Nybörjarfråga (ber på förhand om ursäkt för min okunskap)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tomasb
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

Nybörjarfråga (ber på förhand om ursäkt för min okunskap)

Inlägg av tomasb »

Efter att bilarna igår natt blev tömda på bensin blev frågan om rörelsevakt och kameraövervakning genast prioriterad. Hade en gammal rörelsevakt liggandes i källaren och tänkte att det är väl inga problem. Men det var det. Innanför skalet finns 3 sladdar plus jord. Ström vad jag vet brukar bara vara plus och minus, testade att sätta dit två sladdar, det klickar inuti när jag rör inställningsreglagen, men inget ljus. Någon som kan hjälpa mig komma framåt, skulle ju kunna vara så att enheten är trasig efter 10 år i en låda, men eftersom den var oöppnad borde den vara hel.

Hittade som tur var bruksanvisningen på nätet.

http://images.clasohlson.com/medias/sys ... 900446.pdf

Om någon har några tips på vettig kamera att koppla upp på nätverket tas även detta emot tacksamt. Lite inne på en utomhuskamera från d-link runt 1500 kronor, dock använder de sin egen moln-lösning, vet inte om det är bra eller dåligt, eller om det är bättre att ha full kontroll och kunna göra hur man vill.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Nybörjarfråga (ber på förhand om ursäkt för min okunskap

Inlägg av Borre »

Vad för lampa har du kopplat till den då, och hur?

Det finns en bild på hur kopplingsplinten ser ut och hur det ska kopplas, förklara upp ifrån och ned hur du satt kablarna eller ännu bättre visa en bild/rita.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Nybörjarfråga (ber på förhand om ursäkt för min okunskap

Inlägg av SM7CZR »

Denna installation måste göras av en behörig elektriker (enligt bruksanvisningen).
tomasb
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

Re: Nybörjarfråga (ber på förhand om ursäkt för min okunskap

Inlägg av tomasb »

Tror det var förklaringen, jag fick för mig att det satt en lampa i som jag förväntade mig skulle börja lysa, reagerade dock på att den hade extremt stora watt-värden och att det då borde bli varmt. Men detta är alltså bara själva sensorn...

jag satte bara på ström på brun och blå. Behörig elektriker låter som en bra idé i det här fallet. Alternativt köpa en där lampa ingår i sensorn.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Nybörjarfråga (ber på förhand om ursäkt för min okunskap

Inlägg av breflabb »

Du behöver en extern lampa.Den kopplas in på dom två hål i sockerbiten
där det står "UT". Alltså en vanlig 230V lampa
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Nybörjarfråga (ber på förhand om ursäkt för min okunskap

Inlägg av Marta »

Märk väl att N skall ha anslutning till både elnät och lampa. Jordanslutningen (nederst på bilden i .pdf) är skyddsjord och INTE nolla ut till lampan. Detta visas om än lite otydligt på bilden där N har två streck som antyder två kablar.

Skyddsjord och nolla måste ovillkorligen hållas strikt åtskilda. Denna anslutning i detektorn är sannolikt endast en skarvplint för jord ut till lampan, men ta inte detta för givet.

Med tanke på Din osäkerhet så är en elektriker eller bekant som verkligen kan att rekommendera.
tomasb
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 juni 2011, 07:33:29

Re: Nybörjarfråga (ber på förhand om ursäkt för min okunskap

Inlägg av tomasb »

Avvaktar elektriker!
Skriv svar