Hur tät behöver elektroniklådan vara egentligen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rockryder
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 mars 2016, 20:30:52

Hur tät behöver elektroniklådan vara egentligen?

Inlägg av Rockryder »

Jag har byggt ett bevattningssystem till odlingslåda och satt allt i en hemsnickrad "fågelholk" som jag dör taket ansluter mot lådan tätat med silikon. Det hela består av batteri, Arduino nano och lite annan småelektronik. Regn kommer inte in men ingångar för kablar har jag inte tätat eftersom jag måste kunna få upp det hela lite smidigt då jag inte har någon laddning kopplat till systemet än. Hur känslig är en Arduino för luftfuktighet? Hur tät bör man göra en låda?


.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 920
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Hur tät behöver elektroniklådan vara egentligen?

Inlägg av kodar-holger »

Personligen tror jag inte luftfuktighet är ett problem. Däremot vatten i flytande form.

Problemet är att vatten tar sig i stort sett alltid in hur tätt man än gör. Det gäller alltså att ha tillräckligt stora hål så det tar sig ut igen! Så tätt uppåt och hål neråt. Du vill inte heller ha in småkryp så det finns särskilda ventiler (som jag inte minns vad dom heter) som släpper igenom ånga men inte vatten.

Nu verkar du ju ha batteridrift men... Man bör också sträva efter att ha det lite varmare i lådan än utanför så att det vatten som kommer in inte kondenserar på elektroniken. Aka värme i lådan.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Hur tät behöver elektroniklådan vara egentligen?

Inlägg av prototypen »

Försök inte gör det tätt, då stänger du in fukt som sedan kondenserar när det blir kallt.

Skydda mot regn ovanifrån och låt det ventileras.

Protte
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Hur tät behöver elektroniklådan vara egentligen?

Inlägg av Klas-Kenny »

Risken med fukt är ju korrosion på kretskort och sådär. Lite skyddslack på så lär det inte vara någon fara så länge det är regntätat ovanifrån och luft kan cirkulera så smått.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Hur tät behöver elektroniklådan vara egentligen?

Inlägg av prototypen »

Har någon av er tittat in i en antennförstärkare som suttit på ett maströr ute i 20 år?
Tennet är grått och det finns lite döda insekter men annars inge problematiskt.

Skyddslack kräver extremt rena kort så man inte kapslar in en massa skit som förstör kortet.

Protte
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Hur tät behöver elektroniklådan vara egentligen?

Inlägg av Klas-Kenny »

Tennet är grått och det finns lite döda insekter men annars inge problematiskt
Det är så sant. Men å andra sidan så har jag även sett elektronik som stått i en lite fuktig lokal i några enstaka år, där ledare på kretskort samt ben på IC-kretsar är totalt sönderärgat. :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hur tät behöver elektroniklådan vara egentligen?

Inlägg av Henry »

För att vara säker hade jag personligen använt en tät låda med minimum IP64 klass och lagt i en påse torkad silikagel så hade det hela gått att öppna och byta batteri, såvida man inte gjort ett enkelt uttag för att ladda batteriet vilket jag absolut hade gjort i stället och då enklare låda och "permanenttätning" medelst silikon.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 309
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Hur tät behöver elektroniklådan vara egentligen?

Inlägg av Wirewrap »

Jag använder vaselin upplöst i ren bensin som jag blaskar på kretskort som jag vill fuktskydda. Det lämnar en tunn skyddande hinna och är inte så känsligt för smuts som lack är. Tränger in överallt.

Har använt metoden i kombination med ventilerad låda på diverse prototyper i lantbruksmiljö under trettio års tid.

Ventilen som släpper igenom ånga men inte vatten heter GoreTex.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Hur tät behöver elektroniklådan vara egentligen?

Inlägg av 13th.Marine »

Goretex-saken är enklast att köpa som en "nippel" som man skruvar i lådan.
Den ska gå att hitta som klisterlapp också, men när jag letade för två år sedan i jobbet så hittade jag ingen som sålde.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur tät behöver elektroniklådan vara egentligen?

Inlägg av danei »

På jobbet brukar det sägas att det viktigaste på en tät låda är att den har ett 5mm hål på lägsta punkten så att vattnet kan komma ut.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Hur tät behöver elektroniklådan vara egentligen?

