Försörja 8st husvagnar.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bimmen
Inlägg: 8
Blev medlem: 31 januari 2017, 21:24:28

Försörja 8st husvagnar.

Inlägg av Bimmen »

Hej!

Jag och kollegan har fått i uppgift att fixa i ordning en etableringsplats inför ett bygge. Där ska det stå 8 husvagnar, 1 "fikabod" och 1 "kontorsbod".

Jag har inte full koll på hur mkt en husvagn drar men jag vet att vi kan ställa in maxeffekt i menyn på dom. Brukar vara 2kW. Antar att dom inte drar 2kW konstant utan har det som maxtak. Men med kylen igång, kanske AC om det finns sådan samt att man kör igång en micro på kvällen så känns det rätt att räkna på 2kW/vagn (kanske borde räkna på 3kW istället?).

Fikaboden vet jag i dagsläget inte vad den kommer vara utrustad med men antar att det kommer finnas 3-4 microvågsugnar som kommer gå samtidigt under lunchen. Det kommer även finnas dusch så en varmvattenberedare bör också finnas.

Kontorsboden vet jag heller inte exakt hur den ser ut. Men ett par datorer, en skrivare och en kaffemaskin kommer det nog minst finnas i den.


Det vi har att tillgå är ett uttag på 400 volt 32A. Om inte jag är ute och cyklar så kan det uttaget leverera 400x32=12800W.
Problem på en gång va? Endast vagnarna är ju 8x2000=16000W.

Alltså bör vi försöka få tillgång till två separata uttag på 400 volt 32A styck. Så att vi kan dela upp belastningen. T. ex. 4 vagnar och fikaboden på ena 400 volt 32A och sen 4 vagnar och kontorsboden på andra. Eventuellt lägga 6 vagnar på ena uttaget och sen 2 vagnar och båda bodarna på det andra uttaget. Förstås helt beroende på om vi kan få tillgång till ett till 400 volt 32A uttag.


Resonerar jag rätt? Jag har ingen utbildning inom el utan går endast på min "livserfarenhet" (29 glada år).


Tack på förhand.
larky
Inlägg: 1099
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Försörja 8st husvagnar.

Inlägg av larky »

Det blir 22kW på 400v trefas, 400 x 32 x roten ur 3=22kW
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Försörja 8st husvagnar.

Inlägg av danielr112 »

Jag gissar på att ni har 3-fas. Dvs 3*230*32 = 22kW. Lär räcka mer än väl. Man brukar ofta bara hänga en undercentral som man drar ut. Sedan som då har avsäkrat 10A per husvagn. Fördela dem jämt över alla de 3 faserna och du är i hamn.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Försörja 8st husvagnar.

Inlägg av grym »

enklare förklarat 3 st 230v med 32 A = 22kw

fördela och annvänd så komer det funka, det viktigaste är att man gör så att man för någurlunda jämn fördelning per fas
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Försörja 8st husvagnar.

Inlägg av Mindmapper »

Beroende på var bygget är någonstans i Sverige så kan det nog bli problem om den ska stå över vintern längst upp i norr.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Försörja 8st husvagnar.

Inlägg av sodjan »

Kanske är mer söderut, inte så långt att dra husvagnarna från Polen...
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Försörja 8st husvagnar.

Inlägg av Mindmapper »

Kiruna har stora behov av arbetskraft nu när de ska flytta hela stan. Finns många som bott där i husvagn vintertid för att det är svårt att få bostäder.
Bimmen
Inlägg: 8
Blev medlem: 31 januari 2017, 21:24:28

Re: Försörja 8st husvagnar.

Inlägg av Bimmen »

Tack så mycket för svaren. Kul att lära sig något nytt. Att man räknade ut trefas på det sättet visste jag inte :)

Ang. bygget så är det i Sthlm med enbart svensk arbetskraft.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Försörja 8st husvagnar.

Inlägg av Sverige »

Byggbodar brukar ha ett 32A intag och ett 32A uttag (för vidarematning).
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Försörja 8st husvagnar.

Inlägg av Mindmapper »

Det lär säkert inte vara problem om det inte blir riktigt kallt. Förmodar att bodarna har elelement. Om de tar 4kW/st och varmvattenberedaren går på kvällen samtidigt som en vattenkokare, kaffebryggar, mikro, etc snurrar så blir det en hel del. Nu klarar säkringarna överbelastning under en kortare tid, så att det ska lösa om det inte är riktigt kallt är ingen risk. Men när kylan kryper på kan det tänka att elementen ligger på ganska kontinuerligt

Be en elektriker mäta strömmarna till bodelarna när minusgraderna börjar komma så ser man om det börjar vara dags för en uppgradering.
becker
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 september 2010, 20:36:21
Ort: Järbo, kommer från Dalarna :)

Re: Försörja 8st husvagnar.

Inlägg av becker »

Det blir lite på gränsen... Elvärme, varmvatten och en och annan kaffebryggare, micro och eller vattenkokare och det drar iväg ganska bra i effekt...

Kolla också att det verkligen är 32A, väldigt ofta så är det säkrade till 25A.
Skriv svar