Hur kopplar jag ihop detta?(CNC-controller och relä-board)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Hur kopplar jag ihop detta?(CNC-controller och relä-board)

Inlägg av Glattnos »

Jag skrev ett långt och detaljerat inlägg om detta och sen hängde sig sidan, allt försvann och jag flippade ur!

Istället för att beskriva varje pryl och ingångar/utgångar igen så ställer jag frågan enkelt och hoppas att någon förstår hur jag menar. Hur kopplar jag ihop en DDCSV-controller men en "Arduino relay-board"?

Jag vill styra 2 av reläerna med utgångarna M8 och M10 på controllern. Opto-kopplarna på relä-kortet har katoderna kopplat gemensamt till COM-pinnen(vilket är det som krånglar till det i mitt huvud). Jag har tillgång till 5V i elskåpet där det ska sitta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Hur kopplar jag ihop detta?(CNC-controller och relä-boar

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag hade nog satsat på att modda reläkortet.
Ta bort och bygla över optokopplaren, vänd på lysdioden och byt transistorn till en PNP. Och så ett pull-up motstånd för säkerhets skull.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Hur kopplar jag ihop detta?(CNC-controller och relä-boar

Inlägg av Glattnos »

Okej, så det är så illa alltså.
Men om jag ska modda kortet, kan jag inte bara byta plats på ledningarna vid pin-listen då? Så att gemensamma COM sitter på anoderna(kopplas till 5V) och IN1 och IN2 sitter på respektive katod?
Man får kapa några banor och löda några trådar men det går att göra, dock är jag lite osäker på om jag tänker rätt så att det fungerar?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Hur kopplar jag ihop detta?(CNC-controller och relä-boar

Inlägg av Glattnos »

Faktum är att kopplingsschemat på reläkortet faktiskt inte är exakt som mitt ser jag. Mitt har en bygling mellan GND och COM som går att ta bort.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Hur kopplar jag ihop detta?(CNC-controller och relä-boar

Inlägg av Klas-Kenny »

Glattnos skrev:kan jag inte bara byta plats på ledningarna vid pin-listen då? Så att gemensamma COM sitter på anoderna(kopplas till 5V) och IN1 och IN2 sitter på respektive katod?
Det bör ju fungera ja, om du tycker att det känns enklare. :)
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Hur kopplar jag ihop detta?(CNC-controller och relä-boar

Inlägg av prototypen »

Ska du köra nätspänning med det reläkortet?
Gör inte det.
Säkerhetsmässigt är de blå reläna ingen höjdare med bara 1500 V överslagsspänning.

Använder du de ändå så koppla så du använder optokopplarna på reläkortet men koppla inte ihop COM med GND och använd ett separat strömförsörjning till reläkortet med isolerade anslutningar.

Det reläkortet må vara billigt och då är utförandet därefter.

Protte
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Hur kopplar jag ihop detta?(CNC-controller och relä-boar

Inlägg av Glattnos »

Jag kopplade om kortet som jag beskrev i tidigare inlägg och det fungerar bra. Jag ska köra en 12V pump och en 12V solenoid på det. Men varför skulle det inte vara bra till 230V nätspänning?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Hur kopplar jag ihop detta?(CNC-controller och relä-boar

Inlägg av prototypen »

Det är bara 1500 volts överslagsspänning, det bör vara på minst 4000 volt för att betraktas som säkert mot elchock.
Layouten / placeringen av anslutningarna är heller inte bra, bör vara krypavstånd på minst 8 mm.
Enligt obekräftade rykten är den inre uppbyggnaden inte heller bra.

Protte

Kör du med 12 volt och en säker strömförsörjning så är det helt OK
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Hur kopplar jag ihop detta?(CNC-controller och relä-boar

Inlägg av Glattnos »

Okej, jag tackar för den infon :) Bra att veta ifall jag ska styra något som har nätspänning, jag trodde faktiskt att dessa var okej men vill ju inte få problem. Vad finns det för liknande reläkort som jag skulle kunna använda istället och man vill styra 230VAC?
Skriv svar