Powerbank som UPS?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Powerbank som UPS?

Inlägg av danielr112 »

På denna enheten som jag byggt så har jag byggt så man kan ladda samtidigt. Den kunde likväl ha drivit en Rasp eller annat.

Soap
Inlägg: 763
Blev medlem: 18 oktober 2003, 10:23:42
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Powerbank som UPS?

Inlägg av Soap »

:lol: Jag bara älskar den kinesiska engelskan i bluetooth enheten.
Grabben har en BT högtalare som uppenbart bygger på samma kretsar, för den låter likadant!

Praktiken bakom ditt projekt är intressant - kanske skulle gå att implementera i sonosen oxå. Problemet är att jag har 24V inne i sonosen. Man kan ju gå upp till en 6s bms men det kommer inte få plats är jag ganska säker på. Får semom jag hittar nån bms som kan hantera högre in/ugspänning
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Powerbank som UPS?

Inlägg av danielr112 »

Boost converter bör om inte annat fungera. Har inte koll på hur de funkar så svårt att ge tips

Japp Engelskan är fin. "Connected as sucessfully"
Användarvisningsbild
Smurfen
Inlägg: 163
Blev medlem: 14 mars 2010, 03:01:58

Re: Powerbank som UPS?

Inlägg av Smurfen »

En liten bump på en gammal tråd.

Jag skulle behöva någon form av UPS på min Raspberry som som sköter hemautomationen.
Lidl säljer just nu Silvercrest 3000 mAh som verkar gå utmärkt att ladda och ha en förbrukare i samtidigt.
Men hur mår batteriet när det är anslutet 24/7 och finns det några risker?
Skall sitta ett 18650 batteri från LG i denna lilla tingest enligt medföljande datablad.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Powerbank som UPS?

Inlägg av danielr112 »

Är inga större problem så länge laddaren inte "överladdar"
Antar det sitter en TP4056 eller liknnande i den? Den klarar av att sköta det riktigt bra. Sedan är frågan hur mycket ström din Rasp behöver? 1A eller mer? De som driver utgången via TP modulen klarar ofta inte ge tillräckligt.
Användarvisningsbild
Smurfen
Inlägg: 163
Blev medlem: 14 mars 2010, 03:01:58

Re: Powerbank som UPS?

Inlägg av Smurfen »

Nu har jag testat och den stängde ner när jag ryckte nätsladden men startade upp fint och gick på powerbanken i 30min tills jag bytte tillbaka.
Så avbrottsfritt blev det ju inte.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Powerbank som UPS?

Inlägg av Hobbyisten »

Om den har en Constant Voltage - profil på laddningen på slutet borde den kunna vara igång 24/7 ?! Den kanske till och med stänger av laddningen automatiskt då powerbanken är full.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Powerbank som UPS?

Inlägg av arvidb »

Som nämnts tidigare i tråden så är constant voltage under längre tid ett bra sätt att förstöra Li-ion-celler.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Powerbank som UPS?

Inlägg av Hobbyisten »

Jo det är sant arvidb, mitt resonemang utgick väl huvudsakligen från att laddkretsar som är intelligenta laddar med CC först och CV sen, och är det en intelligent krets så slår den av sigsjälv när den bestämmer att det är fulladdat. Att göra powerbanks osmarta trodde jag inte existerade :) Sen såg jag också framför mig att smurfen hade en applikation som alltid drog lite ström, dvs mer än eller lika den pyttelilla ström som går till batteriet när batteriet är så gott som fulladdat, på detta sätt trodde jag överladdning undveks. xxargs kan naturligtvis mer om detta än jag, konstant spänning på elektroderna är ohälsosamt både för dem och batteriet alltså :humm: Inga batterier mår väl bra att ligga på maxladdning hela tiden, men trodde smurfen var ute efter nåt som kunde hålla relativt länge.
Skriv svar