Nätaggregatsproblem, kondingarna?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Nätaggregatsproblem, kondingarna?

Inlägg av Jolles »

för 12-15 årsedan byggde jag ett hyffsat fint (dual-mono) slutsteg med helt enskillda nätaggregat (förrutom 230v power-in) som sedan ett par år börjat strula en aning i form av "skrap" eller bortkopplingar i ljudet, ett par av elektrolyterna på förstärkarkorten var ev ganska billig kvalité så jag ersatte dom i dagarna och det första steget har hittills varit problemfritt.

Jag gjorde det andra steget likadant men vid power-up så började transformatorn ryka (!!) efter kanske 20sek och jag konstaterar även att det brummar om den trafon.
Trafon har ett enkelt nätaggregat som går via en likriktarbrygga vidare till en kondensatorbank (kondensatorerna har effektmotstånd för att snabbt laddas ur) sen vidare till förstärkarkortet.

Förstärkarkortet har även en ingång för växelström direkt från transformatorn som endast hanterar en fördröjning för att koppla på högtalaren med ett relä.

Vid strömtilförsel så lyser några dioder upp på förstärkarkortet (ström kommer altså fram) men dessa slocknar tämligen snabbt när jag stänger av (på den fungerande kanalen så lyser dioderna ganska länge innan de slocknar) och transformatorn brummar. Om jag kopplar bort kondensatorbanken så slutar trafon att brumma - DET och att de tydligen slutat att laddas upp efterssom lysdioderna på förstärkarkortet slocknar direkt säger till mig att en eller flera kondingar är slut, men min fråga är då:

1. Har transformatorn tagit stryk av att ha rykt? Jag har tittat på den och ser inga brännskador samt att den verkar ju göra jobbet fortfarande.
2. Vad har egentligen hänt med kondensatorerna om de skapar en så rejäl belastning på trafon?
3. Jag har en ingående säkring till trafon som inte utlöste, behöver jag en säkring i själva nätaggregatet också??

Tips...? :-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hsd
Inlägg: 2119
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Nätaggregatsproblem, kondingarna?

Inlägg av hsd »

Trafo som ryker kan vara rökt, koppla loss sekundären och mät

Fundera på var det kan ha skett en felkoppling
Kolla likriktaren och kondensatorena

Har Du kvar kretschema

Normalt brukar det finnas säkringar på sekundärsidan, men inte alltid , hade det funnits borde säkringen blåst innan trsfon började ryka

.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Nätaggregatsproblem, kondingarna?

Inlägg av Jolles »

Schemat har jag kvar.
Jag har mätt och tittat överallt men ser inget konstigt, kan man göra en ESR-test på kondingarna på plats utan att koppla loss allt eller blir dte helt galet?
hsd
Inlägg: 2119
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Nätaggregatsproblem, kondingarna?

Inlägg av hsd »

Koppla loss och mät,

.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Nätaggregatsproblem, kondingarna?

Inlägg av breflabb »

ESR mätning kommer inte att ge något svar. När det ryker om trafon då har man
tvär kortis någonstans. Likriktaren,kondninger,eller annat.Men när det går så långt
att trafon ryker då har även tråd isoleringen släppt så den kan vara väck.
Det där med ESR är så jäkla överdrivet nuförtiden.
Rätt ESR krävs bara på ytterst få konstruktioner
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Nätaggregatsproblem, kondingarna?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kolla också motstånden som ligger över kondingarna. Hur stora är de (motstånd, effekt)??
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Nätaggregatsproblem, kondingarna?

Inlägg av Jolles »

breflabb skrev:ESR mätning kommer inte att ge något svar. När det ryker om trafon då har man
tvär kortis någonstans. Likriktaren,kondninger,eller annat.Men när det går så långt
att trafon ryker då har även tråd isoleringen släppt så den kan vara väck.
Det där med ESR är så jäkla överdrivet nuförtiden.
Rätt ESR krävs bara på ytterst få konstruktioner
Tack för bra svar! Min tanke med ESR mätning var snarare ett eventuellt konstaterande om hurvida en konding är _död_ eller om den verkar ok.
Tvärkortis låter ju inte bra förstås, men det kan ju inte vara helt tvärkortis när det faktiskt kommer fram ström till förstärkarkortet?
soundbrigade skrev:Kolla också motstånden som ligger över kondingarna. Hur stora är de (motstånd, effekt)??
Det sitter tre plus tre paralella 15k som min lilla illustration visar: (effekten är 3W eller 5W minns faktiskt inte och nätaggsschemat är borta, någon AoE tidning)
Dock så fick min super-budget multimeter fnatt när jag mäter dom (utanför kretsen förstås) Andra motstånd kunde den ju mäta så vet inte vad som hänt med de där motstånden?! Samma resultat på båda kanalerna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Nätaggregatsproblem, kondingarna?

