Bluetoothmodul som går att para ihop för stereoljud sökes

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Bluetoothmodul som går att para ihop för stereoljud sökes

Inlägg av Glycol79 »

Som rubriken säger så söker jag en modul som går att para ihop med en annan och då bilda ett stereopar. Det finns en del högtalare från bla JBL och Sony som har denna funktion men jag vill bygga egna. Har ett par retrohögtalare i husvagnen som jag tänkte bygga om.
Jag har googlat ihjäl mig på detta men hittar inget vettigt, så jag behöver lite hjälp.
pbengtss
Inlägg: 149
Blev medlem: 28 december 2010, 01:03:51

Re: Bluetoothmodul som går att para ihop för stereoljud söke

Inlägg av pbengtss »

Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Bluetoothmodul som går att para ihop för stereoljud söke

Inlägg av Glycol79 »

Får kolla igenom dem, har kollat många på ALi och ebay utan lycka.
Tanken är inte att ha en högtalare i stereo, utan funktionen jag tänkt mig är att ha 2 högtalare, båda i mono med egen förstärkare osv.
Använder man bara den ena så får man monoljud, använder man båda så kan man para ihop dem och få vänster och höger kanal.

Ett exempel:


Man skulle kunna köpa ett par och slakta, men man måste kunna hitta en modul med de funktionerna tycker jag.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Bluetoothmodul som går att para ihop för stereoljud söke

Inlägg av Micke_s »

Köra två rpi zero w.
Ena kör bluetooth A2DP, tar ena kanalen ut. Den andra kanalen sänder den över wifi till den andra..

Kanske går att vara bluetooth device + master samtidigt..

Alternativt så lyssnar den andra rpi på A2DP förbindelsen..
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Bluetoothmodul som går att para ihop för stereoljud söke

Inlägg av E Kafeman »

Kanske går att vara bluetooth device + master samtidigt..
Det är nog effektivaste lösningen. I synnerhet om kostnad och utrymme är viktigt. Det är så det är löst här: https://earin.com/
För hobbybruk kan en enklare lösning vara att man stoppar dit två BT-moduler i en högtalare.
Parningen mellan högtalare kan automatiseras och man kan på det viset låta master-högtalaren bestämma om den ska ta mono-ljud till sej självt eller om andra högtalaren detekteras, så skickar den vidare ena kanalen.
Vill man absolut så går det bygga ett dynamiskt system där bägge högtalarna alternativt kan agera master.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Bluetoothmodul som går att para ihop för stereoljud söke

Inlägg av Glycol79 »

Dubbla moduler i en masterhögtalare hade varit kanon. Då hade man sluppit ifrån att först para högtalarna med varandra och sen med uppspelande enhet.
Frågan är bara hur man får mastermodulen att tex gå från mono till att bara spela vänster kanal om den andra högtalaren detekteras.
Om man i mastern gör en monokoppling av kanalerna och har en krets som kopplar om högerkanalen till modul 2 så fort slavhögtalaren detekteras kanske det kan funka.
Men jag antar att ena kanalen blir fördröjd då.
Som jag har förstått det så funkar färdiga lösning som så att någon form av synk utförs i mastern och båda kanalerna blir lite fördröjda jämfört med om bara en högtalare används.

Tror jag skall beställa några moduler samt 2 kinahögtalare att labba med. Har plockat isär en del kina noname skit och det är oftast en färdig modul inlödd på förstärkarkortet.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bluetoothmodul som går att para ihop för stereoljud söke

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har en förstärkare på 2x25W med (enbart) BT-mottagare som du kan få överta billigt. Den måste dock förses med 12-24V matningsspänning men ska tydligen funka med BT. Jag beställde med plexiglashölje.
http://www.ebay.com/itm/TDA7492P-2-25W- ... 1653402237
Skriv svar