Märkligt batteribeteende

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Märkligt batteribeteende

Inlägg av Pen »

Upptäckte av en slump ett mycket märkligt beteende på batterispänningen på min Volvo V70 årsmodell 2012.

Vilospänningen är omkring 12.5V. Men när man precis har startar så gör den en sving upp till 15.0V för att sedan sjunka ner till 12.2V efter kanske 15s. Där stannar den sedan och förblir där oberoende av varvtal och belastning med ett undantag. Om man ändrar varvtal på kupefläkten (steglös ratt) så följer batterispänningen med nästintill helt linjärt upp och ner. Max fläkt blir 13.5V och min fläkt åter 12.2V.

Om generatorn hade varit dålig hade jag förväntat mig tvärtom - spänningen skulle sjunka med ökad fläkthastighet (last). Men nu överkompenserar regulatorn och endast med fläkten på max så får batteriet hyfsad laddspänning.

Antingen är något fel eller så har man infört någon slags väldigt intelligent laddning av batteriet. Det jag kan se är att det verkar sitta något som skulle kunna vara ett hallelement på minuspolen. Det matas med en kanske 0.5kvmm ledare från plus och sedan går det en mycket tunnare signaltråd iväg någonstans. Jag kan inte se att spänningen mäts över batteriet - den kan alltså mätas på klassiskt vis i regulatorn på generatorn och/eller längre in i bilen någonstans.

Till saken hör att jag aldrig har haft något problem med att starta bilen.

Någon som har en hypotes till detta beteende? Rätt eller fel?
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Märkligt batteribeteende

Inlägg av Hedis »

Det är inte en batterifrånskiljare som bryter batteriets krets vid ev. krock du ser på kabeln nära polen?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Märkligt batteribeteende

Inlägg av danei »

Jag tolkar det som att du inte mätt batterispänningen. Stämmer det?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Märkligt batteribeteende

Inlägg av TomasL »

På moderna bilar så styrs laddningen i slutändan av motorstyrningen, så är det på min Cheva i alla fall.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Märkligt batteribeteende

Inlägg av Sverige »

Troligtvis är det en IBS som sitter på minuspolen.

Det är inte så att bilen är utrustad med "bromskraftåtervinning"?
Generatorn laddar när man bromsar/saktar ner.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Märkligt batteribeteende

Inlägg av Pen »

Jag råkade ha schemat på bilen och där benämns grunkan på minuspolen BMS, Battery Monitoring Sensor. Jag hade fel att spänningen inte mäts. Signalkabeln är någon slags buss som kan överföra diverse information (ej CAN, verkar kallas LIN). Så det verkar som om både spänning, ström och temperatur mäts.

Sökte sedan på BMS på "jagrullar" forat och fick träff med följande utmärkta svar:

"Batteriets laddningsstatus är inte enkel att avgöra enbart på polspänningen. För att kunna lita på polspänningen måste batteriet ha vilat en bra stund och hänsyn till temperaturen måste tas. Det är sällan det går i bilar. På en del varianter av senare MY finns därför även en BMS (battery monitoring sensor) som komunicerar med CEM via LIN och som tillför ytterligare övervakning av ström till/från batteriet, batterispänning och temperaturen. Denna matas direkt från batteriet och mäter därför exakt polspänning nära batteriet utan spänningsfall och strömmen genom minuskabeln. Sensorn sitter direkt ovanför batteriet och mäter därigenom även omgivningstemperaturen runt batteriet. Sensorn möjliggör exaktare kontroll av laddningen m.a.p. polspänning, temperatur, last, osv. Statistikmöjligheter som t.ex. hur många laddningar/urladdningar som skett och om batteriets gränser överskridits kan man också få. Eftersom mätningen är ganska exakt och sker nära batteriet kan man genom strömändringar och spänningsändringar avgöra batteriets interna impedans som ytterligare kan användas för att optimera laddningen t.ex. om batteriet blivit kraftigt urladdat då generatorns spänning kan begränsas något för att förhindra kraftiga strömrusningar vid laddningens början. Impedansen kan även säga lite om batteriet är friskt eller inte. Och inte minst kan sensorn avgöra batteriets laddningsstatus vid urladdning med avstängd motor för att förhindra skadlig urladdning. Eftersom sensorn kommunicerar med CEM kan elförbrukare slås ifrån automatiskt när batteristatus så kräver."

