Philips 55PFL7606 med HDMI-problem *Löst*

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Philips 55PFL7606 med HDMI-problem *Löst*

Inlägg av Hedis »

Vi har ju några väldigt duktiga och hjälpsamma servicepersoner här, jag hoppas på lite hjälp med ett problem jag har.
Jag har en Philips 55PFL7606T som efter ett strömavbrott är riktigt bråkig med HDMI mot min HTPC.

Den verkar inte identifiera sig riktigt, så Windows registrerar den som "Icke pnp bildskärm" och upplösningen blir som högst 1024x768, den läggs då heller inte upp som möjlig ljudoutput och blir allmänt tråkig som skärm till just en HTPC. ;)
Först trodde jag det var grafikkortet som gett sig så jag köpte ett nytt Nvidia pci-e och satte i men den reagerar likadant när jag pluggar i den där. Med det kortet kan jag dock skapa en manuell upplösning och tvinga ut 1920x1080p och på så sätt testa att upplösningen fortfarande är okej.
Förstärkare samt digitalbox som också är anslutet via HDMI mot TV:n fungerar som det ska, men jag misstänker att dom inte identifierar TV:n på samma sätt utan hårt kör ut den upplösning man begär.

*Jag har provat att installera om Windows. (kör 10 nu, hade 7 innan med samma beteende)
*Återställa BIOS.
*Återställa TV:n till fabriksinställningar.
*Testat alla 4 HDMI anslutningarna med samma resultat.
*Varit inne i service-menyn och rotat utan att hitta något spännande. Initialise NVR är utgråat, och min känsla är det är något blivit korrupt och skulle behöva återställas.

Innan strömavbrottet så har den här uppsättningen rullat på felfritt sedan 2011.
Alla idéer, dumma som smarta är välkomna och allehanda hejarop.
Senast redigerad av Hedis 27 september 2018, 22:07:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Philips 55PFL7606 med HDMI-problem

Inlägg av breflabb »