Inlägg av prototypen »

Även med tvärkortis efter trafon så har jag MYCKET svårt att tro att det ryker ur trafon på 20 sekunder.
Motstånden på ritningen är inte 15 k, i så fall skulle det vara en mycket liten förstärkare

Börja metodiskt och mät likriktaren, kondingar (stötmätning), belastning.

Protte
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Nätaggregatsproblem, kondingarna?

Inlägg av Jolles »

prototypen skrev:Även med tvärkortis efter trafon så har jag MYCKET svårt att tro att det ryker ur trafon på 20 sekunder.
Motstånden på ritningen är inte 15 k, i så fall skulle det vara en mycket liten förstärkare

Börja metodiskt och mät likriktaren, kondingar (stötmätning), belastning.

Protte
Det är så jag tolkar dom iaf, se bild. Eller är det bara "R15" som är relevant (15 ohm)?
Ska plocka isär mer och mäta nu under dan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Nätaggregatsproblem, kondingarna?

Inlägg av Jan Almqvist »

Jag tolkar '0R15' som 0.15 Ohm.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Nätaggregatsproblem, kondingarna?

Inlägg av xxargs »

det hanns före, men som sagt 0R15 betyder 0.15 Ohm, 'K' efter kan betyda något helt annat som precision eller temperaturklass, det är siffrorna före och efter 'R' som är det viktiga när det gäller att tolka komponentvärdet på lågohms-motstånd.

med andra ord agerar de som inrush-skydd och sparar kontakt, stickpropp och ev smällande säkring från höga strömstötar när du slår på utrustningen.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Nätaggregatsproblem, kondingarna?

Inlägg av breflabb »

Om man skall börja lite från början.Hur mycket resistans har du
mellan nollan och plus och minus,efter bryggan.Man kan frikoppla bryggan från
övriga kretsar och mäta obelastad,det kan ge en indikation om felet
ligger före eller efter bryggan.Om allt är OK där så går man vidare i små steg
Det är det rätta tycker jag.Det som du uppfattade som rök kan ha kommit
från dom där lågohmiga motstånden
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Nätaggregatsproblem, kondingarna?

Inlägg av grym »

sitter kondingarna rätt + och - ?

troligen någon kortsluting någonstans, som sagts innan mät och kolla

man kan köra det klassiska med en glödlampa i serie med förstärkaren för att få liite ström och kolla vart man har kortisen med
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Nätaggregatsproblem, kondingarna?

Inlägg av Jolles »

Jan Almqvist skrev:Jag tolkar '0R15' som 0.15 Ohm.
Jaa naturligtvis nu ser jag :) och 'K' tolerans ±10% ?
breflabb skrev:Om man skall börja lite från början.Hur mycket resistans har du
mellan nollan och plus och minus,efter bryggan.Man kan frikoppla bryggan från
övriga kretsar och mäta obelastad,det kan ge en indikation om felet
ligger före eller efter bryggan.Om allt är OK där så går man vidare i små steg
Det är det rätta tycker jag.Det som du uppfattade som rök kan ha kommit
från dom där lågohmiga motstånden
Bryggan frikopplad;
plus till nollan ger 11,3M
minus till nollan ger 5,5M

När röken kom så hade jag ett mjukstartskort innan transformatorn, det kretskortet var monterat över transformatorn (allra längst ner till vänster intill kylflänsen om du ser på första bilden jag postade) och det var där röken kom. mjukstartskortet har jag undersökt och ser fint ut och luktar inte bränt, det var därför jag antog transformatorn vilket kanske var ett djärvt antagande. Det hann inte komma jätte mycket rök men tillräckligt för att märkas.
grym skrev:sitter kondingarna rätt + och - ?

troligen någon kortsluting någonstans, som sagts innan mät och kolla

man kan köra det klassiska med en glödlampa i serie med förstärkaren för att få liite ström och kolla vart man har kortisen med
Kondingarna är rätt och allt har som sagt funkat super i 10år, jag har inte ändrat eller lossat annat än förstärkarkortet de senaste dagarna (samt ett par sladar för att mäta på förstås)
Det där glödlampstestet har jag inte provat, hur funkar det?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Nätaggregatsproblem, kondingarna?

Inlägg av grym »

man kopplar in en lagom glödlampa i serie med slutsteget, är det ett större slutsteg så kanske en 250 eller 500w halogen, om det är kortis eller tar mycket ström så lyser lampan och agerar som ett överströmsskydd och man kan ofta mäta sig runt och kolla var man har kortisen, då har man ju lite ström i alla ledningar fram till kortisen och man kan ofta mäta spännigen på olika punkter
Skriv svar