Är det stor skillnad på USB-kablage?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Är det stor skillnad på USB-kablage?

Inlägg av mrfrenzy »

Ska man ha mer än 5 meter behövs en aktiv kabel som du märkt, men nätverksskrivare är ju mycket smidigare i det fallet.
guckrum
Inlägg: 1691
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Är det stor skillnad på USB-kablage?

Inlägg av guckrum »

Jag fick problem med min Raspberry Pi som kör OSMC. Den hade varit igång dygnet
runt i drygt ett år när problemen började: spontanombootar och en gul blixt som renderades
intermittent i över högra hörnet av skärmen. Efter byte till grövre USB-kabel fungerade det
igen.

Jag köpte en gång en låda billiga (tunna, 1m) USB-kablar för att det alltid skulle finnas en
nära till hands. Detta var en av dem. (Tyvärr mätte jag aldrig på den.)
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Är det stor skillnad på USB-kablage?

Inlägg av Gizmo »

mrfrenzy skrev:Ska man ha mer än 5 meter behövs en aktiv kabel som du märkt, men nätverksskrivare är ju mycket smidigare i det fallet.
Du har nog missat lite av tidigare inlägg gissar jag?

Summerar det som är skrivet tidigare åt dig då:

Kabel 1.5 meter lång, funkar ej med dj kontroller.
Funkar bra med skrivare, funkar bra med hårddisk, funkar bra med scanner.
Samma kabel = dvs den är nog inte direkt defekt.
Men fungerar inte med dj kontrollern.

Och ja, jag är väl bekant med USB standarden inklusive tillåten längd.

Jag har en kabel som funkar. Men den är på 50 cm. I så fall får jag sitta med kontrollern på golvet. Det är väldigt obekvämt som du kanske förstår.
Frågeställningen gäller, är det så stor skillnad på usb-kablar? Och om det är det, var hittar man en kvalitetskabel på 1.5 meter?
Ge mig ditt bästa tips!

(Ja, skrivaren funkar redan över nätverket, den är inte problemet i det här fallet).
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Är det stor skillnad på USB-kablage?

Inlägg av Sverige »

Köper man endollarskabel på bukten har den 30/28AWG.

Tronsmart är bra!
Bild

Ja, det är stor skillnad.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6119
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Är det stor skillnad på USB-kablage?

Inlägg av Biker »

Har du testat själv mer än ett ex så det inte är kopprad ståltråd????
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Är det stor skillnad på USB-kablage?

Inlägg av xxargs »

Bara det om man skall ha samma spänningsfall totalt som en 2 dm kabel med 20 AWG-kabel på 0 och 5 Volt ger, till att gälla för 2 meter kabel (och ännu längre) så måste arean på kabeln för 0 och 5V ggr öka med en faktor 10 (och proportionellt ännu mer för längre kabel) och det lär inte hända bland de som tillverkar kabel.

Med andra ord längden på USB-kabeln har stor påverkan på kvarvarande spänningen för förbrukaren när strömmar är mer än några 10-tal mA
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Är det stor skillnad på USB-kablage?

Inlägg av Gizmo »

Bukten är ju piratebay. Det ägnar man sig icke åt.
Var köper man bra kabel? Jag antar att det existerar, men blir bara dumt att chansköpa ytterligare fem dåliga...
Posta gärna länk. Eller iaf skriv exakt modellbeteckning så jag vet vad jag ska söka efter på aliexpress.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6119
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Är det stor skillnad på USB-kablage?

Inlägg av Biker »

Knalla in på en firma som säljer märkesdatorer , det kan vara Nettonet,Elgiganten eller vad som helst och säg att du skall ha en originalkabel till en märkesprodukt , det skall stå typ DELL på plasten , den skall se dyr ut - det är inte mer med det.

Jo plånboken kommer skrika :mrgreen: , chockhöjning från ali exprespriser men då skall det vara riktiga grejer , eller så kan du be nån här som jobbar med datasupport eller så "hitta en kabel i skrotlådan åt dig" - jag kan inte annars skulle jag fixat det.

Tror det löser sig när folk ser det här :tumupp:
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Är det stor skillnad på USB-kablage?

Inlägg av Micke_s »

Se mina länkar innan. Du kan beställa genom microkit.se
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Är det stor skillnad på USB-kablage?

Inlägg av E Kafeman »

Vad som är bra USB-kabel är beroende på behovet. Ska försöka belysa dessa något.

