abc80 felsökning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
olalofberg
Inlägg: 230
Blev medlem: 5 november 2014, 19:00:57
Ort: Kristdala

abc80 felsökning

Inlägg av olalofberg »

Fråga: Någon som kan tipsa om metoder för felsökning av gamla mikrodatorer?
Finnes: Icke fungerande ABC-80 moderkort, schema, disassemblerad rom-listning,
flera andra fungerande moderkort, 16kanalers logikanalysator, oscilloskop.
Har hittat ett par fel (socklar fick ingen kontakt med vissa ben). Har också provat
att byta alla kretsar på sockel från ett fungerande men det hjälpte inte. Har provat
att logik-kolla adressbuss och lite kontrollsignaler tillräckligt för att jag ska se att
processorn följer programmet korrekt i början.

Börjar få slut på idéer. Någon som har något bra tips?

(posten finns på flera sidor...)
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: abc80 felsökning

Inlägg av adent »

Kan tyvärr inte hjälpa dig, men får en känsla av Deja vu, läste nog precis detta på FB :)

Själv har jag en Compis som har fungerat, men inte längre gör det.
Användarvisningsbild
abcabc
Inlägg: 188
Blev medlem: 13 september 2014, 21:59:16

Re: abc80 felsökning

Inlägg av abcabc »

0: Ordentlig fysisk och optisk inspektion
1: Kontrollera att kortet har spänning
2: Byta ut alla elektrolytkondensatorer (på äldre saker inte bara testa utan byta rakt av)
3: Kan nog vara att byta ut socklar om de är av lägre kvalitet
4: Kontrollera spänningar till alla logikkretsar
5: Kontrollerar frekvenser till alla kretsar ingångar med frekvenser
6: Mät alla resistorer och misstänkta ledningsbanor
7: Efter det följ alla logiksignaler... byt kretsar ... koppla in logikanalysatorn ... skaffa ett lika kort och jämför ... ge upp

Jag har hört att socklarna på just abc80 har varit dåliga så det är helt klart något att byta ut helt.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: abc80 felsökning

Inlägg av bigmac »

Det finns en intressant felsökning som eevblog gjorde för en tid sedan på ett oscilloskop.

Där funkade inte knapparna på framsidan. Efter MYCKET felsökning visade det sig att kortet var knäckt efter att något stött emot frontpanelen. Mycket svårt att se den fina sprickan i kortet. Bara ett tips
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: abc80 felsökning

Inlägg av xxargs »

Är Eprommar raderade och ombrända med samma data som innan?? - om de tillverkades i området 1980-1982 så är det nästan 40 år gamla vid det här laget - på den tiden sa tillverkare av Eprommar att de har en retention tid på 10 år och det är en bit förbi den tiden nu...

Om de inte är ombrända (och innehållet verifierad med rätt checksumma etc.) så är cellerna i dessa förmodligen så urladdade att de förmodligen inte svänger om sina utgångar vid adressering med den snabbhet och bestämdhet som är tänkt på vissa minnesceller och Z80 misstolkar ibland och det spårar ut.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: abc80 felsökning

Inlägg av anders_bzn »

abcabc skrev:0: Ordentlig fysisk och optisk inspektion
1: Kontrollera att kortet har spänning
2: Byta ut alla elektrolytkondensatorer (på äldre saker inte bara testa utan byta rakt av)
3: Kan nog vara att byta ut socklar om de är av lägre kvalitet
4: Kontrollera spänningar till alla logikkretsar
5: Kontrollerar frekvenser till alla kretsar ingångar med frekvenser
6: Mät alla resistorer och misstänkta ledningsbanor
7: Efter det följ alla logiksignaler... byt kretsar ... koppla in logikanalysatorn ... skaffa ett lika kort och jämför ... ge upp

Jag har hört att socklarna på just abc80 har varit dåliga så det är helt klart något att byta ut helt.
Jag håller inte med.

1. Rengörning och okulärbesiktning
2. Mät nätagget löst utan datorn. Sendan kopplar men in datorn och mäter de spänningarna som finns där.
3. Sen kopplar man in och kollar vad som händer.

Sen utgår man ifrån det eventuella felsympoment som finns och funderar genom att studera schema och litteratur på vad som skulle kunna orsaka det. xxargs har en poäng med eprommarna, det sitter ochså några PROM för teckengenerering.

Hittils har jag haft missade spänningar ifrån monitorn till datorn, felaktiga teckengenerator PROM, enstaka felaktiga logikkretsar och kassa tangentbord (murket skumgummi). De enda dåliga elektrolyterna jag haft är de som sitter i nätdelen på flexskiveenheten och expantionschassiet.

Att byta komponenter planlöst mellan två datorer är ett sätt att ta sönder ännu fler kretsar. Att byta alla elektrolyter är det ingen mening med. En endaste gång har jag bytt en IC-sockel som faktiskt varit dålig.
Användarvisningsbild
olalofberg
Inlägg: 230
Blev medlem: 5 november 2014, 19:00:57
Ort: Kristdala

Re: abc80 felsökning

Inlägg av olalofberg »

Eprommarna borde ju funka eftersom de lirar på det fungerande kortet.

Char-rom och videoenheten borde funka efter som jag ser alla asciitecknen och ibland ser det ut som skärmen matar fram rader, fast med skräptecken. Några enstaka gånger har jag fåt lite utskrivna basic-ord och nåt "abc80".

Har dubbelkollat alla spänningar och rippel, och jag tycker det ser helt ok ut.
Elyterna ser fina ut, tror inte det är de som strular.

Är framme vid att göra ett eget litet testprogram på eprom som man kan ha lite koll på och som kan testa ram, rom, video, ljud och lite diverse. Kan vara bra att ha i framtiden också kanske.
Skriv svar