Philips 55PFL7606 med HDMI-problem *Löst*

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Philips 55PFL7606 med HDMI-problem *Löst*

Inlägg av Hedis »

Vi har ju några väldigt duktiga och hjälpsamma servicepersoner här, jag hoppas på lite hjälp med ett problem jag har.
Jag har en Philips 55PFL7606T som efter ett strömavbrott är riktigt bråkig med HDMI mot min HTPC.

Den verkar inte identifiera sig riktigt, så Windows registrerar den som "Icke pnp bildskärm" och upplösningen blir som högst 1024x768, den läggs då heller inte upp som möjlig ljudoutput och blir allmänt tråkig som skärm till just en HTPC. ;)
Först trodde jag det var grafikkortet som gett sig så jag köpte ett nytt Nvidia pci-e och satte i men den reagerar likadant när jag pluggar i den där. Med det kortet kan jag dock skapa en manuell upplösning och tvinga ut 1920x1080p och på så sätt testa att upplösningen fortfarande är okej.
Förstärkare samt digitalbox som också är anslutet via HDMI mot TV:n fungerar som det ska, men jag misstänker att dom inte identifierar TV:n på samma sätt utan hårt kör ut den upplösning man begär.

*Jag har provat att installera om Windows. (kör 10 nu, hade 7 innan med samma beteende)
*Återställa BIOS.
*Återställa TV:n till fabriksinställningar.
*Testat alla 4 HDMI anslutningarna med samma resultat.
*Varit inne i service-menyn och rotat utan att hitta något spännande. Initialise NVR är utgråat, och min känsla är det är något blivit korrupt och skulle behöva återställas.

Innan strömavbrottet så har den här uppsättningen rullat på felfritt sedan 2011.
Alla idéer, dumma som smarta är välkomna och allehanda hejarop.
Senast redigerad av Hedis 27 september 2018, 22:07:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Philips 55PFL7606 med HDMI-problem

Inlägg av breflabb »

Gå in här http://www.philips.se/ och klicka på support,programvara och drivrutiner
och hitta din TV.Philips är duktiga på att lägga upp mjukvaruuppdateringar gratis
och försök med den senaste om det finns.
OBS! Innan du gör det så läs noga hur man gör,det kan vara lite klurigt att få till det
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Philips 55PFL7606 med HDMI-problem

Inlägg av breflabb »

Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Philips 55PFL7606 med HDMI-problem

Inlägg av Hedis »

Tack, jag provade att uppgradera fw lite snabbt igår kväll utan något direkt resultat tyvärr.

breflabb> Har du någon erfarenhet att byta/rensa NVM på philips kort?

Klockan sprang iväg igår, men EDID (alltså identifieringen av skärmen) är något jag tänkte gräva vidare i vad den matar ur sig.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Philips 55PFL7606 med HDMI-problem

Inlägg av breflabb »

Jag vet tyvärr inte det,eftersom Philips inte har någon teknisk support att tala om.
Från att ha bästa support av alla en gång i tiden till noll. Däremot så är det känt
att Philips har haft problem med HDMI ingångarna pga dålig bakåt kompabilitet(buggig mjukvara)
men då släpper dom ny mjukvara ganska snabbt.Om det nu är fel? på TV-en då är det
moderkorts byte som gäller
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Philips 55PFL7606 med HDMI-problem

Inlägg av Hedis »

Vad tråkigt när utvecklingen går åt det hållet.
Att Init NVM var gråmarkerad skulle jag gissa beror på att det redan ligger en config i eeprom, frågan är om den skulle aktiveras om man raderade minnet.....
Sen är ju frågan om det är problemet över huvud taget. :)
TV:n är lite för hel för att börja laborera på den nivån känns det som. :/
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Philips 55PFL7606 med HDMI-problem

Inlägg av breflabb »

Tillverkarnas eftertanke efter försäljningen är tyvärr obefintlig
hos dom flesta inom hemelektroniken :tumner:
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Philips 55PFL7606 med HDMI-problem

Inlägg av daspunner »

Kablage? Ändrat, bytt? Alla HDMI-kablar är inte skapta lika även det borde vara en standard.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Philips 55PFL7606 med HDMI-problem

Inlägg av Hedis »

Det kanske jag hade missat att skrivit.
Testat tre olika kablar med samma resultat.
Den beter sig likadant om jag försöker skicka signalen genom min gamla Harman Kardon förstärkare.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Philips 55PFL7606 med HDMI-problem

Inlägg av Hedis »

Håll i hatten, här kommer en uppdatering!

