Laddare 42v, problem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ontop
Inlägg: 20
Blev medlem: 9 september 2011, 21:34:53

Laddare 42v, problem

Inlägg av Ontop »

Köpte ett Kinaelcykelkitt, funkade kanon tills det var dags för laddning. Laddaren pluggas i och laddar en minut innan den slår över till klar och slutar ladda. Mäter man spänningen i detta läge är det 0v ut från laddaren så är det även om strömmen bryts för en stund. Om den däremot står ett längre tag ger den 42v obelastad. Batteriet kommer aldrig upp i mer än 36v oavsett antal försök.

Då batteriet var så gott som fulladdat när jag fick det antar jag att problemet ligger i laddaren, någon som kan guida problemlösningen?
Äger ingen annan 42v källa så det blir att prova sig fram.

Bild på kretskortet bifogat.
DSC_1407.JPG
DSC_1408.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Laddare 42v, problem

Inlägg av danielr112 »

Om den nu är "ny" varför inte bara kontakta säljaren och få en ny?
Ontop
Inlägg: 20
Blev medlem: 9 september 2011, 21:34:53

Re: Laddare 42v, problem

Inlägg av Ontop »

Det har jag gjort och han är beredd på att skicka en ny men är det inte laddaren vill han inte åta sig att byta ut batteriet...så jag tänkte att det kunde vara värt att säkerställa att problemet ligger i laddaren.
opampen
Inlägg: 1779
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Laddare 42v, problem

Inlägg av opampen »

Var har du köpt den? Du måste ju ha någon form av garanti? Så länge det är garanti så ska butiken/återförsäljaren lösa problemet. Om sen säljaren inte tycker att det är ide´att skicka efter en ny ska du kräva att få pengarna tillbaka. Du ska inte göra några ingrepp själv för då är det inte säkert att garantin gäller!
Ontop
Inlägg: 20
Blev medlem: 9 september 2011, 21:34:53

Re: Laddare 42v, problem

Inlägg av Ontop »

Garantin på aliexpress är ju inte mycket att hänga i julgranen, jag är nöjd om han skickar en ny laddare. Så frågan kvarstår: hur felsöker jag laddaren så jag klagar på rätt komponent?
opampen
Inlägg: 1779
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Laddare 42v, problem

Inlägg av opampen »

Du måste ju ha ett schema och kunna felsöka till att börja med. Han ska skicka en ny laddare skriver du. Egentligen ska han ta reda på vad det är för fel även om det är Ali express. Du som kund ska inte behöva förklara det!

Men det troliga är att felet ligger i laddaren. Ser att den är CE-märkt, men man ska ändå vara försiktig med att köpa nätanslutna apparater från Kina om man inte riktig vet vad det är för kvalitet. Det händer att dom kan börja brinna i värsta fall i basta fall fungera den inte som i ditt fall. Självklart finns det bra Kina produkt också. Men det är som att spela rysk roulett.

Kan vara konstruktionsfel eller komponent fel mm. Därför måste du som jag skrev innan ha ett schema om du nu ska lägga ner tid på att komma till rätta med den. Om du nu lyckas. För om det är konstruktionsfel så är det inte så mycket du kan göra. (Typiskt Kina skit).Var försiktig när du mäter på kortet det är inte säkert att det är så bra isolerat mellan primär och sekundär sidan.

Många som köper från Kina för att det är billigt men det kan bli dyrare också om produkten t.ex. inte är godkänd för den svenska marknaden och en olycka händer(personskada eller brand) och om du har otur så gäller inte din hemförsäkring. Ett varningens finger för nätanslutna Kina produkter. Det kan gälla även från andra länder som t.ex. USA.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Laddare 42v, problem

Inlägg av Andy »

Du får improvisera för att kolla batteriet, ladda med något annat t ex 2 seriekopplade laptopnätdelar eller annan kombination beroende på vad du har tillgång till som kan lämna lämplig spänning.
Lämna inte detta obevakat, håll koll på spänningen och begränsa strömmen med ett motstånd eller på annat sätt.
Ontop
Inlägg: 20
Blev medlem: 9 september 2011, 21:34:53

Re: Laddare 42v, problem

Inlägg av Ontop »

Jo, riskerna med Kinaelektronik känner jag till. Egenbyggda 3d skrivaren, lifepo4 konverterad ergorapido och lipo lämnas aldrig utan uppsikt under drift/laddning.
Har försökt komma upp i spänning med andra källor, 48v och 20 a känns lite mycket för att prova dock. Skruvade isär batteriet och fann både BMS och Samsung 18650 så med tanke på vad jag beställde så verkar det stämma. Att ladda varje bank 4,2v känns inte lockande men kanske blir lösningen. Beställde även en reservladdare till hoverboard från svensk säljare som frugan kan ha på jobb, får testa den när den dyker upp.
Granskade pcb idag och fann en resistor (2002) på en plats märkt c27, övre högra hörnet på bilden, märkligt?
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Laddare 42v, problem

Inlägg av xxargs »

Som beskrivningen i början indikerar så verkar beteendet vara samma som en del switchade nätaggregat gör när de går i strömgräns - dvs - hugger ned helt och inget händer förrän man tagit bort nätspänningen i kanske över 20 minuter innan den vill gå igång igen.

Det kan vara så att det inte finns en fungerande strömgräns i din laddare (dvs. strömmen stannar på en maxnivå när man försöker dra mer ström och spänningen sjunker istället) och förutsätter att din batteripack sköter strömbegränsningen - då är det fel typ av laddare för uppgiften.

Det kan också vara i exemplaret en icke fungerande strömgräns i din laddare av någon orsak och aggregatet slår av sig i panik och går i skyddsläge när det strömrusar okontrollerat.
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1933
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Laddare 42v, problem

Inlägg av wiklis »

Troligen samma laddare som är till hoverboards, också 42V och liknande kontakt.
Köpte 3st för 58:- st för några dagar sedan.
Knappast värt att lägga tid på lagning för den pengen.
Känner du nån med hoverboard så låna laddaren och prova.

wiklis
opampen
Inlägg: 1779
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Laddare 42v, problem

Inlägg av opampen »

Av priset att döma så bör man väl tänka efter om detta är en seriös produkt?? Eller hur?! Det är billigt men kvalitet därefter. Ofta är det så! Kanske det är bättre att lägga till någon eller några hundra lappar och få bättre kvalitet?
Skriv svar