Det finns en oändlig mängd varianter på USB-kablar. Alla är bra i rätt sammanhang.
Det tillverkas särskilda kablar för bättre drag-styrka och flexibilitet. Där har man extra nylon-kablar inlagda.
Finns kablar som bättre klarar störd omgivning genom att ha en yttre folie-skärm och pågjutna ferrit-klumpar.
Särskilda kablar med lägre förluster med avseende på ladd-ström finns i många utföranden.
Typiskt är då kraft-kablarna är betydligt tjockare än data-kablarna och kanske påkostade med pågjutna ferriter då hög ström gärna förknippas med mer egen-störningar.
Som resultat av tjockare interna kablar är hela yttre kabeln tjockare. Det kan vara negativt om det medför att även signal-kablarna är tjockare, då det ger ökade kapacitiva förluster.
Kapacitiva förlusterna påverkas även av isolations-avstånd och val av plastmaterial i kabelisolation, så man kan inte ta valfri 4-ledare och använda som USB-kabel, om man ska ligga inom USB-specen.

Bra kabel med avseende på att data-signalerna ska kunna rätt-tolkas i andra änden är komplicerat, då det handlar om låga kabelförluster och impedans-matchning mot elektronik-hårdvaran. En kabel som fungerar bättre än andra kablar, gör det inte nödvändigtvis mot alla hårdvaror. Mycket påverkas av data-sändarens bandbredd och hur välbalanserad signalen är som t.ex. om D+ och D- verkligen skiftar nivå nära samtidigt, vilket de aldrig gör.
Vad gäller impedansen så även om sändar och mottagar-chip är väl designade ur impedans-synpunkt kan mycket av impedansen påverkas genom dålig PCB routing, extra skydds-dioder, spolar och ferriter. samt hur kraftkablarna är kopplade i hårdvaran. Detta då det i en USB-kabel sker impedanskoppling mellan signal-ledare till kraftkablar, vilket man i resp ände kan minska konsekvenserna av genom t.ex. ferritringar eller induktanser på kraftkablarna innan de ansluts till något. Om induktanser används ger det viss förlust av DC-överföringen, så man får kompromissa mellan RF-isolation och DC-förluster.
En annan anledning att ha ferriter och avkopplingskondensatorer på kraftkablarna är att kraftiga störningar på kraft-kablarna kan ge överhörning på data-kablarna, i synnerhet om det är oskärmade data-kablar.

Allmänt så säjer USB-standarden att signal-kablarnas impedans ska vara 90 Ohm differentiellt (30 Ohm vid common mode). Innebär att balanserade/differentiella gränssnittet ut och in på resp hårdvara liksom kabeln, alla tre ska vara 90 Ohm, för att undvika signalförluster eller förvanskning av signalerna pga ringning. Vidare ska signalerna D+ D- när de lämnar kabeln vara max 100ps ur synk relativt varandra för high speed USB. Finns även krav på stigtid, max 500 ps för HS, vilket kan förämras om aktiva sändaren inte orkar med höga reaktiva kabel-laster.
Max tillåtet jitter är 600 ns enligt USB HS standarden.
Om en hårdvara i kontakt-gränssnittet ej är 90 Ohm, vilket den ofta inte är, kommer inte heller en kabel på 90 Ohm längre vara det optimala valet.

Det finns gott om kablar som är riktigt dåliga men vad som är bra kabel, är från fall till fall. Man kan inte få allt på samma gång. Bästa signal-överföringen fås med kabel vars impedans, tillsammans med käll-impedansen är konjugat-impedans till mottagarens impedans, mätt bredbandigt upp i GHz-området. Låter krångligt kanske, men som vid all signal-överföring, från DC och uppåt, överförs mest effekt om inre resistans är samma i både sändare och mottagare och reaktiva delen är neutraliserad vilket förklarar varför olika kabelval kan fungera bättre ihop med vissa enheter och sämre med andra.

En kabel-tillverkare som alltid förr höll hög kvalitet på sina HF-kablar, koaxial mm är Belkin. De är redan nämnda men kan vara värda ytterligare några ord. I dag har de förfallet en aning på kabel-sidan men de tillverkar flera kabel-typer särskilt avsedda att leva upp nära USB-specens krav och dessutom med mycket låga kapacitiva signal-förluster och ge bra skydd från yttre störningar.
En typisk sådan kabel känns igen på att D+ och D- tvinnade och omgivna av en folie-skärm. Kraftkablarna ligger utanpå och är ej tvinnade.
Varianten med yttre gemensam skärm runt alla ledarna finns hos också men det är inte alltid optimalt ur signal-synpunkt om inte signal-kablar också har egen skärm.
Belkin tillverkar även helt oskärmad, otvinnad USB-kabel, förmodligen för att man vill erbjuda olika kostnads-alternativ.
Även om det är billigare kabel, så kan den fortfarande mycket väl uppfylla en USB-standard.

