Vilka komponenter ingâr i denna laddare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
corrado95
Inlägg: 52
Blev medlem: 25 november 2010, 09:22:28

Vilka komponenter ingâr i denna laddare?

Inlägg av corrado95 »

Jag har plockat isär en lampa med laddningsbara batterier och som ocksâ innehâller en laddare för 220v.
Jag är förbluffad över laddarens dess enkelhet och skulle vilja göra en kopia men jag är lite osäker om vilka komponenter den ska bestâ av.
Kopplingen ser ut som nedan.
Pâ kondensatorn stâr det: 400v 474 CL21 YC. Om jag inte har fel är det 0,47 UF
Likriktarbryggan är DF06S
De tre batterierna är 10x28 mm. Pâ höljet stâr det Jiangsu Hengda 2/3AAA220 3.6v
Mina frâgor:
Hur kan laddare vara sâ enkel?
Gâr det med vilken brygga som helst som klarar spänning och ström?
Jag tänkte ladda ett batteri 3,7 v 1200 mAh. Ska det fungera eller behöver jag ändra pâ nâgot?


[img]
018.jpg
[/img]
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Vilka komponenter ingâr i denna laddare?

Inlägg av Icecap »

Kondensatorn har en reaktans på ~6,8k vid 50 Hz.
Med 230V ger det en laddström på ung. 33mA.

MEN den är ytterst dåligt designad och den gör att det finns livsfarlig kontakt med el-nätet. Det finns INGEN styrning av laddningen och detta sätt fungerar enbart på NiCd och NiMH ackumulatorer (cylindriska celler) som kan ta emot C/10 laddning konstant utan att ta allt för mycket stryk.

Så jag avråder starkt från att kopiera detta kretslopp.
corrado95
Inlägg: 52
Blev medlem: 25 november 2010, 09:22:28

Re: Vilka komponenter ingâr i denna laddare?

Inlägg av corrado95 »

Batteriet som skulle laddas är Ultrafire TR 14500 1200 mAh Li ion 3.7v.
Skulle det inte fungera?
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Vilka komponenter ingâr i denna laddare?

Inlägg av Zkronk »

Ett lithium-batteri ska du absolut inte ladda med en så enkel laddare.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Vilka komponenter ingâr i denna laddare?

Inlägg av xxargs »

corrado95 skrev:Batteriet som skulle laddas är Ultrafire TR 14500 1200 mAh Li ion 3.7v.
Skulle det inte fungera?

Nej, absolut inte!!!

det är väldigt säkert sätt att skaffa sig en lägenhetsbrand!!

Det beror på att när BMS (skyddskrets) inne i LiIon-batteriet [1] bryter för att batteriet är på gränsen till överladdad så kommer den få 230V med 310V i toppspänning över sig och det tål inte BMS-kretsen inte utan havererar och risken för att det startar brand är överhängande.

Dessutom har du 230 Volt 'live' i ändarna och på laddarens kontaktfjädrar när du plockar i och ur batteriet.

Släng den typen av laddare omedelbart!!! NU, MED EN GÅNG - även den typen som du har gjort schemat på om det har med fingrarna åtkomliga metalliska delar inklusive batterierna i sig. De är totalt livsfarliga!!

----

Skall man bygga laddare själv så måste man ha väldigt god koll vilka batterikemier man hanterar - eftersom du inte ens vet skillnaden mellan NiMh/NiCd-batterier och hur de laddas (konstantströmladdas) och LiIon-batterier (laddas baserad på spänning, strömnivå och tid) - så bör du läsa på om dessa och framförallt inte hålla på med LiIon-batterier som förstanhandsvalet av batterier om man är nybörjare - av just anledningen att LiIon/LiPol batterierna bli så farliga (brandmässigt sett) om man hanterar dessa fel.


[1] om den har någon BMC alls vill säga om det är någon av de tusentals olika pirat 'ultrafire' och 'trustfire-kopior' du har köpt och som är i omlopp och säljs i "bukten", det är så mycket av dessa piratkopior att det är näst intill omöjligt att veta om man köpt ett original idag
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14861
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Vilka komponenter ingâr i denna laddare?