Inlägg av JanErik »

Har en mätnod i kallt plåtgarage sedan april 2014, inte haft några problem med oxid på just elektroniken eller lödningar, däremot nog i kontakter.
Värst är SMA-kontakten för antennen, har lödat en tråd över den nu.
Använder standard DC-kontakt 2.1mm (som används på Arduino) för matningen och 3.5mm stereoplugg för styrning och feedback från motorvärmaruttag, samt 3.5mm monoplugg till en temperatursensor nergrävd i marken. De har för det mesta fungerat men ibland kontaktfel, speciellt då temperaturen ändras mycket.
Silikonfett hjälpte en stund men gjorde inga underverk på antennen iaf.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Hur tät behöver elektroniklådan vara egentligen?

Inlägg av Klas-Kenny »

JanErik: Det där är lite intressant. Mitt jobb här en produkt byggd för väldigt frestande miljöer, helt ingjuten i plastlåda. Där sitter en SMA på vilken det skruvas en vanlig antenn modell "pinne", aldrig hört om några sådana problem där.

Används utomhus, bland annat på flistuggar mm.
Nerre
Inlägg: 26697
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur tät behöver elektroniklådan vara egentligen?

Inlägg av Nerre »

Henry skrev:För att vara säker hade jag personligen använt en tät låda med minimum IP64 klass och lagt i en påse torkad silikagel så hade det hela gått att öppna och byta batteri, såvida man inte gjort ett enkelt uttag för att ladda batteriet vilket jag absolut hade gjort i stället och då enklare låda och "permanenttätning" medelst silikon.
En låda som är IP64 är inte lufttät. Variationer i temperatur kommer troligen att göra så att luft "pumpas" ni och ut. Om luften innehåller fukt (och det gör den mesta luften) så kommer din silikagel rätt snart att vara mättad.

Normal luft är inget problem för elektronik oavsett hur hög luftfuktighet det är, för elektroniken är i princip alltid varmare än luften och då bildas ingen kondens på elektroniken. Eventuell kondens bildas på lådans innerväggar, och då är det bättre att se till att den kondensen dräneras ut än att försöka hindra luft från att komma in.

Ska du ha en helt tät låda så måste du i såna fall se till att den har ett tryckutjämnande membran, typ att en sida är av gummi eller silikon, så inte temperaturvariationer gör att luft sugs in.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23607
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hur tät behöver elektroniklådan vara egentligen?

Inlägg av Henry »

Sant, tänkte dammtät och då fukttät men det är ju förstås inte för tryck så IP67 så håller det för både gassande sol som minusgrader.

Oavsett så hade jag i alla fall jag satt det i något som varit helt tätt och med en påse silikagel i så hade jag vetat och inte vara rätt säker eller "i princip" på att det varit ok oavsett väderlek år in och år ut, men det är jag.

Membran hade sedan säkert inte behövts för en IP67 låda, då hade det fått vara en rätt stor en skulle jag tro.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Hur tät behöver elektroniklådan vara egentligen?

Inlägg av Elman »

Vid montering av IP65-67 Dosor/brytare utomhus skall man enligt dom flesta tillverkare borra ett ca 4mm hål i botten , tror tom det står i svensk elstandard (orkar inte titta nu) anledning annars blir det innestängd kondens.

Hjälpte en släkting montera ett just en antenn , ägaren ville göra det 100% tätade allt med silicone ,6månader senare rann det kondensvatten in i tv:n :-(
Det bildades i dosan längst upp rann sedan via koaxkabelns skärm :-( Resultat nya kablar,mastfilter och antenner bara stålröret gick och behålla
Är hålet för litet bildas ytspänning i hålet och fukten stannar kvar i boxen. Hänt flera gånger att man åker till kund med jordfel(sbrytare) och löst problemet med att borrahål i väggutaget !!! och det är alltid nästan på sydsidan av huset. på en vägg som är regnskyddad under tak men inte solskyddad .
Men erkänner att det känns konstigt att först köpa en vattentät produkt och sedan borra hål i den för att det inte skall bli vatten i den !!
/P
Skriv svar