Netonnet är ett exempel som säljer USB-kabel särskilt märkt Belkin men det är troligen en av Belkins billigare kablar.
Dyrare Belkin-variant finns här.

Det är inte säkert att någon av dessa kablar är det bästa valet för din DJ-maskin. Kan mycket väl vara så att en noname lågpris-kabel fungerar bättre.
Förklaringen är att om DJ-enheten ligger skevt till med sin impedans kan en Belking-kabel vara ett sämre alternativ än en kabel som impedansmässigt ligger närmare DJ-maskinens faktiska impedans.
Generellt, ju kortare kabel, ju mindre blir negativa konsekvenserna av missanpassad kabel som orsakar digitala signaler som ringer fram och tillbaka mellan kabel-ändarna pga av missanpassningen.

Finns fler möjliga orsaker till att det inte fungerar med annan kabel.
Man kan inte utesluta att det är absoluta signal-nivåerna som DJ-maskinen är känslig på, kräver mer än vad spec säjer.
Kan också var din dator som är den missanpassade i sammanhanget. Andra problem är att datorn kanske har låg strömkapacitet och är dåligt avkopplad så att det uppstår spänningsdippar vid pulsad last. Tror USB-standard anger 100uF avkoppling.

Ett enkelt första steg är att kolla om extern 5 Volt löser ditt problem, då är det grövre kabel som behövs alt att datorn ligger på gränsen vad gäller leverans av strömresurser och spänning, redan med kortare kabel.
Kan vara intressant att utläsa/mäta DJ-enheten förväntade strömförbrukning, då det kan ge en hint om ifall kabelns resistiva förluster eller begränsningar i datorns resurser kan förväntas spela någon större roll.
Om det är på signal-sidan som du behöver mindre förluster kan en kabel med separerade och tvinnade data-kablar göra skillnad.

Är det dålig impedansmatchning i någon ände är det nog så att du får nöja dej med kort kabel då det är komplicerat att rätta till felaktig impedans utan avancerade mätningar. Eventuellt kan denna kortare kabel då gå till en mellan-hubb som sedan är bättre matchad att klara längre kabel till datorn. Finns en hubb är det enkelt att testa.
En hubb kan även agera spänningsinjektor ifall datorn inte räcker till i det avseendet.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Är det stor skillnad på USB-kablage?

Inlägg av Sverige »

Biker skrev:Har du testat själv mer än ett ex så det inte är kopprad ståltråd????

Ja, ett antal 0,3-, 1- och 2-meters.
Vid operation/obduktion verkade det vara koppar. ;) ( ex )
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Är det stor skillnad på USB-kablage?

Inlägg av Sverige »

Gizmo skrev:Bukten är ju piratebay. Det ägnar man sig icke åt.
Var köper man bra kabel? Jag antar att det existerar, men blir bara dumt att chansköpa ytterligare fem dåliga...
Posta gärna länk. Eller iaf skriv exakt modellbeteckning så jag vet vad jag ska söka efter på aliexpress.

Bukten (elektroniska bukten, inte piratbukten).

Man kan lika gärna köpa från bukten som alienexpress.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... B&_sacat=0
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Är det stor skillnad på USB-kablage?

Inlägg av E Kafeman »

Tronsmart kabel ser ut att kunna vara bättre än snittet vad gäller DC-ledarnas tjocklek men ser inte så lyckade ut om man vill överföra signal oförvanskad över någon längre sträcka. Där verkar de inte tänkt alls.
Signalkablarna är varken skärmade från omgivning eller från DC-kablarna. Till viss del så kan det kompenseras genom parrvis tvinning men de ser inte ens ut att vara nämnvärt tvinnade heller.
Lite förvånande att de ens vill visa kabel-innehållet på marknadsföringsbilder.
Det går garanterat inte uppfylla USB2.0-specen ens med en halvmeter sådan kabel.
USB HS-loggan visar att en produkt uppfyller villkoren enligt denna standarden.
USB_HS_color_rgb_235.gif
Det är det första man bör kolla efter om man letar bra USB2.0-kabel, att tillverkaren visar att kabeln är godkänd enligt USB 2.0.
Annat att se upp med är att kabeln verkligen är märkt med kabel-tillverkarens namn. Omärkt kabel är alltid tveksam ur kvalitets-synpunkt.

