Motstånd till led

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JohanWsthlm
Inlägg: 157
Blev medlem: 11 september 2015, 09:30:33

Motstånd till led

Inlägg av JohanWsthlm »

Hej,

Jag tycker mina leddioders lyser på tok för starkt i min kontrollpanel som jag byggt. Kan jag på minussidan (-) koppla på några motstånd (testa mig fram till bra ljusstyrka)

Plussidan (+) är kopplad till apparaterna och jag får inte plats med motstånd på den sidan.

Med vänlig hälsning,
peo007
Inlägg: 443
Blev medlem: 21 juni 2009, 06:08:43
Ort: Tierp

Re: Motstånd till led

Inlägg av peo007 »

Ja
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Motstånd till led

Inlägg av PeterH »

Använd Ohms lag så slipper du gissa: R=U/I dvs. ta spänningen över motståndet och dela med strömmen dioden vill ha. För att få till det behöver du göra på följande vis;

Ta din matningsspänning (ex. 12V) och dra bort spänningen som din diod vill ha (ofta mellan 1,6 till 2,1V, ibland mer beroende på färgen, kolla datablad), dela sedan återstående spänning med strömmen som dioden behöver (normalt 5-10 mA kolla databladet).

Räkne-exempel: 12V-1,6V=10,4V delat med strömmen som anges i A (10mA är lika med 0,01A) dvs. 10,4/0,01=1040 Ohm (närmaste standard värde på motstånd är 1000 Ohm = 1KOhm)


En bra guide hittar du här på forumet
JohanWsthlm
Inlägg: 157
Blev medlem: 11 september 2015, 09:30:33

Re: Motstånd till led

Inlägg av JohanWsthlm »

Tack Peter du är en klippa!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Motstånd till led

Inlägg av Glenn »

Fast i praktiken får man oftast pröva sej fram ändå, eftersom en 50% minskning av strömmen inte ger 50% minskning av ljuset.

Vill man ha moderna LED's att lysa svagt brukar det bli nästan löjligt låg ström genom dom.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Motstånd till led

Inlägg av Purre »

Dessa är smidiga så kan man prova med olika strömstyrkor för att se vad man blir nöjd med. Finns på fler ställen än Conrad.

https://www.conrad.se/LED-testare-Conra ... &pi=181111
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Motstånd till led

Inlägg av danei »

Glenn skrev:Fast i praktiken får man oftast pröva sej fram ändå, eftersom en 50% minskning av strömmen inte ger 50% minskning av ljuset.
Jo det gör det. Eller i alla fall väldigt nära. Men det kommer inte att uppfattas så.

Bild
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Motstånd till led

Inlägg av Glenn »

Det är väl möjligt att ögat är det som ställer till det, men om man minskar strömmen 50% ser inte LED'en ut att lysa hälften så svagt iaf, ofta ser man knappt någon skillnad.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Motstånd till led

Inlägg av danei »

Det stämmer, man uppfattar ljusstyrka logaritmisk. Så du måste minska mycket mer än 50% för att det ska uppfattas som en halvering. Men det är en annan sak.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Motstånd till led

Inlägg av Andax »

Jo fast nu uppfattade ju TS sina lysdioder som väldigt starka, och då är det väl rimligt att anta att han vill minska mängden ljus till en för ögat behaglig nivå.
JohanWsthlm
Inlägg: 157
Blev medlem: 11 september 2015, 09:30:33

Re: Motstånd till led

Inlägg av JohanWsthlm »

Det är 12 st led, en till varje switch på min kontrollpanel.

Knapparna är enpoliga och bryter plussidan och därefter sitter leden.

Minussidan är seriekopplad och det är på den sidan som jag tänkte lägga in några motstånd.

Vid något tillfälle kände jag att jag behövde en jävla massa motstånd så jag beställde halva ebay.

Motstånden är av gammal hederligt snitt på typ 1-2 w. Jag har ingen aning om specen på ledarna men jag får helt enkelt hoppas på att de tillsammans inte överstiger 2w. De är gröna.

Behaglig nivå är en väldigt bra beskrivning :)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Motstånd till led

Inlägg av danei »

Du ska ha separata resistorer. Annars varierar ljusstyrkan beroende på hur många dioder som lyser. Effekten i dioderna är inte av intresse.
JohanWsthlm
Inlägg: 157
Blev medlem: 11 september 2015, 09:30:33

Re: Motstånd till led

Inlägg av JohanWsthlm »

Faaan, det va ju just det jag ville slippa. På plusledaren är det så himla trångt och svårt att komma åt utan att demontera hela skiten.

Eftersom jag sammankopplat minussidan till en ledare som går till plinten så tänkte jag koppla in några motstånd där men du menar alltså att det kommer bli olika ljusstyrka beroende på hur många lampor som är tända om jag gör på det sättet?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Motstånd till led

Inlägg av PeterH »

Ta några foton som visar hur det ser ut så kan man lättare ge tips...
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 310
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Motstånd till led

Inlägg av Wirewrap »

En zenerdiod i den gemensamma minusledaren kanske kan fungera. Då får du lägre ström i leddarna och blir inte beroende av om en eller flera är tända.
Skriv svar