Tja, det är kanske optimalt och bra. Men det går inte längre att själv mäta om generatorn laddar som den ska. Inser att jag får skaffa Volvo VIDA och DICE förr eller senare. :-(

PS: På något sett måste "CEM" kommunicera med regulatorn på generatorn för att strypa. Har inte hittat detta ännu.
Edit: Jo, generatorn styrs också via LIN från ECM. Och så får man anta att CEM och ECM pratar CAN med varandra.
Senast redigerad av Pen 13 juni 2017, 16:18:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14863
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Märkligt batteribeteende

Inlägg av mrfrenzy »

Låter som det fungerar ganska normalt.
För att kolla exakt måste man förstås ha vida.

Stå med lyset på en timme och starta sen så ska du se att den laddar.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Märkligt batteribeteende

Inlägg av Pen »

He, he. Jo, du har säkert rätt.

Fast jag hade behövt den lilla extra 13.5-14.5V som man har i klassiska bilar för att driva min omformare på max effekt (se min tråd i idebanken). Det fungerar nu endast om jag dessutom kör fläkten på max vilket ju är lite trist (och knappast miljövänligt).

Kanhända fungerar det om jag lägger omformaren efter BMS, så att även omformarens ström mäts. Den missas förstås om man sätter klämmorna direkt på batteriet.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Märkligt batteribeteende

Inlägg av Sverige »

Ja alla förbrukare ska ligga efter "det intelligenta batterisystemet".
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Märkligt batteribeteende

Inlägg av Pen »

Precis - nu fungerar det perfekt. Jag får 14.5V till omformaren oberoende av vad jag lastar den med. När jag pluggar in 700W så riktigt hör man hur bilmotorn tar i.

Det blev förstås helt fel när jag gick förbi mätsystemet.

Då har man lärt sig något. Man kan undra vad som är bäst när man ger starthjälp. Var man sätter klämmorna och huruvida det ens är meningsfullt att ha bilen igång som brukligt var. Bilens egen startmotor går förbi mätsystemet, fast då vet ju programvaran att man håller på och starta.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Märkligt batteribeteende

Inlägg av TomasL »

På många av dagens bilar finns det väl speciellt anpassade anslutningar för startkablar mm.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14863
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Märkligt batteribeteende

Inlägg av mrfrenzy »

Det finns tydliga instruktioner i boken om hur man ska ansluta startkablar för att inte orsaka problem med elektroniken.
På många bilar finns också skyltar vid batteriet och i motorrummet där det brukar finnas en starthjälpskontakt.

Det bästa är att inte använda startkablar alls om man kan undvika det - många skador händer vid in- och urkoppling av dessa.
Ladda istället batteriet en kvart.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Märkligt batteribeteende

Inlägg av Sverige »

Bilens egen startmotor går förbi mätsystemet

Gör det verkligen det?
IBS/BMS sitter direkt på minuspolen därefter minuskabeln som jordar chassit.
För det går väl inte en separat minuskabel direkt från batteriet, före mätningen, till startmotorn (som då måste vara isolerad från motorn)...?
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Märkligt batteribeteende

Inlägg av Pen »

Nej, du har helt rätt. Det är jag som tänkte fel. Mätningen är ju på minus.

Det är på plussidan som det är separata ledare och grovsäkringar för å ena sidan förbrukare och å andra sidan generator och startmotor.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: Märkligt batteribeteende

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Viktigt med extern laddning av batteriet på dessa nya bilar att den ansluts rätt så man inte lurar batteriövervakningen.
Skriv svar