hittat en zenerdiod som är kortsluten.
Jag har inga ritningar och har letat överallt, så jag vet inte värdet på zenerdioden som gått sönder.
Det enda jag har att gå på är tre färgringar på zenerdioden men när jag googlar upp dessa så blir jag inte klok på hur man räknar ut värdet?

Någon som kan hjälpa mig med detta?
Färgerna är brun, brun, grön:
Bild
Senast redigerad av Claustrofob 1 juli 2017, 08:43:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Vilket värde har denna zenerdiod?

Inlägg av Magnus_K »

Tror tyvärr inte att det blir så lätt att hitta någon tabell för det här då det många gånger verkar vara tillverkar-specifikt.
Det går garantera testa/mäta genom att sätta ett motstånd i serie och öka spänningen tills man "når knät". Dock kan det blir svettigt om det är en lite högre spänning...

Har du något schema eller kan visa en högupplöst bild på båda sidor av kretsen? Mest troligt kan man se varför spänningen regleras, och till vilken komponent, och kan utifrån det komma i någorlunda rätt härad.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Vilket värde har denna zenerdiod?

Inlägg av bearing »

Jag skulle gissa på 5,1V. D.v.s att det ska läsas från gröna ringen, och sedan är den andra bruna någon sorts suffix.

Bara en gissning, som sagt.

(Jag tror att du har fått ganska dålig vit-balans i din bild, orsakat av att bakgrunden är grön! =) vilket gör att det mer ser ut som Svart-Svart-Grå)

EDIT:

Jag kanske hade rätt, men mest p.g.a tur. Om det är en Rohm RLZ betyder iaf Brun-Brun-Grön 5,1V. Men färgkods-systemet verkar vara ett helt annat än vad jag gissade.
Dock tycker jag att färg-ringarna ligger bakvänt mot din bild, så det kanske inte stämmer.
http://www.datasheetcatalog.com/datashe ... /RLZ.shtml
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Vilket värde har denna zenerdiod?

Inlägg av breflabb »

Magnus: Du har läst lite slarvit. En Zenerdiods värde går inte att mäta om den är kortsluten :humm:
Till TS: Frågan är om det ens är en diod.Hur är det märkt på kretskortet?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Vilket värde har denna zenerdiod?

Inlägg av 4kTRB »

Om det sitter en kondensator över dioden så
kan du eventuellt ha lite hjälp av den att
hitta spänningen. Ex. om en kondensator har värdet
10V så vet du att den inte är mer i vilket fall.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Vilket värde har denna zenerdiod?

Inlägg av breflabb »

Jag tror att det är grön,brun, brun och då blir det 5,11V. eller 5,1V
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Vilket värde har denna zenerdiod?

Inlägg av bearing »

Då är vi två som tror samma alltså, se mitt tidigare inlägg. Alternativt betyder det 51V/510V/511V? =)

Verkar finnas många system. Ett annat system är att färgmärkningen är slutet av komponentnamnet. D.v.s 1n511/1n115 i det här fallet. Det verkar dock inte passa in på några moderna komponenter, vilket man väl få anta sitter i ett TV-spel.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Vilket värde har denna zenerdiod?

Inlägg av breflabb »

jess, men då är det fem färger,TS diod har bara tre som endast visar spänningen
men inte typ/tillverkare
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Vilket värde har denna zenerdiod?

Inlägg av breflabb »

Färg kod motstånd,dioder
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Claustrofob
Inlägg: 26
Blev medlem: 22 februari 2011, 08:50:02

Re: Vilket värde har denna zenerdiod?

Inlägg av Claustrofob »

Magnus_K
Tyvärr är den ju kortsluten så jag kan inte använda den metoden.

Har endast hitta ett schema över det japanska agget men det skiljer sig i både komponenter och markeringar.
http://gamesx.com/wiki/lib/exe/fetch.ph ... ts_jpn.pdf

Har för tillfället ingen bra överblick på hela kretskortet men kan lösa det senare.

bearing
Ja, vit-balansen är knas ;)
Det jag kunde googla mig fram igår kväll var att denna zenerdiod skulle kunna heta 1N11E om jag hittat rätt men det ger inget om man googlar det.
Grön verkar vara suffix etc om man följer tabellen här: http://www.crystalradio.net/cal/diodeid.shtml
När jag sökte på komponentnamnet ZD102 så hittade jag en tysk som hade samma fel och skrev:

Kennt sich jemand mit dem Netzteil der DC aus? Habe das Problem, das im Sekundärnetzteil die Z-Diode ZD102 stirbt. Laut Farbringen auf der Diode müsste das eine 5,1V Z-Diode sein?! Habe leider bisher kein Schaltbild im Internet gefunden. Wenn die Diode defekt ist, fehlen an der Steckerleiste die 3,3V. Weiß jemand, wieso die stirbt und ob die 5,1V richtig sind?