Inlägg av mrfrenzy »

1. Om man lämnar laddaren ansluten mer än X minuter kommer batterierna gå sönder pga överladdning.

2. Om en person vidrör batterierna eller det som dom ska driva när laddaren är inkopplad kommer han att dö.
Här är ett exempel på en liknande lampa där strömbrytaren är strömförande vid laddning
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33809
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vilka komponenter ingâr i denna laddare?

Inlägg av Glenn »

Om målet är att kopiera funktionen hos laddaren kan man ju ganska enkelt konstruera en mycket bättre, då med en trafo först, likriktare, nån konding och lämpligen en färdig Li-Ion laddningsmodul, elelr ännu hellre basera den på en befintlig bra nätdel och sen bara ha en laddningsmodul.
corrado95
Inlägg: 52
Blev medlem: 25 november 2010, 09:22:28

Re: Vilka komponenter ingâr i denna laddare?

Inlägg av corrado95 »

Ok, tack alla för hjälpen!
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Vilka komponenter ingâr i denna laddare?

Inlägg av Norpan »

Lite OT men på tal om elsäkerhet så är det inte så noga i österland. :mrgreen:
Olle61
Inlägg: 370
Blev medlem: 26 februari 2009, 18:04:25

Re: Vilka komponenter ingâr i denna laddare?

Inlägg av Olle61 »

Mera OT, jag har tittat lite på där elduschen och det jag hittar indikerar västerut, inte öster.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Vilka komponenter ingâr i denna laddare?

Inlägg av Henry »

Hur kan laddare vara sâ enkel?

För att det finns företag i världen som fullkomligt skiter i andras liv utan vill bara tjäna pengar och då får man något sådant här som du direkt skall förstöra (så ingen annan får för sig att använda det) slänga och aldrig använda.


Man blir fasen mörkrädd när man ser sådant, fast tyvärr är man inte förvånad.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Vilka komponenter ingâr i denna laddare?

Inlägg av xxargs »

Olle61 skrev:Mera OT, jag har tittat lite på där elduschen och det jag hittar indikerar västerut, inte öster.
Många, kanske de flesta fulkopplingarna är av amerikansk ursprung och sedan har asiaterna kopierat det i massupplagor.

Asiater har alltid börjat med att kopiera andras konstruktionen innan deras samhälle har höjt sig nog med utbildade ingenjörer att de börja ta fram egna konstruktioner (japan förr, nu kina etc.) med ofta bra mycket bättre konstruktioner än orginalet.

Amerikanare tyckte att man kan köra fulkopplingarna i och med att deras 110V nästan ansågs ofarlig, förmodligen i kombination med WW2 och metallbristerna där för att föda krigsindustrin så har det blivit en byggfilosofil att tex, strunta i transformatorer och senare för att spara kostnader i tillverkning.

Problemet är att när asiater som använder amerikanska byggsättsförebilder och går från 110V till 230V för att anpassa sig mot annan marknad med högre spänning men behåller den amerikanska byggfilosofin - då blir det jättefel...

Att det fuskas inom el och elmaskiner har varit ett problem i alla år - därför skapades Semko och i andra länder motsvarande provningsinstitut för att ta bort det värsta avarterna.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Vilka komponenter ingâr i denna laddare?

Inlägg av 13th.Marine »

Fast i detta fall så tolkar jag det som att batterierna var inbyggda i lampan, dvs man kom inte åt dem utan att skruva isär apparaten.

I så fall är det ju inget konstigt med det.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33809
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vilka komponenter ingâr i denna laddare?

Inlägg av Glenn »

xxargs skrev: Asiater har alltid börjat med att kopiera andras konstruktionen innan deras samhälle har höjt sig nog med utbildade ingenjörer att de börja ta fram egna konstruktioner (japan förr, nu kina etc.) med ofta bra mycket bättre konstruktioner än orginalet.
Japanerna är/var ju mästare på detta, och kanske även koreaner, men kineser ? det känns som deras filosofi att aldrig säga emot hindrar förbättring, utan man kopierar bara, till skillnad från japan där man hyllade utveckling och förbättring.
Skriv svar