Vid full fart på USB 2.0 ska man via parledning överföra upp till 480 MB/s vilket kräver 3 dB bandbredd i GHz-området. Totalt accepteras 6 dB överföringsförlust.
Tronsmarts kabel är lite som att försöka skicka radio-signaler för mobiltelefoni på vanlig 240 Volts nätkabel istället för koaxiaikabel eller annan transmissionsledare. Dessutom tätt packad tillsammans med DC-ledare med möjligen stort skräp-innehåll och överhörning åt bägge håll.
Det är inte otroligt att kabelparet för DC innehåller lika mycket av egentliga signalen som kabelparet som egentlige distribuerar signalen, pga av överhörning, efter en meter kabel.

Ska signalkabel vara någorlunda låg-förlust måste den vara utformad som en effektiv transmissionsledare.
Jämför med 100 MB CAT5 nätverkskabel som kräver mindre bandbredd, men man skulle inte få någon längre överförings-sträcka om kabeln vore parvis otvinnad och tätt packade med andra ledningar på det viset.

Ska en USB-kabel ha chansen att uppfylla USB 2.0 integritets-krav på signal-överföringen kan Beldens bättre kablar ge större möjlighet.
belden-1.jpg
Det finns många andra tillverkare av kabel som är fullt tillräckligt bra för att duga som USB HS kabel.
Tvinnade data-kablar och enklare al-folie runt dessa, så ska det duga om impedansen är korrekt.
DC-kablarna dras med fördel helt otvinnade på var sida om.

Men om man nu jagar lite bättre störmarginaler, trots skärmningen uppstår viss överhörning, i synnerhet om DC-delen i USB-anslutningen i resp apparatände impedansmässigt lastar vid högre frekvenser. Förvärras om det går mycket skräp på DC-linan såsom övertoner från switchade nätdelar.
Vidare så kan den yttre miljön ha höga fältstyrkor, som kan leda till störningar på USB-signalen.
Ett sätt att minska alla dessa problemen är att använda ferriter på USB-kabeln. Ferriten omvandlar oönskade strömmarna till värme. Den typ av ferrit som vanligen används i dessa sammanhang är som mest effektiv från några hundar MHz upp till 1 GHz, vilket passar bra ihop med USB-signalens bekymmer med att denna typ av tvinnad kabel försämras egenskaperna av tvinningen mätbart vid 100 MHz och blir allt mindre effektiv med ökande frekvens.
Därav att man anser det befogat med att lägga till ferriter på kabeln trots att den är både tvinnad och skärmad.
Belden-2.jpg
Nu är det ingen större katastrof, då även enklare kablar ska fungera utan problem. Uppstår för stor signal-förvanskning ska överföringshastigheten automatiskt sjunka tillbaka till 12Mbit/s vilket de flesta kablar klarar, om de inte har för mycket strö-kapaciatans, vilket i praktiken sätter gränsen för hur lång kabeln kan vara.

Det är fullt möjligt att göra sin egna super-USB-kabel. Två bättre koaxialkablar och ett stycke 240 Volt nätkabel är allt som behövs.
Man får en visserligen lite klumpig kabel, men med låga DC och signal-förluster.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Re: Är det stor skillnad på USB-kablage?

Inlägg av Sparkz »

Det är ju som när det köptes ny skrivare till förra jobbet. En HP om jag mins rätt. I med drivrutiner, ny maskinvara hittad och klar att användas, tjohoo! Tills man skulle skriva ut något, då fanns det ingen skrivare längre.
Ringde HP's (Eller vad det nu var för märke) support.
Första frågan: Vad har du för USB-kabel?
Jag: Ehh, den som följde med skrivaren, kanske?
Supp: Jaha, nänä, den där funkar inte, köp en ny och se till så den kostar minst en hundralapp!

Jag blev så ställd att jag inte ens började diskutera, men med ny och dyrare kabel funkade det fint. Men när en känd tillverkare skickar med skräp som inte går att använda blir man lite fundersam...
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Är det stor skillnad på USB-kablage?

Inlägg av limpan4all »

E Kafeman: RESPEKT!!! :bravo:
Skriv svar