Jag forskade vidare om EDID, hittade några guider om hur man kunde både läsa och skriva EDID ifrån linux, så i med en livedist Ubuntu på USB sticka i en laptop och pluggade i HDMI-kabeln och lyckades dumpa ut EDID-informationen ifrån tvn. Guide 1 Guide 2 (jag tror det var en av dessa jag följde, det var nästan ett år sedan jag gjorde det här)
defectDump.jpg
Om man sedan läser på lite om hur EDID ska se ut så såg jag snabbt att dom 4 första byten blivit korrupta i datan tvn gett ifrån sig.
Jag lyckades dessutom hitta en dump ifrån en likadan tv på nätet vilket bekräftade att resterande data var intakt.
correctDump.jpg
Nu när jag visste vad som skulle korrigeras och såg då att checksumman som är sista byten i dumpen var korrekt så började äventyret att få datan tillbaka in i tvn. Det skulle visa sig bli lättare sagt än gjort. Lite blandade sidor på nätet beskrev att endel skärmar skrivskyddar minnet när man inte är i servicemeny osv. så jag testade alla möjliga sätt utan framgång, det jag skickade tillbaka till eepromet över HDMI'n fastnade aldrig.

Tillslut gav jag upp den metoden och skruvade isär tvn, plockade ut moderkortet och lödde loss dom eeprom samt flashminnen jag hittade och dumpade ut dessa och sökte efter datan jag tidigare läst ur men utan resultat.
Jag kollade runt lite på moderkortet och såg en IC som satt precis vid HDMI portarna med namnet SiI9287B, lite googlande på den gav att den innehåller massa godis för HDMI-switchning inklusive EDID-identifiering. BINGO!

På nätet kammade jag noll när det gällde djupare information om kretsen, ett serviceschema för en Philips tv hittades så pinouten blev känd.
Vidare forskning gav att Silicone Image blivit Lattice Semiconductor. Kontakt med deras support gav att EDID inte kan programmeras om genom HDMI-portarna utan måste göras via kretsens lokala i2c som går mot tvns huvudprocessor.

Att få tag på specarna var sen en match utan dess like (flera månaders mejlande fram och tillbaka med väntande på svar), nordiska representanten hjälpte mig med NDA, sen vidare till Lattice som vägrade lämna ut något trots NDA, till slut fick jag hjälp utav en representant i Kalifornien som löste programmeringsmanualerna på direkten.
IMG_20180924_230121 (Large).jpg
Ett BusPirate interface köptes för att "enkelt" kunna snacka i2c ifrån datorn.

Nu i måndags så tog jag äntligen tag i att skruva isär tvn, leta upp i2c-bussen och lödde in mig på jord, data samt clock och anslöt buspiraten.
IMG_20180924_110422 (Large).jpg
IMG_20180924_230126 (Large).jpg
Jag har aldrig kommunicerat över i2c tidigare, men några timmars sniffande på tvn tillsammans med specarna för kretsen och lite guider på nätet så var jag med på matchen hur man skrev register, begärde att läsa register osv.
Jag skrev ihop lite kommandon att skicka för att dumpa ut befintlig data ifrån kretsens SRAM för att se om jag kunde snacka över i2c samtidigt som tvns processor tjötade för fullt vilket gick fint.
IMG_20180924_231609 (Large).jpg
Känns datan igen? (gula texten är ifrån i2c bussen, dumpen till höger är den gamla datan ifrån HDMI-dumpen)

Jag manipulerade datan i SRAMet och skickade sedan kommandot för att lagra SRAM->eeprom och sen var det dags att skruva ihop tvn för test!
IMG_20180924_235131 (Large).jpg
Funkade det? NÄÄÄ
En snabb koll visade dock att jag missat att första byten skulle vara 00 och inte FF som jag matat in. Dit med interfacet igen och vipps så hade jag bild ifrån HTPCn.

Mission completed!
Tack vattenfall för strömavbrottet...... :lol:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Philips 55PFL7606 med HDMI-problem *Löst*

Inlägg av Jolles »

Grattis! :) Det verkade ju inte helt smidigt :o
Kul att det löste sig iaf!
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Philips 55PFL7606 med HDMI-problem *Löst*

Inlägg av breflabb »

Du är en riktig hackare
GRATTIS :bravo: Till tålamodet, precis som en riktig tekniker skall ha
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Philips 55PFL7606 med HDMI-problem *Löst*

Inlägg av Hedis »

Tack!

Ja det var en rätt galen "resa", jag hade väl helt enkelt bara bestämt mig för att knäcka det även om det skulle kräva endel. :)
Det kändes inte heller lockande att behöva byta tv då den förutom detta problemet fungerar kanon.
Nu fick jag ju sätta mig in i i2c också.

Om någon stöter på detta problemet själv så hojta till!
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Philips 55PFL7606 med HDMI-problem *Löst*

Inlägg av papabear »

Snyggt!
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 514
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Philips 55PFL7606 med HDMI-problem *Löst*

Inlägg av sommarlov »

Snyggt jobbat! :tumupp: :tumupp:
Skriv svar