Konstiga laddningsproblem på husbil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Konstiga laddningsproblem på husbil

Inlägg av Terho »

Hej.

Köpte en Fiat Ducato 1.8 Diesel år 88 som jag trodde fungerade bra men bra pris har sin baksida. Bilen har ståt ca ett år innan han startade den och jag sen kort efter kom och köpte den av han, ända synliga felet var att bromslampan i panelen lyste. Började göra en felsökning med en god vän och vi kolla först mängden bromsolja och den var dålig så vi fyllde på men problemet försvann inte, kollade givaren på handbromsen och den fungerade och givaren på insteget i bilen då den har en givare men lampan ville inte slockna.... Helt plötsligt slocknade lampan och allt verkade frid och fröjd. När vi skulle starta och åka hem från verkstaden så var batteriet tomt och glödgningsrelät slog helt okontrollerat. Vi tog ett annat batteri och då startade den hur lätt som helst och vi vart då lite oroliga och mätte upp hur mycket generatorn laddade och det visade sig att den inte laddade något alls. Vi demonterade generatorn för att kolla kolen och de var väldigt slitna, jag ohm mätte plus till minus och det var noll sen minus till plus och fick ett värde på 6 så vi antog att diodrarna var hela. Köpte en ny laddregulator med kol för 300 kr och monterade den och vi fick 14,1V i laddning men då tändes bromslampan i panelen igen.... Vi körde en bit och sen hände samma sak igen, startmotorn gick inte runt, vi trodde batteriet var tomt igen men efter vi väntat 2 minuter och prövade igen så hoppade den igång som inget har hänt. När vi kom hem så gjorde vi rent jordflätan ordentligt från rost och bromslampan slocknade men den laddar bara 13.5 när inget är på och när någon funktion är på så 12.8.... Vi mätte även direkt på generatorn och tog jordade generatorn och samma värde, ohm mätt i mellan och värdet är 0. Måste vart ett följd fel med dålig från början men varför vart generatorn så dålig?

Någon som har ideer? Nästa idee är att skruva loss regulatorn och göra rent om den skulle vara dåligt jordad mot chassiet på generatorn, eller ligger kolen dåligt mot axeln, köpa ny regulator igen eller kanske en ny generator?
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Konstiga laddningsproblem på husbil

Inlägg av Andy »

Generatorn kan ta skada om den inte har god jordförbindelse och det hade den tydligen inte hela tiden.
Ibland sitter generatorn dessutom i gummiupphängning med en egen liten jordfläta mellan B- och motorblocket, kolla även den i så fall.
Hur såg släpringarna ut i generatorn?
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Konstiga laddningsproblem på husbil

Inlägg av Terho »

Ja är nog det jag är rädd för men vad har tagit skada? Laddregulator? Ja de såg okej ut.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Konstiga laddningsproblem på husbil

Inlägg av Andy »

Jag vet inte vilken typ av generator du har inte heller vilken typ av likriktare som sitter i den.
Det händer att dioderna stryker med av överspänning viken kan bli ganska hög i fältlindningen om lasten plötsligt försvinner t ex genom att jorden (-) blir avbruten och regulatorn hinner inte med att sänka magnetiseringen.

Har du kolen i samma enhet som laddningsregulatorn?
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Konstiga laddningsproblem på husbil

Inlägg av Terho »

Okej där ser man. Ja kolen och regulatorn sitter ihop. Jag kan pröva och mäta igen om diodrarna är hela. Kan en regulator gå sönder lätt?
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Konstiga laddningsproblem på husbil

Inlägg av Terho »

Löst! Remjäveln som slirade i sin tysthet....
Skriv svar