Symaskinsmotor går trögt. Vad göra?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
StigH
Inlägg: 145
Blev medlem: 12 mars 2008, 13:45:48

Re: Symaskinsmotor går trögt. Vad göra?

Inlägg av StigH »

LeCanard skrev:Wow! ett "symaskinsforum" är något som fattats i mitt liv hittills. :shock:
LeCanard
Nog inget problem..

Som det heter: "Allt finns på Internet - du kan bara inte hitta det.."
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Symaskinsmotor går trögt. Vad göra?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kolla med sysidan.se!
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Symaskinsmotor går trögt. Vad göra?

Inlägg av helmut »

Fick problem med min Singer symaskin. När jag öppnade gaspedalen hittade jag ingen pot utan snarare ett rör som efter demontering innehöll en massa runda kolskivor som lätt gick sönder. Tydligen skulle dessa skivor tryckas ihop för att symaskinen skulle gå fortare. Funderade på att sätta dit en pot men den skulle knappast hålla. Kopplade om lite så nu kan jag bara köra på full fart. Kan man hitta på en smart lösning som vrider poten 270 grader när man trampar ner pedalen kan man styra hastigheten med en tyristor.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Symaskinsmotor går trögt. Vad göra?

Inlägg av bearing »

Jag hade en gång fel på en gaspedal på en gammal Husqvarna. Men då var felet snarare att den ville fortare framåt än sömmerskan ville. Den var tyristor-baserad. Det verkade bli överslag i tyristorn, för man kunde höra ett klickande ljud inifrån tyristorn.

En dimmer direkt från affären borde ju gå att modifiera så att den går att styra med stortån, eller en pedal om man lägger lite mer tid.
StigH
Inlägg: 145
Blev medlem: 12 mars 2008, 13:45:48

Re: Symaskinsmotor går trögt. Vad göra?

Inlägg av StigH »

helmut skrev:Fick problem med min Singer symaskin. När jag öppnade gaspedalen hittade jag ingen pot utan snarare ett rör som efter demontering innehöll en massa runda kolskivor som lätt gick sönder. Tydligen skulle dessa skivor tryckas ihop för att symaskinen skulle gå fortare. Funderade på att sätta dit en pot men den skulle knappast hålla. Kopplade om lite så nu kan jag bara köra på full fart. Kan man hitta på en smart lösning som vrider poten 270 grader när man trampar ner pedalen kan man styra hastigheten med en tyristor.
Är det så????
Hittade sammalunda, ett rör, i vår maskins gaspedal..
Iddes inte dissekera den närmare, bytte bara X-kondingen som exploderat med tillhörande "elektronikdoft"..
Senast redigerad av StigH 1 juli 2017, 23:32:10, redigerad totalt 1 gång.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Symaskinsmotor går trögt. Vad göra?

Inlägg av daspunner »

För att svara på om motorn blir varm som en 70w lampa så tycker jag nog inte det men den är ju i plastkapsling.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Symaskinsmotor går trögt. Vad göra?

Inlägg av breflabb »

Finns det några X kondensatorer i din pedalreglaget? Har du tittat?
Dom kondningar ger sig med åren
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Symaskinsmotor går trögt. Vad göra?

Inlägg av helmut »

Jag hittade ett schema på tyristorstyrning av elmotorer så jag använder den inbyggda strömbrytare i pedalen. Borrade ett hål på sidan av pedalen där jag skruvade fast potten med en stor ratt på så jag kunde ändra hastigheten genom att vrida den med foten. Tycker att det fungerar bra eftersom jag oftast kör med 75 % av högsta hastigheten.
Har du kollat att maskinen går lätt och så kan du ta ut kolborstarna och göra rent motorn om det ev kan vara så att det finns massor med kolrester som kortsluter kollektorns lindningar.
Skriv svar