Fördröjd avstängning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Henrik_77
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 juni 2017, 21:42:07

Fördröjd avstängning

Inlägg av Henrik_77 »

Hej,
Jag vill ha ett relä (230VAC) som sluter en 24VDC krets (se bild 1, AND-grinden symboliserar här en Qubino Flush 2 Relay [kjell]https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... GQodb3cM2w[/kjell]). Problemet är att reläet ibland "studsar" eller slår ifrån under korta perioder vilket får till följd att Qubino-brytare slår till och från när jag inte vill det.

Jag tänkte lösa det genom att bygga en fördröjd avstängning mha en MOSFET (enl. bild 2, graferna över kretsen visar spänningen över de båda voltmetrarna över ca 10 sekunder.). Tyvärr är mina elektronikkunskaper som synes begränsade och jag lyckas bara få ut en "inverterad" signal, dvs. jag får 0V när jag vill ha 12V och vise versa.

Kan någon ge mig lite u-hjälp och modifiera kretsen så att jag får ut 12V när brytaren är stängd och 0V efter ca 0.5-1.5 sekunder när brytaren öppnas?

mvh
Henrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ejohsjo
Inlägg: 151
Blev medlem: 2 december 2006, 16:18:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fördröjd avstängning

Inlägg av ejohsjo »

Om du söker en lösning med få komponenter så är en kondensator och ett motstånd parallelt med ingången på Qubinon ett alternativ. Nackdelen är att den ser en långsamt avtagande signal, men det bör inte vara ett problem. Testa och utvärdera. Du kanske redan har komponener för det hemma?
Skriv svar