Radio/stereo tjutande ljud

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Radio/stereo tjutande ljud

Inlägg av SM7CZR »

Du har mätt resistansen på högtalarna. Impedansen är gissningsvis 8 Ohm då.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Radio/stereo tjutande ljud

Inlägg av SM7CZR »

Kattmedratt skrev:Jag testade även att ohm mäta utgångarna på stereon till högtalarna med skala. 2000 ohm så fick jag värdet 17 ohm på ena kanalen (svart och röd) och 3 ohm på den andra kanalen.
Men detta säger säkert inte så mycket utan ett schema misstänker jag?
Nej, men det bör vara samma på båda uttagen (vänster o höger).
Du får skifta polaritet på testpinnarna (röd o svart) när du mäter så blir det två olika värden.
Gör om mätningarna på båda utgångarna!
Kattmedratt
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 april 2017, 16:28:10

Re: Radio/stereo tjutande ljud

Inlägg av Kattmedratt »

Jag mäter om på nytt, om jag sätter mätsonderna "fel väg" så får jag ett minustecken före värdet.
Nu har stereon fått stå på i ca 15 minuter med radio som lägesval.

Värdena jag mäter ut nu är följande:

Kanal 1: Hoppar mellan 36-40 ohm.
Kanal 2:Hoppar mellan 45-47 ohm.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Radio/stereo tjutande ljud

Inlägg av SM7CZR »

Min tanke var att båda Ohm-mätningarna skulle göras med förstärkaren frånslagen. :)
Kattmedratt
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 april 2017, 16:28:10

Re: Radio/stereo tjutande ljud

Inlägg av Kattmedratt »

Detta var då märkligt men nu har det tjutande ljudet försvunnit.

Det ända jag har gjort är att putsat bort fint damm som täckt en hel del av elektroniken och sedan fanns det som små svarta streck och ringar på elektronikbanorna som jag putsade bort, konsistensen var liknande det man skrapar bort då man köper en trisslott och skrapar fram vinsten (oftast förlusten).

Den ena högtalaren låter dock som att den spelar lite svagare (väldigt lite). Det kan jag leva med.
Tack för all hjälp jag fått här på forumet!

Det är inte lätt att hjälpa en amatör alla gånger men det är tacksamt i den nivå man klarar av.

För övrigt så ville jag laga stereon då den är den första jag köpt då man var liten grabb, och av pengar man hårt jobbat in under sommarjobb.
500 mark kostade stereon (innan vi fick euro som valuta i Finland).

Värdefullt att få den att spinna några år igen. :) :tumupp:
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Radio/stereo tjutande ljud

Inlägg av SM7CZR »

Tror dock inte på dammet, men lycka till! :D :tumupp:
Kattmedratt
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 april 2017, 16:28:10

Re: Radio/stereo tjutande ljud

Inlägg av Kattmedratt »

Rackarns du hade rätt.....

Skruvade tillbaka sidor och topphöljen och pang där var ljudet tillbaka..... suck. :doh:
Kanske felet uppstår bättre under varmare tillstånd. hmm
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Radio/stereo tjutande ljud

Inlägg av SM7CZR »

Sorry! :(
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Radio/stereo tjutande ljud

Inlägg av Marta »

Det där är en klass-D förstärkare. Alltså ett PWM-slutsteg.

På kretskortet under skärmplåten på undersidan sitter det ett par ytmonterade IC som blir hyfsat varm, speciellt på den ena kanalen. På den första bilden syns de bruna fläckarna där kortet missfärgats.

Kan vara en konding som är trasig, men Du behöver kunskap och scope för att felsöka. Med en multimeter famlar Du i mörker.

Hittar Du inget schema på förstärkaren så sök efter ett datablad på slutstegs-IC'n. Dör finns sannolikt ett exempel som troligen stämmer hyfsat väl med det Du har.
Kattmedratt
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 april 2017, 16:28:10

Re: Radio/stereo tjutande ljud

Inlägg av Kattmedratt »

Se på f*n! Jag hittade uppgifter om stereon på nätet.

Modellen är en Philips MC-M570/22

Jag hittade all info som servicepersonal behövde för att göra ett ingrepp tror jag.

Dock en hel del sidor med info men jag bifogar den om någon orkar titta på den.
Jag kan försöka att ta ut de viktigaste informationen och posta den här som bilder för att göra det lättare att skumma igenom i hopp om att fixa stereon.



Invaliden skrev:Det där är en klass-D förstärkare. Alltså ett PWM-slutsteg.

På kretskortet under skärmplåten på undersidan sitter det ett par ytmonterade IC som blir hyfsat varm, speciellt på den ena kanalen. På den första bilden syns de bruna fläckarna där kortet missfärgats.

Kan vara en konding som är trasig, men Du behöver kunskap och scope för att felsöka. Med en multimeter famlar Du i mörker.

Hittar Du inget schema på förstärkaren så sök efter ett datablad på slutstegs-IC'n. Dör finns sannolikt ett exempel som troligen stämmer hyfsat väl med det Du har.
Du hade rätt om klass-D förstärkaren Invaliden! Det är exakt vad som sitter monterat på det kortet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Radio/stereo tjutande ljud

Inlägg av Marta »

Du får kolla om signalen in til slutsteget är ren och att spänningsmatningen också är det. Alltid bäst att aldrig anta något.

Om detta är OK, tag bort bottenplåten. Syna lödningarna med lupp.
Mät pulserna och jämför ned manualen. Foto och posta här om Du är osäker på något. Observera tidsskalan, har frekvensen ändrats mycket är det fel. Är där fladder är det fel.

Har Du inget scope kan det vara lönt att byta lytingar på chans. Låg esr är viktigt. Uteblir resultatet så skaffa scope, eller game over.
Skriv svar