Vilket betyder ungefär:
"Är det någon bekant med strömförsörjningen DC? Har problem som dör zenerdioden ZD102 i den sekundära strömförsörjningen. Enligt färgringar på dioden som skulle behöva vara en 5.1V zenerdiod? Har tyvärr hittills har ingen diagram finns på Internet. När dioden är defekt, 3.3V saknar grenuttag. Någon som vet varför döden och om 5.1V är korrekt?"

breflabb
Markeringen på kortet är ZD102, och med tanke på symbolen så bör det var det va? Klicka på bilden för större upplösing.
Bild

4kTRB
Nu har jag inte PSU'n framför mig men zenerdioden ligger ialla fall i kretsen för 3.3V. Om du kollar på länken jag postade till Magnus_K så kan du se vad den sitter, men som sagt, inga märkningar och en del kondingar stämmer med min PSU.



För att summera så verkar det som att det är en 5.11V zenerdiod då?
Som ni ser på bilden ovan så saknas fler komponenter än zenerdioden på kretskortet. Anledningen till det är att en större vanlig diod hade värdet 0,176 med märkningen RK44. Tycker att det är lite väl lågt, dioder bör väll ligga mellan 0,3-0,7 V för att vara ok? Samma sak med en schottky diod, den visar bara 0,136 V.

Problemet jag har är att jag får ingen 12V, 5V eller 3.3V från agget när jag kopplar in det. Dels då pga den kortslutna zenerdioden kanske men misstänker även dom sistnämnda komponenterna också. Ska lägga en beställning hos Electrokit när jag har ersättare för dessa.

Tusen tack för all hjälp! Blev extremt glad över att så många var villiga att hjälpa mig här. Har frågor runt på många ställen men på detta forumet fanns det verkligen kompetens och artighet.
Uppskattas!
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Vilket värde har denna zenerdiod?

Inlägg av bearing »

5,11 låter ovanligt. 5,1 är väl rimligare, då zenerdioder ofta har grova toleranser.

Hur används zenerdioden i nätaggregatet?
Det kan hända att någon annan komponent (t.ex. 5V-regulator (eller 3,3?)) är trasig, vilket gjort att spänningen stigit över 5,1V, som gjort att zenern brunnit.

Om det bara är en shunt-regulator behöver det inte vara något annat fel än att zenern blir lite för varm / är något feldimensionerad. Ser faktiskt ut som att det bara är en shunt-regulator på bilden. Du kanske ska passa på att överdimensionera med en 5W zener. Men kolla också så att resistorn är OK.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Vilket värde har denna zenerdiod?

Inlägg av breflabb »

Detta är beviset att det är en 5,1V. Man skall tydligen läsa:brun,brun, grön
Grön är gemensam för alla
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Vilket värde har denna zenerdiod?

Inlägg av bearing »

Jo det var ju den jag länkade till ovan. Men vi vet väl inte ifall den här dioden har det märket. Som jag nämnde ovan, den breda ringen är ju ring 1 enligt det databladet, så det stämmer ju inte riktigt, då den breda ringen är grön och inte brun.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vilket värde har denna zenerdiod?

Inlägg av TomasL »

Du får nog rita upp schemat på den, och försöka utröna var den sitter och på så sätt gissa spänningen, allt annat är bara mer eller mindre okvalificerade gissningar.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Vilket värde har denna zenerdiod?

Inlägg av Magnus_K »

Aj då. Jo, missade den lite små-väsentliga informationen om att den var kortsluten :doh:

Du har inte sån flyt så ZD201 har samma märkning? Alternativt kan man väl löda bort den och mäta spänningen, därifrån verifiera typ av färgmärkning.
RK44 verkar vara en schottky-diod och dom ha så lågt Vf som 0,15V vid låga strömmar.

Kan du ta en högupplöst foto på undersidan kortet?
Skriv svar