Ladda fritidsbatteri - chassikontakt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Buzzyll
Inlägg: 13
Blev medlem: 22 april 2014, 01:40:11

Ladda fritidsbatteri - chassikontakt

Inlägg av Buzzyll »

Hej!
Har en utomhusstereo som drivs med 2st stora fritidsbatterier på 12V 70Ah. Jag har hittills alltid tagit ur batterierna när dessa ska laddas. Nu skulle jag vilja göra en lite mer permanent lösning där jag har möjligheten att ladda batterierna när de fortfarande är monterade. Hade någon fundering på att fixa någon typ av chassikontakt som man sedan kan koppla batteriladdaren till. Någon som har något tips på hur jag skulle kunna gå tillväga, och kanske något tips på komponenter? Batterierna är seriekopplade i lådan. Har för närvarande bara en 12V laddare så laddar dem en åt gången nu. För att slippa investera i en ny 24V-laddare skulle det vara intressant att ha ett "uttag" till varje batteri, så kan jag haka på dubbla laddare om de ska laddas samtidigt. Då kanske jag även skulle behöva en switch för att koppla isär batterierna under laddningen?

Om jag nu gör så att de kan laddas utifrån är det helt vansinnigt att ladda dem i en sluten låda på ca 280L? Vet att det t.ex. kan bildas gaser vid laddning, så antar att jag borde "öppna" upp lådan när laddning ska genomföras.

Slängde fram lite idéer och fundering här nu bara. Rätta gärna felaktiga antaganden :)
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17118
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Ladda fritidsbatteri - chassikontakt

Inlägg av AndLi »

CTek och div kopior har en kontakt som man kan panelmontera, man kan också välja att ansluta med den gamla typen av klämmor.
Ventilation bör du definitivt ha.

Med två laddare som "flyter" kan du ladda de två batterierna samtidigt utan att koppla isär dem....
Du bör nog ha en flytande laddare om du bara ska ladda ett i taget med, chansen är väl rätt stor att båtens jord, minus och laddarens jord annars är ihopkopplade...
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17118
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Ladda fritidsbatteri - chassikontakt

Inlägg av AndLi »

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ladda fritidsbatteri - chassikontakt

Inlägg av Glenn »

Hur panelmonterar man den typen av kontakt ?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ladda fritidsbatteri - chassikontakt

Inlägg av danei »

Är det ett slutet batteri så skulle jag inte fixa någon extra ventilation.

AndLi: Hur kom båten in i bilden?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17118
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Ladda fritidsbatteri - chassikontakt

Inlägg av AndLi »

Danei: Haha, bra fråga....

Glenn: Exempel Helge, CTEK har en variant som går att panelmontera.. Annars funkar säkert smältlim och 3D skrivare bra!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ladda fritidsbatteri - chassikontakt

Inlägg av Glenn »

Det var just därför jag frågade, skulle gärna panelmontera en kontalkt på motorcyklarna istället för att ha den hängande löst under sadeln som nu :)
Skriv svar