Skum batteriladdare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
StigH
Inlägg: 145
Blev medlem: 12 mars 2008, 13:45:48

Skum batteriladdare

Inlägg av StigH »

"Investerade" för ett tag sedan en mindre summa i en äldre husbil (-92) och håller på att fixa alla småfel. (inte hitta några stora..)
Att inbyggda batt laddaren var defekt förstod jag omgående, det fanns en 12V/20A switchad laddare intill den, ansluten till 230V uttaget intill.
Nåja, efet visst pillande fick jag ur enheten och lossade nyfiket locket.
Aha, såg ju enkelt ut ett kort med två stora trissor och div passivt, 2xBC557 och en 14-DIL Ic.
Enkelt asså, simpel laddare med spänningsavkänning som stänger av vid 14.2 eller nåt sånt...
Det här blir lättreparerat..
Trodde jag.
Men såååå fel det var...
Vid närmare granskning visade sig "trissorna" vara tyristorer 600V 25A, ingen likriktare fanns, och trafon (på 300VA) hade ett mittuttag på sek lindningen....
Till råga på allt saknas läsbar beteckn på IC-n. Kan skymta ett "LM...." dvs trol nån typ av op-amp? Inte kollat närmare, 'ännu. Kan ev få lite info om man tittar på utgångar i hörnen?

Någon som vet nånting om principen? Sett nåt?
Har googlat lite och det går tydligen att göra nåt sånt med tyristorer, men har aldrig stött på nåt som detta tidigare..
Inga mätn gjorda.
Kan iaf mäta på tyrist och byta lite komp på måfå men det känns inte helt rätt.
lågspända tyrist brukar fö vara bombsäkra, har analyserat 100-tals olika i jobbet..
Vill bara ha lite tips - uppmuntrande tillrop är också Ok..

Tillv av Scheiber SA (typ bet 63.3071) i Frankrike (husbilen är ett franskt bygge en Rapido 710) har faktiskt mailat dem, Scheiber, och försökt vigga ett schema, en produkt tillverkad nov 1992 lär väl inte vara så mkt att vara hemlig med? Försöka duger...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Skum batteriladdare

Inlägg av Marta »

Är det tvärstopp med att hitta schema så får Du rita det själv. Det är ett enkelt kort så det är bara till att skruva loss kortet och börja. Rita chipet som en ruta där Du skriver ut pinnarnas nummer om Du har svårt att se vad det är.
Var tacksam att det inte är en svensk burk från Tystor, då hade där varit bajsat hård epoxi över hela kortet... Den här är sannolikt helt reparerbar förutsatt att trafon är hel.
StigH
Inlägg: 145
Blev medlem: 12 mars 2008, 13:45:48

Re: Skum batteriladdare

Inlägg av StigH »

Jag misstänker starkt att Du har rätt ungefär så jag tänkte själv.
Reverse engineering är nog den enda lösningen.
Inget kollat ännu, men trafon är nog hel, doften "bränd trafo" är inte helt obekant. :mrgreen: Ska spänningssätta och kolla ev utspänningar om man ev skulle göra nån ersättningskonstruktion.

Har googlat lite, det finns schemor på nätet med liknande komponenter men de är i allmänhet halvvåglikriktade.
En gissning är att detta är nåt sånt, fast i dubbel upplaga (helvågs..) då trafon har mittuttag..

Fram med papper penna + färgad filtpenna..
Återkommer med resultat.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16775
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Skum batteriladdare

Inlägg av grym »

gissar att den är en relativt enkel sak där man helt enkelt mäter spänningen på batteriet och sedam försöker hålla den på laddspänningen med tyristorerna, inget bra sätt att ladda då det blir så ojämn ström det kan bli

jag hadde om jag velat ha kver den rensat den, satt i säkringar, likriktare konding , en switchande modul från ebay och en backdiod, så har man något väl fungerande
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Skum batteriladdare

Inlägg av Icecap »

Min första tanke är att tyristorerna är dels likriktning och dels "kraftelementen". Det blir billigare i komponenter.

Men annars tror jag att det kan vara helt rätt med din analys.

Kretsen ger mig tanker på LM324 som är en billig och mycket använd op-amp med 4 st i kretsen.
Rolf Zetterberg
Inlägg: 975
Blev medlem: 13 september 2007, 19:03:17
Ort: sverige

Re: Skum batteriladdare

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Ett exempel på helvågslikriktning:
http://www.electroschematics.com/wp-con ... harger.jpg
StigH
Inlägg: 145
Blev medlem: 12 mars 2008, 13:45:48

Re: Skum batteriladdare

Inlägg av StigH »

DEN hade jag missat! Tack! :tumupp:
Kan vid en snabb koll skymta en del likheter men..

Bryter nu för idag, det ska hällregna (>30mm) i morgon så detta får bli innejobbet när jag lyssnar på regnet mot taket..
Ska rita schema på "min" pryl, så får vi se ev likheter efteråt.

Har vid besiktningen vid avritningen sett en del skummiciteter.
Jag tror t ex inte att epoxin på en tyristor ska sitta lös från kylaren..
..men det tar vi i morgon..

Til bild:
Flatstiften i mitten är 12VDC ut
Tyristorerna sitter uppe i hörnen (2x S2512MH).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
StigH
Inlägg: 145
Blev medlem: 12 mars 2008, 13:45:48

Re: Skum batteriladdare

Inlägg av StigH »

Lite fördröjd, men verksamhet pågår..
Ser vissa likheter melllan min pryl och till tidigare ref schema..
Lite knepigt just nu åkt på nåt "göra ont" så det äts smärtstillande i mängd så koncentrationen är inte på topp..
Kör det ihop sig kan jag tillfälligt ta nån av mina intelligenta(?) laddare och använda den, om än med lägre laddström..
Har försökt kontakta tillverkaren Scheiber, men hittills ingen repons.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Skum batteriladdare

Inlägg av Andy »

Försök rädda den här laddaren, denna typ av laddare med en pulserande likström ut förbrukar mindre vatten och håller bort sulfatering mycket bättre än andra typer av laddare.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Skum batteriladdare

Inlägg av Henry »

Tycker mig sedan definitivt kunna se en 3a efter LM så jag gissar starkt på en LM324 som nämnts, klassisk quad op som används inom mycket än idag.
opampen
Inlägg: 1780
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Skum batteriladdare

Inlägg av opampen »

LM324 är en utmärkt op. Så det borde vara den.
StigH
Inlägg: 145
Blev medlem: 12 mars 2008, 13:45:48

Re: Skum batteriladdare

Inlägg av StigH »

Ett inlägg bara för att visa att "arbete ej upphört".
Det är ju ingen tidskris att få igång dett agg, tillfälliga ersättare finns iaf för denna sommar.
Har iaf fotat kortet från båda sidor och spegelvänt baksidan så nu har jag lagt ut komponenterna.
Sen handritas ett schema och detta överförs till CAD-system då kan jag städa schemat med alla förbindningar "gummibandade".
Kommer nog att funka. Nu gäller det bara att hitta påsen med 25A-tyristorer. :oops:
Under letandet hittade jag en ny 25A/400V brygga, denna är def på en annan laddare av mer konventionell, heter Matti 12V/6A.
Måste också analyseras, mycket suspekt koppling runt likriktarbryggan.
Fuskade lite med rått felsök på SCR laddaren, hittade en defekt tyristor, ska temporärt för test pröva att byta den mot en 10A version, funkar det då, då är felet hittat.
Men schemat vill jag fortfarande ha!
Jobbar på...
Skriv svar